Neelie Kroes: blokkades Europese digitale markt weghalen Neelie Kroes: blokkades Europese digitale markt weghalen

Eurocommissaris waarschuwt voor achterstand op Verenigde Staten

, Atze de Vrieze

Neelie Kroes: blokkades Europese digitale markt weghalen

Eurocommissaris waarschuwt voor achterstand op Verenigde Staten

Atze de Vrieze ,

Eurocommissaris Neelie Kroes wil dat de Europese digitale markt één geheel wordt. Alleen dan kan Europa de concurrentie aan met de Verenigde Staten en opkomende landen als Brazilië, Japan en Zuid-Afrika. Dat zei Kroes dinsdag op de CISAC World Copyright Summit in Brussel.

Eurocommissaris waarschuwt voor achterstand op Verenigde Staten

Eurocommissaris Neelie Kroes wil dat de Europese digitale markt één geheel wordt. Alleen dan kan Europa de concurrentie aan met de Verenigde Staten en opkomende landen als Brazilië, Japan en Zuid-Afrika. Dat zei Kroes dinsdag op de CISAC World Copyright Summit in Brussel.

"In de begindagen van het internet hadden mensen het over de 'interactiviteit' van het medium. Over hoe het internet de grenzen doorbreekt tussen artiesten en hun muziek, waardoor ze niet alleen directe toegang tot een wereldwijd publiek hebben, maar dat publiek ook rechtstreeks feedback kan geven." Ze wijst erop dat een dergelijke directe vorm van interactiviteit in het begin van de twintigste eeuw ook al bestond. Internet heeft de connectie opnieuw tot stand gebracht. "Dat is geweldig voor artiesten en hun fans, maar het juridische kader moet erop aangepast worden."

Kroes pleit voor een zogeheten Digital Single Market, een brede Europese markt waarbij landsgrenzen gemakkelijk overgestoken kunnen worden. Ze wijst erop dat Europa zijn achterstand op de Verenigde Staten voornamelijk te danken heeft aan de blokkades op dat gebied. "In de VS is on demand video streaming site Netflix de grootste bron van internet traffic. We hebben geen pan-Europees equivalent. Precies zo lukt het Spotify - opgericht in Europa en een Europees succesverhaal - niet om een pan-Europese licentie af te sluiten. In het kort: terwijl Amerikaanse bedrijven aantrekkelijke online content aan kunnen bieden aan miljoenen klanten, hebben we in Europa op zijn best regionale spelers. Dat moet veranderen."

Europa moet zich inzetten om het makkelijker te maken zo'n Digital Single Market tot stand te brengen, aldus Kroes. "Het is gecompliceerd, het zal misschien niet helemaal volgens plan verlopen, maar het is een belangrijke en eerlijke poging om onze digitale toekomst te regelen. […] Meer concreet zal de Europese Commissie met een juridisch raamwerk komen om de digitalisering van culturele werken te faciliteren en wetgeving maken die het makkelijk maakt zaken collectief te regelen voor heel Europa. We zullen ook het debat starten over de mogelijkheden en uitdagingen van online distributie van audiovisueel materiaal. En we zullen ervoor zorgen dat de handhaving van het auteursrecht aangepast wordt aan het digitale tijdperk."

nu op 3voor12