Zweten en hossen met de illustere Deadmau5

Canadees heerst vanaf eigen kubus over uitpuilende Pinkpop-tent

Tekst Ingmar Griffioen, foto van Flickr ,

De Pinkpop-tent staat ram- en ramvol voor de afsluitende dance-act. Overal is de Deadmau5 hoogspanning voelbaar; het publiek verdringt elkaar om een glimp op te vangen, fotografen worden geweerd en de hele backstage is voor de Deadmau5-crew. Om dat te garanderen, zelfs de mensen van boeker Mojo staan buiten, is er genoeg security opgetrommeld om Aken op de Duitsers te veroveren. Nerveus en triggerhappy staan ze aan hun portofoon te frunniken.

Canadees heerst vanaf eigen kubus over uitpuilende Pinkpop-tent

De Pinkpop-tent staat ram- en ramvol voor de afsluitende dance-act. Overal is de Deadmau5 hoogspanning voelbaar; het publiek verdringt elkaar om een glimp, fotografen worden consequent geweerd en de hele backstage is voorbehouden aan de Deadmau5-crew. Om dat te garanderen, zelfs de mensen van boeker Mojo staan buiten, is er genoeg security opgetrommeld om Aken op de Duitsers te veroveren. Nerveus en triggerhappy staan ze aan hun portofoon te frunniken.

CONCERT

Deadmau5, Pinkpop Converse Stage, maandag 13 juni 2011

MUZIEK
Techno, trance, progressieve house, electro en dubstep in een voor iedere ziel te behappen jasje. De 30-jarige Joel Zimmerman heeft met zijn uitgekiende mix een behoorlijke status verworven. Zeker sinds zijn derde album 'Random Album Title' rijst zijn ster snel. Deadmau5 staat verder bekend om zijn onafscheidelijke masker; een zelf ontworpen, lichtgevende muizenkop met enorme wapperende oren. Naar verluidt wisselt de man dj'en en live werk in zijn sets af, maar dat valt vanwege de restricties hier niet met waarnemingen te staven.

PLUS

De gelukkigen in de tent zien Deadmau5 op een enorme kubus, die ook als scherm voor de superbe lichtshow fungeert. De man uit Toronto gooit er de ene na de andere technotrack in. Het publiek herkent zijn stijl en begeleidt de gestage opbouw richting de climax geregeld met kreten van herkenning. Zeker bij de fantastische, zoemende technokraker 'Cthulhu Sleeps', die toch wel elementen bevat van twintig jaar oude house. Terwijl de Plain White T's en Beatsteaks met verbijsterde blikken langs de tent lopen, wordt het binnen alsmaar heter en uitzinniger. Deadmau5 is slim genoeg om te doseren. Anders vermoei je zo'n festivalpubliek, zelfs in een uur, en is het de vraag of de EHBO het aantal flauwvallende bezoekers zou kunnen verwerken. Bijzonder om te zien dat veel mensen nummers van zijn jongste cd '4x4=12' herkennen. Prima werk ook, zoals het Daft Punk-achtige 'Some Chords' en het met toetsen aanvangende 'Sofi Needs A Ladder' dat zich ontvouwt tot een fijn staaltje triphop meets techno.

MIN
Om nou te zeggen dat dit heel onderscheidend is; nee. Deadmau5 is inventiever en veel subtieler dan Bloody Beetroots een dag eerder, maar dit is geen set voor de fijnproever. Dit is een set die je van Paaspop, Dauwpop en Pinkpop tot 5 Days Off of Free Your Mind kan neerleggen. Dit snappen mensen. Zeker de mensen die erbij lopen alsof ze resistent zijn tegen foute XTC of een betere apotheker hebben. Maar ook Henk uit Hoensbroek en zijn maten. Zo halverwege dreigt het een beetje langdradig te worden. Saaiheid hadden we na die dampende start niet verwacht.

CONCLUSIE

Die saaiheid duurt echter niet lang, de volgende track gaat over in rauwe dubstep en de tent barst weer uit zijn voegen. Mensen stuiteren gelukzalig rond en dan heeft Deadmau5 nog een verrassing in petto: een langbenige jongedame in spaarzame glitterkleding die als mc de boel verder oppept. Dat werkt nog beter, zeker op een festival. Sowieso lijkt Zimmerman het goed voor elkaar te hebben. Zijn gekoesterde privacy, oftewel: het zorgvuldig gecultiveerde mysterie rond zijn persoon, maakt vooral nieuwsgierig. En het geeft zo'n ontlading als hij het masker in de laatste track afzet en zelf ook hard uit zijn plaat gaat. Je ziet niet veel van de man, maar hij levert op maat en is voor boekers o zo breed inzetbaar.

Mensen klimmen in palen en tillen overal het tentdoek op om het maar mee te maken. Net als bij Bloody Beetroots is duidelijk dat de tent al veel te klein is voor dit formaat dance-act. Mojo en Pinkpop moeten zich afvragen wat ze met dance willen op dit festival. Het genre lijkt niet te negeren, maar of ze moeten kleinere namen boeken voor de tent of dance moet een volwaardig podium krijgen op Pinkpop.

CIJFER:

7+