'Striptease - of in elk geval de Parijse striptease - is gebaseerd op een tegenstelling: de vrouw wordt gedeseksualiseerd op het moment dat ze haar laatste kledingstuk uittrekt. We kunnen daarom stellen dat we te maken hebben met een spektakel gebaseerd op angst, of in elk geval de schijn van angst. Alsof erotiek niet verder gaat dan een heerlijke terreur, waarvan de tekenen alleen maar opgeroepen hoeven te worden om het idee en de bezwering van seks op te roepen.'
St Vincent en de paradox van de striptease
Lieflijk en gemeen tegelijk
'Striptease - of in elk geval de Parijse striptease - is gebaseerd op een tegenstelling: de vrouw wordt gedeseksualiseerd op het moment dat ze haar laatste kledingstuk uittrekt.' Aanbevolen literatuur volgens Annie Clark, beter bekend als zangeres St Vincent.
Lieflijk en gemeen tegelijk
Aanbevolen literatuur volgens Annie Clark, beter bekend als zangeres St Vincent. Het citaat komt uit een essay van de Franse literatuurcriticus en filosoof Roland Barthes. Het is geen gemakkelijke kost, maar wel het type hersenspinsels waar Clark haar liedjes op baseert. St Vincent begon haar muzikale carrière als tiener, als veredelde roadie van haar oom en tante, die als jazzduo Tuck & Patti de wereld rond reisden. Het was slechts een kwestie van tijd voor ze zelf met een instrument op het podium zou staan. Dat deed ze in de band van avant-garde kunstenaar Glenn Branca, in het wonderlijke neo-hippie-gezelschap The Polyphonic Spree en als achtergrondzangeres bij singer-songwriter Sufjan Stevens. Sinds 2007 staat ze op eigen benen. Marry Me heette haar debuut, het begin van een carrière waarin verleiding een hoofdrol speelt.
Haar album opent ze met Chloe In The Afternoon, een ode aan een geheime relatie met een sadomasochistisch tintje, gezongen vanuit het perspectief van de man. 'You're all legs, I'm all nerves, black lacquered horse hair whip', bezingt Clark het lunchtijd tussendoortje. Even later, in Cheerleader, trekt ze het naar een hoger niveau: de schone schijn van de maatschappij, meer specifiek van Amerika. The American Dream? Welnee, het zijn de nieuwe kleren van de keizer: 'I've played dumb when I knew better / Tried too hard just to be clever / I know honest thieves I call family / I've seen America with no clothes on.' En dan zet ze het ultieme symbol daarvan bij het grofvuil: 'But I don't want to be your cheerleader no more.'
Hoe groter het oeuvre van St Vincent wordt, hoe meer lijn ontstaat in het verhaal dat ze wil vertellen. En hoe sterker duidelijk wordt dat het nooit zal lukken haar echt ergens op vast te pinnen. Want net als je doorhebt hoe gemeen ze kan zijn, zet ze haar mooiste glimlach op, haar meest veelbetekenende blik. Ze kantelt haar gezicht een beetje en zeg dan: 'Really, let's be friends.'