Pionier Bong-Ra wil met Wormskull verder waar breakcore stopt Pionier Bong-Ra wil met Wormskull verder waar breakcore stopt

Jason Köhnen: “De jonge producers vernieuwen eigenlijk nauwelijks meer”

, Jochem Boom

Pionier Bong-Ra wil met Wormskull verder waar breakcore stopt

Jason Köhnen: “De jonge producers vernieuwen eigenlijk nauwelijks meer”

Jochem Boom ,

Breakcore-pionier Jason Köhnen (o.a. Bong-Ra) slaat een nieuwe weg in met de band Wormskull. Die band bestaat naast Köhnen uit Mike Redman (Deformer) en Balázs Pándi (o.a. drummer Merzbow). Het debuutalbum Sound Of Hell kwam deze maand uit.

Jason Köhnen: “De jonge producers vernieuwen eigenlijk nauwelijks meer”

Breakcore-pionier Jason Köhnen (o.a. Bong-Ra) slaat een nieuwe weg in met de band Wormskull. Die band bestaat naast Köhnen uit Mike Redman (Deformer) en Balázs Pándi (o.a. drummer Merzbow). Het debuutalbum Sound Of Hell kwam deze maand uit.

Het idee voor Wormskull ontstond al een paar jaar geleden. Köhnen: “Ik werk al lang samen met Deformer en we zijn beiden opgegroeid met metal. We wilden de combinatie van metal en breaks verder uitwerken. Het kwartje viel echter pas echt toen we de drums opnamen met Balázs Pándi. Hij heeft onder andere gewerkt met Otto Von Schirach, Merzbow en Venetian Snares en begreep precies wat wij wilden.”

Het album klinkt opvallend live voor iemand die we vooral kennen van de breakcore van zijn alter ego Bong-Ra. Köhnen: “Wat wij doen is echt nieuw. De plaat is bijna helemaal live opgenomen en we zullen ook altijd als band optreden. Wormskull is meer dan een eenmalig project. Natuurlijk zijn we niet de eerste liveband die dance maakt. Er zijn ook live drum 'n bass bands als Pendulum, maar we wilden echt iets anders doen dan de rest."

"Je moet dit eigenlijk ook niet meer vergelijken met breakcore”, aldus Köhnen. “We zijn nu een tour aan het boeken voor Nederland en Europa en we willen niet weer op dezelfde feesten staan waar we al jaren draaien. We willen nu eerder in het vaarwater van bijvoorbeeld Atari Teenage Riot en Dillinger Escape Plan komen.”

De muziek klinkt als altijd duister. Köhnen: ”Het uitgangspunt voor de muziek is metal en we werken veel met horror en humor, omdat we daarmee zijn opgegroeid en daar ook nog steeds gek op zijn.” De thematiek komt niet alleen naar voren in de sfeer van het album, maar ook in de opvallende biografie van de band. Het citaat gaat over een communist die door te graven bij de hel uitkomt. Köhnen: “Het is een heel wazig broodje aap verhaal. We hebben dat citaat ergens op een obscure christelijke website gevonden. We vonden die tekst zo bizar en lachwekkend, dat we het gebruiken om de band en de muziek te omschrijven.”

Wat Köhnen met deze band weer bewijst en wat hem eigenlijk al zijn hele carrière kenmerkt, is zijn vernieuwingsdrang. Met de rest van het genre breakcore is het de laatste jaren helaas minder gesteld. “Daar ben ik het mee eens, de scene stagneert nu een beetje. De jonge producers proberen in het stramien van de grondleggers te blijven en vernieuwen eigenlijk nauwelijks”, aldus Köhnen. “Het komt ook door het feit dat die jonge producers voorbeelden hebben waar ze op voortborduren. Ik was in 1997 samen met bijvoorbeeld Venetian Snares één van de eersten ter wereld die met dit soort muziek experimenteerde en was dus helemaal niet beïnvloed door mijn voorgangers. Op die muziek die bij geen ander genre paste, is pas jaren later het label breakcore geplakt. De stilstand van de laatste jaren is jammer, want eigenlijk stond het genre juist voor het doen en laten wat je zelf wil.”

Sound Of Hell staat tijdelijk op de Luisterpaal.

Nu op 3voor12