Na de webwinkels met dagaanbiedingen kwamen in 2010 de webwinkels met lokale aanbiedingen op. Websites als Groupon, Groupdeal, Sweetdeal en binnenkort ook Living Social hebben iedere dag nieuwe aanbiedingen die uniek zijn voor iedere stad waar het bedrijf actief is. Marktleider Groupon experimenteert sinds kort ook met het aanbieden van kaarten voor concerten en evenementen.
Het bedrijf is op dit moment in bijna veertig Nederlandse steden actief. Via de website kun je de aanbiedingen van alle steden bekijken of je inschrijven op de nieuwsbrief van één stad. De kortingen kunnen bij Groupon oplopen tot zeventig procent. De werking van deze websites is simpel maar doeltreffend. De bezoeker kan zich inschrijven op een aanbieding en deze makkelijk delen met vrienden. Dat is nodig, want een aanbieding is pas geldig als er een vastgesteld aantal mensen meedoet. Als genoeg mensen zich inschrijven op een aanbieding gaat de deal door en kan de koper een kortingscoupon downloaden.
Groupon verkoopt op deze manier niet alleen kortingscoupons voor bijvoorbeeld restaurants, maar ook goedkope concert-tickets. Zo verkocht het bedrijf begin februari 50 kaarten voor het concert van Bow Wow in de Melkweg met vijftig procent korting.
Ook het Amerikaanse bedrijf Living Social houdt zich bezig met ticketverkoop. Hoewel deze aanbieder nog niet in Nederland actief is, heeft het bedrijf wel vergevorderde plannen om de Nederlandse markt te betreden. Daarmee worden deze bedrijven wellicht een belangrijke speler op de ticketmarkt. Dat gaat recht in tegen de Weet Waar Je Koopt campagne, waarmee Mojo en de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF) juist meer duidelijkheid proberen te scheppen voor consumenten.
Berend Schans, directeur van de VNPF vindt dat de aanbiedingen van bedrijven als Groupon verwarrend werken, maar dat met de manier waarop ze tot stand komen niks mis is. "De werkwijze van Groupon is niet schadelijk voor de ticketmarkt. Sterker; het levert publiciteit op, in tegenstelling tot de zwarthandel waar we met de Weet Waar Je Koopt campagne tegen strijden. "De twee grote problemen met de zwarthandel zijn veel te dure kaarten en het feit dat geld wegvloeit uit de officiële ticketmarkt. Dat is waar de Weet Waar Je Koopt campagne consumenten van bewust moet maken."
Schans: "Als de aanbiedingen van Groupon incidenteel blijven, en in samenspraak met de organisator van een evenement tot stand komen, kan ik er niet op tegen zijn. Ik ben er wel op tegen als alle kaarten van alle evenementen uiteindelijk met korting zijn te krijgen. In de tijd dat de Last Minute Ticketshop in Amsterdam begon was ik daar dan ook fel op tegen. Daar gaan uiteindelijk alle evenementen in Amsterdam die niet zijn uitverkocht in de uitverkoop. Daardoor krijg je dat mensen gaan wachten en alleen nog maar kopen via Last Minute Ticketshop. Dat is natuurlijk geen gezond business-model."
Lars Veul van Groupon Nederland benadrukt dat het bedrijf niet de intentie heeft om de ticketmarkt te vernaggelen. "Wij kopen absoluut geen kaarten op zoals sommige schimmige bedrijfjes doen. We willen geen dingen doen die niet koosjer zijn. Onze aanbiedingen lopen via de organisator zelf. Wij verkopen kaarten in opdracht van de organisator, en als bijkomend voordeel krijgt de consument ook nog korting."
Groupon kiest voor producten die goed passen bij een stadscultuur. Veul: "Groupon is altijd op zoek naar de leukste aanbiedingen. En dat kunnen ook tickets voor evenementen zijn, maar we zullen niet ineens alleen maar tickets gaan verkopen. De aanbiedingen voor tickets zijn niet gebonden aan één stad. We hebben in februari tickets voor Bow Wow in de Melkweg in Amsterdam aan kunnen bieden en binnenkort bieden we tickets voor een groot evenement in Den Haag aan. De aanbiedingen komen tot stand doordat in deze twee gevallen de organisator naar ons toekomt. Wij besluiten met de organisators, maar ook met andere aanbieders in zee te gaan als we vinden dat de aanbieding bij Groupon past."
Concertorganisator Mojo laat ook weten dat ze ernaar streven om kaarten via de officiële kanalen te verkopen. Persvoorlichter Marjanne Manders: "De ticketprijzen van de evenementen die Mojo organiseert komen tot stand in overleg met de artiest en wij zullen nooit tickets met korting aanbieden via dit nieuwe kanaal. Het staat andere organisatoren en artiesten echter vrij om van deze mogelijkheid gebruik te maken."
Verbod op scherpe ticketprijzen bij Groupon niet nodig
Advertentiesites geen gevaar voor Nederlandse ticketmarkt
Na de webwinkels met dagaanbiedingen kwamen in 2010 de webwinkels met lokale aanbiedingen op. Marktleider Groupon experimenteert nu ook met het aanbieden van kaarten voor concerten en evenementen. Daarmee betreden ze de al onoverzichtelijke Nederlandse ticketmarkt.