(Foto's staan onder het artikel)
Vijf dagen lang is Austin de hoofdstad van de muzikale wereld. Duizenden muziekliefhebbers en professionals reizen naar Texas om nieuw talent te spotten in de tientallen clubs en cafe's in de stad. Ook 3VOOR12-verslaggever Atze de Vrieze is erbij en pikt elke dag de meest opmerkelijke momenten uit de totale overvloed aan muziek.
Vrijdagavond in Austin, 6th Street is nog chaotischer en kleurrijker dan op de andere dagen. Op elke hoek van de straat staat een lokale drummer met een bandje te spelen. Tussen het festivalpubliek en het reguliere uitgaansvolk paradeert een drumband, en even verderop lopen leden van een totaal onbekende band met een groot reclamebord voor zichzelf. Vanochtend vroeg zaten hier her en der plukjes vermoeide muzikanten tussen hun stapels instrumenten, nu is iedereen weer op volle snelheid en klaar voor dag 4.
Ook vandaag weer veel day parties, waaronder het gewilde feestje van Spin Magazine in Stubb's BBQ. Enkel voor de happy few. Voor de anderen staat een lokale garagepunkband vrienden te maken op de veranda van rockpub Beerland, terwijl even verderop een DJ een ode brengt aan Nate Dogg. Ook na een halve week kom je nog altijd ogen en oren tekort in Austin.
1. Deerhunter (Club De Ville, unofficial party)
Staar je vooral niet blind op onneembare vestigingen als het Fader Fort of de Spin party, er zijn vandaag ook minder high profiel feestjes met een top line-up. Zo speelt de beste band van het festival in een zonovergoten tuintje naast een paar bamboetakken: Deerhunter. In het officiële programma komt hij niet voor, en dat is niet heel vreemd, want hun album Halcyon Digest is al even uit. Frontman Bradford Cox is een lust om naar te kijken, extreem lang en ongezond dun, maar vooral een bezeten muzikant. Rondzingend geluid, onaangekondigde noise? Cox buigt het om en gebruikt het juist als kracht. Het recente album klinkt relatief verzorgd, live klinkt de band genadeloos hard en rauw. Zelden zie je een band die zo slim bezig is met geluid, met loops, delay, met volume. Aan het slot duwt zijn zangmicrofoon in zijn gitaarversterker om het geluid nog verwoestender rond te laten zingen. Vooral in lange nummers als Helicopter en het hypnotiserende He Would Have Laughed haalt Deerhunter alles eruit wat erin zit. Halcyon Digest was voor veel mensen een eye-opener. Bradford Cox werkt langzaam maar zelfverzekerd aan zijn status als een van de indiehelden van nu.
2. Kurt Vile (Club De Ville, unofficial party)
Een uur eerder op hetzelfde podium een man waar de nodige buzz omheen is: Kurt Vile. De voormalig gitarist van de band War On Drugs won de laatste jaren met het album meer zieltjes en is nu op het punt aanbeland dat iedereen vanaf het begin oplet nu er een nieuwe plaat in de winkel ligt. Kurt Vile doet vrolijk mee aan de trend van het jaar: zijn lange haar hangt volledig voor zijn gezicht, in grunge stijl. Technisch klopt niet alles op dit geïmproviseerde podium, maar Vile levert desalniettemin een zeer overtuigend visitekaartje af. Hij is een begenadigd zanger, met een donkere stem, aangenaam drammerig, als Lou Reed op een slechte dag. Nog indrukwekkender is zijn gitaarspel, met veel reverb. Veel songs beginnen redelijk kalm en monden uit in een bezwerende climax. Beste nummer is nieuwe single Jesus Fever, dat wat extra voedingsbodem krijgt met een laagje samples.
3. Fitz & The Tantrums (Mellow Johnny's)
Als je uit de route zit, ben je kansloos, luidt het devies op SXSW. Maar dat geldt niet voor bands die de afgelopen dagen al voor reuzin zorgden. Voor Fitz & The Tantrums staan de mensen in de rij bij Mellow Johnny's, de fietsenwinkel van niemand minder dan Lance Armstrong. Niet voor niets, zo blijkt, want deze soulpopgroep uit Brooklyn is een regelrechte hit. De groep wordt geleid door de lange blanke frontman Michael Fitzpatrick en zijn pittige steun toeverlaat Noelle Scaggs. "Give it up for my dress!", zegt ze, en daar mag inderdaad best voor geklapt worden. Hun liedjes zijn meer soul dan pop, single Moneygrabber neigt zelfs naar Billie Joel's Uptown girl. Nu al zijn er meeklap- en meezingmomentjes, en er zijn nog heel wat kansen daarop die nog niet eens benut worden. Een scherpe rand heeft Fitz totaal niet, maar deze band is helemaal klaar voor de doorbraak.
4. The Dears (Mellow Johnny's)
Nu we toch vroeg waren voor Fitz & The Tantrums ook maar even kijken bij The Dears, niet bepaald de hipste band van het festival. Onlangs verscheen Degeneration Street, het vijfde album van de Canadese band. Het album kreeg buitengewoon gemengde reviews, en dat terwijl het een return to form zou moeten zijn. Bij het vorige album verdween een aantal bandleden, nu zijn ze terug. The Dears is hier dus om hun kersverse album te redden, en dat doen ze verrassend goed, ondanks het matige nieuwe songmateriaal. De band staat bekend als degelijk, gestileerd, met zanger Murray Lightburn in een net colbertjasje. Maar vandaag wil de band bewijzen heus wel rock 'n roll te zijn. "Dit is vast niet de eerste soundcheck die jullie deze week zien", zegt Lightburn, die het inderdaad niet gewend zal zijn zelf zijn spullen te installeren terwijl het publiek al toekijkt. "We do it punkrock style". Dat zullen we weten ook. Tijdens het tweede nummer duikt hij al het publiek in. Als hij terug komt is zijn jasje uit en zijn blouse open. De band speelt voornamelijk nieuwe nummers, waaronder single Blood, 5 Chords en 1854, verzorgde songs met lange gitaarsolo's (in het eerste nummer laat de gitarist zich meer dan een minuut gaan), maar wel met een zekere sturm und drang gespeeld. Aan het slot volgt nog een onvervalste fuck you. The Dears moet vroeger stoppen omdat hun soundcheck te lang duurde. "One more song! One more song!", scandeert het publiek. De stage manager gaat overstag en de band maakt er misbruik van met een epos van acht minuten inclusief twee gitaarsolo's.
5. The Naked & Famous (Maggie Mae's Rooftop)
Hollands feestje bij The Naked & Famous. De firma Joost van Bellen & Friends is aanwezig, evenals de heren van De Staat en Go Back To The Zoo. Zou dit zo'n band worden die alleen in Nederland groot wordt? De kiwi's hebben een bescheiden hit met Young Blood, hier gespeeld als slotnummer. Dat wil zeggen: halverwege valt de PA uit. De band speelt stug door. IJzersterk liedje, dat Young Blood. Zo goed dat je zonder nadenken vergeeft dat het wel erg veel op MGMT lijkt. Sterker nog: het is de hit die MGMT weigerde te maken op hun laatste album. Ook de eerste twee songs - All Of This en Punching On A Dream, leunen op het geluid van de Brooklyn hipsters, toegankelijk geinterpreteerd: elektronisch klinkende drums, lage, zompige bass synths en hoge melodielijnen, met dubbele vocalen die ver weg zitten in de mix. Het geluid is ook live goed voor elkaar. Al is de zwakte van deze band ook helder: de rest van de songs blijft behoorlijk achter bij die drie topliedjes.
6. Caveman
Caveman uit Brooklyn, New York maakt dromerige, hypnotiserende popliedjes die geraffineerd in elkaar overlopen. Zo'n band die je na een paar nummers helemaal meesleept in hun eigenzinnige, soms wel wat eenzijdige geluid, geholpen door de prachtige locatie, het balkon van de club Malverde, met de skyline van Austin, Texas op de achtergrond. Ze zijn nog een unsigned band, maar we spreken in de zaal iemand van het Matador-label die de band nog eens zorgvuldig komt wegen en ze spelen over een paar weken in het voorprogramma van Wye Oak in de vooraanstaande Newyorkse club Bowery Ballroom, dus hier is wel wat aan de hand. Hun sound wordt gedomineerd door kringelende gitaren, uitgesponnen synths en en ietwat monotone vocalen en als er vergelijkingsmateriaal genoemd zou moeten worden kom ik uit bij de debuutplaten van The Dears en Clap Your Hands Say Yeah. Ik ben benieuwd wanneer hun eigen debuutplaat verschijnt en wanneer we ze voor het eerst in Nederland gaan zien. (Willem van Zeeland)
7. The Stepkids
Bij The Stepkids moet er door de crew eerst wat voorwerk gedaan worden: Een enorm wit laken wordt opgehangen als backdrop en even later gaan de bandleden er in witte pakken voor staan. Er worden graphics geprojecteerd op het doek en op de muzikanten. Het ziet er fantastisch uit. En dan de muziek: Die bevindt zich ergens tussen Phoenix, Beck (ten tijde van Midnight Vultures), Scissor Sisters, 10CC, the Bee Gees en Sparks. Bovendien weten ze hoe ze een pakkend nummer met een hook moeten schrijven. Het is electrodiscopop, geheel tweestemmig met fraaie kopstemmen gezongen en dat in witte pakken op een zomerse avond, buiten tussen de palmbomen. The Stepkids zijn een ontdekking, te checken op deze video: http://www.youtube.com/watch?v=EwbR8ubfHtY. (Willem van Zeeland)
8. Dutch Impact party
Muziekcentrum Nederland (MCN) geeft een feestje op een grasveld recht tegenover het Convention Center. De locatie is perfect en er is dan ook een behoorlijke opkomst als tussen 17.00 en 20.00 uur Go Back To The Zoo, The Death Letters, Laura Jansen, De Staat en Black Atlantic komen spelen. Volgens Arjen Davidse van het MCN worden in totaal 954 bezoekers geteld en daar moet je dan wel wat freeloaders van aftrekken die alleen voor de barbecue komen, maar er is met name voor Laura Jansen en De Staat veel belangstelling. Vanavond spelen zij hun officiële showcases. Daarover morgen meer. (Willem van Zeeland)
9. The Vaccines (Stubb's, unofficial party)
The Vaccines is een van de meest gehypte gitaarbandjes van het moment in Engeland. En dat wil wat zeggen, want gitaarbands zijn uit. Dat hebben ze te danken aan de uitstekende single Wreckin' Bar (Ra Ra Ra), die hier op de vroege middag midden de set zit. Het is een scherpe mix van Britpop met Ramones protopunk van amper anderhalve minuut. Waren al hun liedjes maar zo goed. En vooral: hadden ze maar de uitstraling om het plaatje compleet te maken.
SXSW report dag 4: Deerhunter en Kurt Vile maken de dag op een zonnig tuinfeest
Fitz & the Tantrums klaar voor de doorbraak
Vijf dagen lang is Austin de hoofdstad van de muzikale wereld. Duizenden muziekliefhebbers en professionals reizen naar Texas om nieuw talent te spotten in de tientallen clubs en cafe's in de stad. Ook 3VOOR12-verslaggever Atze de Vrieze is erbij en pikt elke dag de meest opmerkelijke momenten uit de totale overvloed aan muziek.