Zo Moeilijk is niet duister

“We zoomen dieper in op de drie leden van Zo Moeilijk”

Erik Zwennes ,

“Eigenzinnig, op onszelf gericht, niet kijken naar anderen.” Dat is volgens Nosa van de Nijmeegse hiphopformatie Zo Moeilijk het recept van hun authentieke tracks. Een gesprek over beeldvorming, het maken van muziek en Suriname, naar aanleiding van het nieuwe album Nieuwe Moves.

“We zoomen dieper in op de drie leden van Zo Moeilijk”

“Eigenzinnig, op onszelf gericht, niet kijken naar anderen.” Dat is volgens Nosa van de Nijmeegse hiphopformatie Zo Moeilijk het recept van hun authentieke muziek. Waar het vorige album, Nijmeegse Modo, een punt achter een periode betekende, is Nieuwe Moves ontstaan uit een veel kortere en geconcentreerde periode schrijven en opnemen. Het album is in zes maanden gemaakt, naast ‘gewoon’ werk en de dagelijkse beslommeringen. Rosco: “Nijmeegse Modo werd als een heel duistere plaat gezien. Terwijl dat onze insteek helemaal niet was. Wij zijn ook helemaal geen duistere figuren, eerder vrolijke jongens. Ik wilde van die stempel af en we hadden ook echt weer zin om aan een nieuwe plaat te werken. Producties, teksten en ook artwork focussen op een andere kant van ons. Nikes heeft beats gemaakt die veel opener zijn; toegankelijker en warmer. Het gevolg was dat ik meer van mezelf heb laten zien in mijn teksten voor deze plaat. We zoomen dieper in op de drie leden van Zo Moeilijk. We zijn in de tussentijd natuurlijk ook veranderd. Nederland is veranderd. Ik heb een kleintje gekregen. Allemaal zaken die je aanzetten om met nieuwe invalshoeken en persoonlijker teksten op de proppen te komen. Rond Nijmeegse Modo noemden veel mensen me ‘speels’. Dat was ik misschien ook wel en ben ik nog steeds wel. Maar ik vond het belangrijk om meer te laten zien.”

Na de Zwolle Rotterdam samenwerkingen van Opgezwolle en Duvelduvel, lijkt er nu een Nijmegen Rotterdam ding te zijn onstaan. Zo ging Zo Moeilijk mee op tour met het Rotterdamse Rottz label en staat Duvelduvel op de plaat van Zo Moeilijk. Nosa: “Jaman, is een belangrijke track voor me. Duvel en Pollum (van Duvelduvel, red.) zijn helden van me en belangrijke inspiratiebronnen. In het begin werd ik vaak vergeleken met Duvel. Dat vond ik jammer, ik vond mezelf een heel andere mc. Nu staan we samen op een track en hoor je dat we daadwerkelijk verschillende mc’s zijn. Het wederzijds respect vind ik heel mooi. Ze benaderden ons voor die ROTTZ tape 1 en daarna 2, toen nog de tour. Opgezwolle en Duvelduvel waren heel belangrijk voor ons in de begindagen. Als je dan samen met ze tracks mag maken, kun je alleen maar trots zijn.”

Ondanks dat Nikes nauwelijks naar hedendaagse muziek luistert, heeft hij een behoorlijk moderne plaat geproduceerd. Nikes: “Deze jongens moeten me soms echt up to date houden. Dan hoor ik bij ‘Ros’ in de auto voor het eerst iets van Rick Ross. Af en toe heb ik dan zoiets van ‘what the fuck’, maar soms hoor je ook de vooruitgang van hiphop. Het is niet mijn manier, maar het is wel de hiphop van het moment. Ik ben blij dat ik mezelf kan uiten in muziek. Als ik echt gefockt ben, zul je dat horen in drie agressieve beats die ik er in korte tijd uitknal. Ik rap niet, maar je hoort echt wel in wat voor bui ik bepaalde beats heb gemaakt.”

Nosa: “Als mc hoor je wat voor tekst op een beat hoort. Veel goede tracks schrijven zich ergens vanzelf. Neem de track Venus: ik dacht gelijk aan iets met een vrouw. In de auto luister ik graag naar Dwele, Bilal, Badu en ik kreeg ook gelijk een Slum Village achtig gevoel bij de beat. Flow en onderwerp komen dan vanzelf.” Wat maakt een goede sekstrack? Rosco: “Hou het toch clean. Natuurlijk kun je een track maken als Me So Horny, maar dat is gelijk zo cheesy en zoiets kun je maar één keer doen. Dus je houdt het netjes, geen vunzige woordjes.” Nosa: “Je praat ook niet zo tegen een vrouw. Het gaat wel over seks, maar een vrouw moet het wel leuk vinden. Als je vies porno tegen een vrouw gaat praten, gaat ze niet met je mee. Ja, wij houden van vrouwen.”

Een van de opvallende tracks op Nieuwe Moves is het nummer Sranang Gotu oftewel Surinaams goud. Nosa: “Omdat we beiden Surinaams zijn, wilde ik daar iets mee doen in een track. Nikes merkte op dat we op Nijmeegse Modo veel Balkan-invloeden gebruikten. Hij bedacht dat we nu eens iets met onze roots moesten doen. Op Untouchable heb ik een line ‘Surinaams goud, noem me Anthony Nesty’. Nesty is de enige Surinamer die Olympisch goud heeft gewonnen. Toen bedacht ik dat we Surinaams goud als onderwerp moesten gebruiken. Zo ontstand Sranang Gotu. De tekst is een mengeling van trots en benoemen van problemen op Suriname. Van het winnen van de Champions League finale door Ajax met al die Surinaamse spelers tot de twijfels over Bouterse en de leiding van het land. Zou Suriname op kunnen bloeien onder leiding van iemand die heel verkeerde dingen heeft gedaan? Ik vind het moeilijk om Bouterse per definitie af te schrijven. Leg het bijvoorbeeld eens naast wat George W. Bush wereldwijd heeft gedaan. Dat is evengoed massamoord. Ik denk dat het beleid van Bouterse, ook het drugsgeld, wel beter is voor Suriname. Hoe moeilijk die gedachte soms is. Ik heb vrienden die keuren het per definitie af. Ik kan dat niet. Van alle slechte opties is hij een van de betere. Er is olie, goud en bauxiet waarvan de inkomsten nu naar het buitenland vloeien. Ik denk dat Bouterse meer inkomsten binnen Suriname weet te houden. Ik geloof wel dat hij echt om het land geeft.”