MySpace: wat ging er mis?

Website staat op het punt verkocht worden voor amper 37 miljoen dollar

Atze de Vrieze ,

Nieuws van de dag: het Amerikaanse bedrijf News Corp staat op het punt MySpace van de hand te doen voor een bedrag van 37 miljoen dollar, ongeveer 24 miljoen euro. Dat is een hoop geld, maar niet als je je bedenkt dat News Corp de profielensite in 2005 kocht voor maar liefst 580 miljoen dollar. Wat ging er mis?

Website staat op het punt verkocht worden voor amper 37 miljoen dollar

Nieuws van de dag: het Amerikaanse bedrijf News Corp staat op het punt MySpace van de hand te doen voor een bedrag van hooguit 35 miljoen dollar, ongeveer 24 miljoen euro. Dat is een hoop geld, maar niet als je je bedenkt dat News Corp de profielensite in 2005 kocht voor maar liefst 580 miljoen dollar. De site was op dat moment razend populair. Wie als band geen MySpace had, nam zijn carrière niet serieus. Het was hét platform om nieuwe muziek te ontdekken. MySpace bleef populair tot ongeveer 2008, maar sindsdien is het alleen maar bergafwaarts gegaan is. Wat ging er mis met MySpace? 3VOOR12 vroeg het marketeer en blogger Niels Aalberts, muzikant Simon Akkermans (C-Mon & Kypski) en programmeur Bert Dondorff (Luxor Live).

Eigen website
“Ik moet even kijken of onze MySpace nog wel bestaat, ik heb er al zeker twee jaar niet meer op gekeken”, zegt Simon Akkermans. Zijn band C-Mon & Kypski is er typisch een van de MySpace-generatie. In 2005 brak de band door met nummers als Shitty Bum en Evil Needle. “Verdomd, iemand heeft zelfs de moeite genomen ons laatste album erop te zetten. Het heeft nog aardig wat plays ook, zo’n 8.000 per liedje. Ik zie ook dat ze een update hebben gedaan qua vormgeving, die is totaal langs me heen gegaan. Een paar jaar geleden hielden we MySpace fanatiek bij. En dat had zin: na optredens kregen we vaak reacties.”

Ook Bert Dondorff komt zelden nog op MySpace. Als programmeur van poppodium Luxor Live in Arnhem is hij altijd op zoek naar nieuwe muziek, maar die vindt hij liever elders. “Bands zetten hun MySpace tegenwoordig in hun bio onder Facebook en hun eigen website. Dat laatste gebruik ik het liefst. Vaak is alle informatie die je wilt op een bandwebsite te vinden – muziek, bio, waar ze gespeeld hebben en wat ze van plan zijn – en je ziet in een oogopslag of een band zijn zaken goed voor elkaar heeft. Zelf heb ik ooit ook een MySpace aangemaakt, maar dat sloeg eigenlijk nergens op. Facebook voelt op dit moment veel directer. Ik krijg veel uitnodigingen van bands. Het gekke is: het gaat niet bewust. Je denkt er niet over na wat je gebruikt, en toch verandert het in de loop der tijd.”

Interactie
Hoe kan het dat de belangrijkste muziekwebsite van het nieuwe decennium zo uit de gratie gevallen is? Acts als Lily Allen en Arctic Monkeys zouden er hun doorbraak aan te danken hebben. De site was een paar jaar lang onoverwinnelijk. Werkelijk iedereen had een profiel. Niet alleen beginnende bandjes, maar ook supersterren als Eminem. Amper een paar jaar later is het een traag, onhandig monster. “Het is fout gegaan zoals het met veel internetbedrijven fout gaat”, zegt Niels Aalberts. “MySpace heeft niet genoeg mee bewogen met de wensen van de klant. Het was in zijn tijd de eerste met een fatsoenlijke player. Nu zijn er veel betere alternatieven. Platforms als Bandcamp en Soundcloud nemen de volgende stap: ze maken het mogelijk om hun player op je eigen site te zetten. Dat is wat mensen willen. De site is dood, er is te weinig interactie. Er is geen enkele reden om er nog te zijn. Facebook doet dat beter, het sluit allerlei allianties, ook op het gebied van muziek. Je moet mensen een reden geven om je platform te gebruiken.”

Dat gebrek aan interactie is ook voor C-Mon & Kypski reden om eerder Facebook te gebruiken. “Bij MySpace moet je eerst door een hele stapel spam heen werken. Op Facebook kun je veel beter contact met mensen leggen. Er zijn plekken genoeg om je content te plaatsen, dat vinden mensen wel. De truc is juist om mensen over je te laten praten. Op Facebook en Twitter zijn we voornamelijk persoonlijk actief, het voelt een beetje raar om als band te communiceren. Voor mijn gevoel is de instorting van MySpace een soort natuurlijk verloop. Zij waren de eerste, inmiddels zijn er allerlei mensen die iets beters bedacht hebben. Zo gaat dat in de IT.”

Statistieken
Op zijn blog Eerste Hulp Bij Plaatopnamen maakt Niels Aalberts er een sport van om MySpace dood te verklaren. Wie nu als band nog een account heeft, loopt achter de feiten aan, zo stelt hij. “Andere platforms hebben je zoveel meer te bieden. Statistieken bijvoorbeeld, enorm waardevol. MySpace geeft je helemaal niets, op Soundcloud en Bandcamp kun je het krijgen, sommige dingen tegen extra betaling, maar het kan. De interface van die sites is ook nog eens veel beter. De reden dat MySpace nog zo lang heeft kunnen door etteren is dat veel conservatieve mensen in de muziekindustrie er nog gebruik van maken. Programmeurs die zeggen: ik vind het nog steeds handig hoor. Maar uiteindelijk is het de fan op straat die bepaalt of iets een succes is. Het is precies hetzelfde mechanisme waardoor album releases nog steeds zo belangrijk zijn bij het creëren van momentum: omdat conservatieve muziekjournalisten wachten tot ze een cd’tje in hun hand hebben.”

Was het te veel, die 580 miljoen die News Corp zes jaar geleden voor de site neerlegde? Het is een retorische vraag. “Natuurlijk was het te veel, net als die 100 miljard die Facebook nu waard schijnt te zijn”, zegt Niels Aalberts. “Dit soort sites heeft een waarde, natuurlijk, maar die is volkomen afhankelijk van wat de gebruikers er in stoppen. Zodra men hardop gaat zeggen dat het niks is, loopt de tent razendsnel leeg.”