Cultuursector zet zich schrap voor verkiezingen Cultuursector zet zich schrap voor verkiezingen

Toon van de campagne opvallend neutraal

, Atze de Vrieze

Cultuursector zet zich schrap voor verkiezingen

Toon van de campagne opvallend neutraal

Atze de Vrieze ,

De culturele sector zet zich schrap voor de verkiezingen. Meest opvallende initiatieven: Na De Schreeuw De Stem, de opvolger van de Schreeuw Om Cultuur, en Maak Ze Gek, een initiatief van radiozender FunX.

Toon van de campagne opvallend neutraal

Zo’n honderdduizend mensen waren eind vorig jaar op de been om te schreeuwen voor cultuur. De protestactie was gericht tegen de bezuinigingen van het kabinet Rutte. De boodschap kwam over, en toch leek het wat mosterd na de maaltijd. Staatssecretaris Halbe Zijlstra bleek niet te vermurwen. Nu maakt de cultuursector nogmaals een vuist, al is de toon dit keer anders. “We maken ons geen illusies”, zegt Gable Roelofsen van Platform Ludlum (een verwijzing naar de favoriete schrijver van staatssecretaris Zijlstra). “Mensen die tegenstander zijn van cultuursubsidies kunnen we niet overtuigen. We richten ons op het mobiliseren van mensen die er wel om geven.”

Dat gebeurt in de vorm van de website Na De Schreeuw Nu De Stem, een soort stemwijzer gericht op cultuur. De actie wordt ondersteund door een aantal grote culturele instituten, waaronder de VNPF en Eurosonic/Noorderslag. Het is een opvallend neutraal opgestelde site. Er wordt niet expliciet opgeroepen om niet op regeringspartijen te stemmen. “Persoonlijk denk ik dat het belangrijk is te voorkomen dat de coalitie een meerderheid in de Eerste Kamer krijgt, maar we hebben er bewust voor gekozen om dat niet als insteek te kiezen op Na De Schreeuw Nu De Stem. De kiezer moet het zelf afwegen. Misschien is het CDA in Brabant wel heel goed voor cultuur. Een ander voorbeeld: een opera-gezelschap rekent veel CDA’ers tot zijn doelgroep, die willen ze niet domweg tegen zich in het harnas jagen.”

Roelofsen realiseert zich ook dat de vorige tactiek – kabaal en geschreeuw – weinig tot geen resultaat opleverde. “De BTW-verhoging is een half jaar uitgesteld, meer heeft het niet opgeleverd”, zegt hij. Ook radiozender FunX kiest voor de neutrale insteek. De zender verkeert politiek gezien in zwaar weer en heeft alle belang bij het ondermijnen van het huidige kabinet, maar in de campagne Maak Ze Gek spreekt de jongerenzender zich niet expliciet uit. Heel letterlijk: bekende rappers als Sticks, Ali B en Lange Frans voeren campagne zonder woorden. “Ook rechtse jongeren moeten gaan stemmen”, zegt Tim Beumers. “Wij zijn een mediabedrijf, we zijn in principe niet politiek getint. We willen jongeren erop attent maken dat er ook niet naar ze geluisterd wordt als ze niet stemmen. Want waarom zou een politicus zich inzetten voor iemand die niet op hem stemt?”

nu op 3voor12