Ziggo zet flinke stappen richting muziekindustrie

Ziggo Dome, eigen streamingdienst, sessies

Atze de Vrieze ,

Ziggo houdt zich de laatste tijd opvallend veel bezig met muziek. De grootste internetprovider van Nederland richtte speciaal voor de pers een Ziggo Media Compound in. In Amsterdam Zuid-Oost wordt momenteel gebouwd aan een mega concertzaal, die de concurrentie aan moet gaan met bolwerk Ahoy. Naam: Ziggo Dome. En eind vorig jaar liet het bedrijf ook al los te werken aan een eigen streaming muziekdienst.

Ziggo Dome, eigen streamingdienst, sessies

Ziggo houdt zich de laatste tijd opvallend veel bezig met muziek. De grootste internetprovider van Nederland richtte speciaal voor de pers een Ziggo Media Compound in. In Amsterdam Zuid-Oost wordt momenteel gebouwd aan een mega concertzaal, die de concurrentie aan moet gaan met bolwerk Ahoy. Naam: Ziggo Dome. En eind vorig jaar liet het bedrijf ook al los te werken aan een eigen streaming muziekdienst. Marketingmanager Nico Rijkhoff steekt de ambities niet onder stoelen of banken. "Iemand zei op Noorderslag tegen me: nu kun je hier nog rustig rondlopen, over een paar jaar wil iedereen wat met je doen."

"Op dit moment zijn wij een bedrijf dat accessdiensten levert. Toegang tot internet, tot mobiele telefonie, tot televisie. Maar als je op de lange termijn waarde wilt creëren en dus wilt groeien, dan moet je meer zijn. Mensen worden niet blij van internettoegang, maar van wat ze daar mee doen. We zijn tot de conclusie gekomen dat er drie gebieden zijn voor ons: allereerst film en tv, daar hebben we een geschiedenis in. Vervolgens gaming, de grootste bron van entertainment, van jong tot oud. En tot slot muziek. Die drie worden alle drie digitaal gedistribueerd, en bij alle drie ontstaat een meerwaarde in het gebruik. Op het moment dat jij een liedje luistert, vind je er iets van. Deel je dat met een ander, dan heeft dat meerwaarde. Ik heb computerspelletjes in beta gezien waarin het van afstand toekijken een essentieel onderdeel van de game-beleving is."

Met dat idee stapte Ziggo in die grote concertzaal in Amsterdam. Live muziek is volgens Rijkhoff het hart van de muziekbeleving. 'De grootst mogelijke illusie van nabijheid', noemt hij het. "Als je fan bent wil je op zoek naar alles over zo'n artiest. Je wilt muziek horen, je gaat mensen zoeken die er ook van houden en je wilt hem live zien. Bij de eerste twee kunnen wij al een rol spelen, bij het laatste straks ook." De bezoeker van Ziggo Dome hoeft volgens Rijkhoff niet bang te zijn continu bestookt te worden met aanbiedingen, maar Ziggo zet wel in op een live muziekdienst. "Ziggo Dome krijgt een eigen studio, zodat in de hoogst mogelijke kwaliteit concerten opgenomen worden. Artiesten willen dat vaak zelf, maar we leggen ook een pijpleiding richting Hilversum. En waar mogelijk willen we zelf live of on demand concerten aanbieden." Het bedrijf gaat ook sessies organiseren in eigen studio's. Inmiddels zijn er vaste studio's in Utrecht en Zwolle en binnenkort in Den Haag. Ook op Noorderslag faciliteerde Ziggo live opnames.

On demand concerten, dat is eerder geprobeerd door Fabchannel. Die dienst was gratis voor gebruikers, en wist uiteindelijk geen inkomsten te genereren. Ziggo wil het anders aanpakken. "Gratis diensten zijn waardeloos. Daar creëer je geen waarde op, ook niet op de lange termijn. Want als een dienst geen waarde vertegenwoordigt, zal je klant er nooit voor willen betalen. Gratis zal dan ook nooit ons vertrekpunt zijn, hooguit in een pilot fase." Dat geldt ook voor de streaming muziekdienst die Ziggo op dit moment ontwikkelt. Geen gratis variant met reclame zoals Spotify of YouTube, maar een betaalde dienst. "Je ervaring is wel waardevol, je kunt een leuke avond hebben met vrienden door filmpjes te bekijken op YouTube, maar daarmee heeft het product nog geen waarde."

Concrete bedragen wil Rijkhoff nog niet noemen, zowel voor on demand concerten als voor een streaming dienst. De laatste is nog altijd in een opstartfase, maar na de zomer wil Ziggo een beta versie af hebben. Veel moet nog ingevuld worden. Helder is wel dat het gaat om een eigen dienst, puur gericht op de Nederlandse markt. De klant moet niet alleen muziek kunnen vinden, maar ook informatie in zijn eigen taal, goed geïntegreerd met sociale media. Ook op de meest cruciale vraag - het grote vraagteken dat boven de industrie hangt - blijft hij het antwoord schuldig: wat levert het de artiest op. "De vraag is hoeveel geld je naar de markt brengt en hoeveel daarvan terug gaat naar de artiest. De gesprekken daarover met labels zijn op dit moment gaande."

Delen is het kernwoord, een doodnormaal begrip voor een internetprovider, een controversiële term in de muziekindustrie. Want zijn internetproviders niet degenen die de digitale snelwegen aanleggen waarover hun klanten illegaal materiaal heen en weer schuiven? Op dit moment loopt een bodemprocedure tegen de Stichting Brein, die wil dat Ziggo torrentwebsite The Pirate Bay blokkeert. Medio 2010 oordeelde de rechtbank dat de provider The Pirate Bay niet hoeft te blokkeren, maar Brein ging in hoger beroep. Enige argwaan is er dus wel voor de plannen van Ziggo, maar volgens Rijkhoff merkt hij daar helemaal niets van. "Ik ga zelf niet over die zaak tegen Brein, dus daar kan ik niets over zeggen. Maar in gesprekken met verschillende partijen merk ik niets van die argwaan. Het is belangrijker dat we tot actie komen, iets waar de consument wat aan heeft."

"Toen breedband internet net bestond, hadden we een verbinding van 512 kbps, en dat vonden we heel wat. Internettoegang is alleen maar geëvolueerd, over een paar jaar IS het er gewoon. Mensen willen dingen kopen die ze waardevol vinden. Als daar een mismatch ontstaat, zoeken ze eigen wegen, dan start iemand Napster. Het is net communicatie. Waar formele communicatie niet volstaat, gaan mensen roddelen. Is dat goed? Nee, maar het is wel een feit. Iemand gaat die diensten maken, of wij dat nu zijn of iemand anders."