Managers willen hun artiesten vertegenwoordigen op vergaderingen Buma en Sena Managers willen hun artiesten vertegenwoordigen op vergaderingen Buma en Sena

“Een artiest betaalt niet voor niets iemand voor de zakelijke kant”

, Atze de Vrieze

Managers willen hun artiesten vertegenwoordigen op vergaderingen Buma en Sena

“Een artiest betaalt niet voor niets iemand voor de zakelijke kant”

Atze de Vrieze ,

Voorzitter Marcel Albers van het Music Managers Forum Nederland (MMFNL) zet vraagtekens bij de gang van zaken bij Buma/Stemra en Sena. Volgens de statuten van beide rechtenorganisaties mag een auteur alleen persoonlijk de algemene ledenvergadering bijwonen, niet in gezelschap van een zakelijk partner.

“Een artiest betaalt niet voor niets iemand voor de zakelijke kant”

“Een artiest mag 364 dagen per jaar de zakelijke kant van zijn carrière uitbesteden, maar hij mag zich niet op een van de belangrijkste vergaderingen laten vertegenwoordigen.” Voorzitter Marcel Albers van het Music Managers Forum Nederland (MMFNL) zet vraagtekens bij de gang van zaken bij Buma/Stemra en Sena. Volgens de statuten van beide rechtenorganisaties mag een auteur alleen persoonlijk de algemene ledenvergadering bijwonen, niet in gezelschap van een zakelijk partner. Maandag 23 mei is de jaarvergadering van Buma/Stemra, in juni die van Sena.

De huidige regels sluiten slecht aan bij de realiteit van de muziekindustrie, vindt Marcel Albers. “Veel artiesten gaan liever naar de tandarts dan naar de jaarvergadering van Buma/Stemra. Zeker als ze daarvoor op maandagochtend om acht uur hun bed uit moeten, na in het weekend gespeeld te hebben. Niets ten nadele van de mensen van Buma zelf, maar voor dat soort zaken hebben ze niet voor niets iemand ingehuurd. Het is ingewikkelde materie. Strikt genomen is een manager slechts in dienst van een artiest, maar in de praktijk verwachten muzikanten van hun manager dat hij het voortouw neemt en alles doet om een langdurige carrière te waarborgen.”

Het MMFNL roept muzikanten op de algemene ledenvergadering massaal te bezoeken, en een statuutswijziging voor te stellen die dat in de komende jaren wel mogelijk maakt. “Daar wordt op dit moment aan gewerkt”, zegt Albers. Volgens de manager van onder meer Moke en Ellen ten Damme zijn auteursrechten een steeds belangrijker bron van inkomsten. “Zoals we allemaal weten lopen cd-verkopen steeds verder terug. Naar een alternatief verdienmodel wordt op dit moment gezocht. Het elastiek van de live sector is op dit moment maximaal uitgerekt. De exploitatie van auteursrechten is op dit moment uitbesteed aan Buma/Stemra en Sena, die in feite een monopoliepositie hebben. Als manager wil je dan meepraten, of op zijn minst weten wat er speelt. Er worden belangrijke zaken afgehamerd.”

Veel, zo bleek de afgelopen maanden in de media. De onrust rond met name Buma/Stemra is groot. Over de salarissen van het bestuur, over de rol van uitgevers binnen de organisatie. Albers zegt meer vertrouwen te hebben in de organisatie dan sommige andere critici. “Maar als de directie van het bedrijf tonnen verdient, mag er best wat van je verwacht worden”, zegt hij.

Een eenvoudige oplossing is er overigens al. Een muzikant mag zichzelf wel laten vertegenwoordigen door een andere aangeslotene. Een manager hoeft dus alleen maar een liedje te schrijven en zich aan te melden bij Buma/Stemra of Sena. “Veel managers zijn in het verleden zelf artiest geweest”, zegt Albers. “Arjo Klingens van De Staat bijvoorbeeld. En geloof me, er zijn op dit moment managers die deze strategie toepassen. Maar laten we het vooral via de officiële weg proberen, in plaats van allerlei trucs te verzinnen.”

Nu op 3voor12