Le Guess Who: Tarwater vliegt de bocht uit Le Guess Who: Tarwater vliegt de bocht uit

Tarwater overscheeuwt hun pure uitgangspunt met overdaad

, Pepijn van Gils

Le Guess Who: Tarwater vliegt de bocht uit

Tarwater overscheeuwt hun pure uitgangspunt met overdaad

Pepijn van Gils ,

Bernd Jestram en Ronald Lippok ontmoetten elkaar in de underground avantgarde scene mid jaren negentig. Toen Jestram zijn eerste digitale sampler kocht en liet zien aan Lippok, was deze meteen geïntrigeerd en zei: "Oh, wow, let's do something with music together!" De twee zijn sinds die dag onafscheidelijk en maakten een breed scala aan producties voor film, hoorspellen, theater en concertzaal.

Tarwater overscheeuwt hun pure uitgangspunt met overdaad

Bernd Jestram en Ronald Lippok ontmoetten elkaar in de underground avantgarde scene mid jaren negentig. Toen Jestram zijn eerste digitale sampler kocht en liet zien aan Lippok, was deze meteen geïntrigeerd en zei: "Oh, wow, let's do something with music together!" De twee zijn sinds die dag onafscheidelijk en maakten een breed scala aan producties voor film, hoorspellen, theater en concertzaal.

GEZIEN:
Tarwater, Le Guess Who, donderdag 24 november, Tivoli de Helling

MUZIEK:
Het Duitse duo Tarwater, bestaande uit Bernd Jestram en Ronald Lippok, hebben sinds hun debuut in 1996 al meerdere albums op hun naam staan. Ze twee delen hun passie voor repetitie, improvisatie en experiment vanuit de punk en krautrock. Het tweetal heeft zich vernoemd naar artiest C. Tarwater, die op een paar opnamen meespeelde bij de psychedelische band Love, eind jaren zestig. Beiden zijn ontdekkingsreizigers in het geluid. De kamer naast hun studio staat bomvol met instrumenten en apparatuur uit heel de wereld. Bijna iedere track begint met één geluid, instrument of een idee over geluid. Al hoor je op hun laatste albums, The Needle Was Travelling en Spider Smile, dat zij nu ook bezig zijn om nummers rond een gitaar-riff te bouwen.

PLUS:
Vooralsnog bestaat ook het leeuwendeel van hun muziek tijdens het optreden uit instrumentale samples. Uitgaande van één sample worden de tracks opgebouwd, waar Jestram al gauw een stevige baslijn doorheen walst. Vervolgens legt Lippok laagje na laagje met nieuwe ritmische samples. De dwingende baslijntjes creëren een haast hypnotiserend platform, waarover de zanger gedichten leest met titels als Kinderden wees niet bang! Uit zijn sampler komt een bizarre collectie ingespeelde instrumenten en industriële geluiden.

MIN:
De samples blijven per nummer maar stapelen en stapelen, tot er een soort psychedelische layercake ontstaat die soms moddervet is. Met Duiste precisie bakt het duo zo overdadige weeding cakes, die we eerder in een American Bakery verwachten. Verder blijft het tussen de nummers zoeken naar de juiste set en enige spanning is dan ook van hun gezicht af te lezen.

CONCLUSIE:
Ze creëren met precisie een bijna hypnotiserend geheel van geluiden, dat op zich best vernieuwend overkomt. Maar al balancerend op de grens van het experiment voelen veel thema's in de performance niet compleet of over-the-top aan. Al met al een boeiende jamsessie die af en toe uit de bocht leek te vliegen, zonder dat zij er echt grip op hadden.

CIJFER:
6,5

nu op 3voor12