Muziek Centrum Nederland voelt zich gepiepeld en komt in actie Muziek Centrum Nederland voelt zich gepiepeld en komt in actie

Sectorinstituut vestigt hoop op Tweede Kamer

, Erik Zwennes

Muziek Centrum Nederland voelt zich gepiepeld en komt in actie

Sectorinstituut vestigt hoop op Tweede Kamer

Erik Zwennes ,

Sectorinstituut Muziek Centrum Nederland (MCN) werd hard getroffen door de 200 miljoen euro aan cultuurbezuinigingen die onlangs bekend gemaakt werden. Medewerkers en directie werden onaangenaam verrast door het nieuws en startten direct diverse acties om via de Tweede Kamer een opening te vinden voor alternatieven.

Sectorinstituut vestigt hoop op Tweede Kamer

Sectorinstituut Muziek Centrum Nederland (MCN) werd, net als veel andere culturele instellingen, ongemeen hard getroffen door de 200 miljoen euro aan cultuurbezuinigingen die onlangs bekend gemaakt werden. Waar het lang rekening hield met een korting van dertig procent op het budget, bleek uit de brief van staatssecretaris Zijlstra van Cultuur dat het MCN uit de basisinfrastructuur gaat. Medewerkers en directie werden onaangenaam verrast door het nieuws en startten direct diverse acties om via de Tweede Kamer een opening te vinden voor alternatieven.

Het sectorinstituut MCN ontvangt jaarlijks ruim vier miljoen euro aan subsidie. Het heeft veertig fulltime arbeidsplaatsen, die ingevuld worden door zestig mensen. MCN ontstond op 1 januari 2008 uit een fusie van het Nationaal Pop Instituut, Donemus, Gaudeamus, De Kamervraag en de Gezamenlijke Jazzinstellingen. Onlangs nog werd het fusieinstituut als enige instelling ‘goed’ beoordeeld na een door het Ministerie van OCW ingestelde visitatieronde. MCN gaf destijds aan dat het goede papieren zou hebben om de bezuinigingen door te komen.

MCN-projectleider Arjen Davidse erkent dat MCN zich compleet heeft laten verrassen. "Nog geen drie maanden later gaat er al een streep door dat ronkende rapport. Wij hebben door gesprekken her en der heel sterk het idee dat we een dag of misschien twee dagen voor openbaring van de brief eruit zijn gewipt. Mogelijk doordat een andere partij een lobby succesvol afrondde met behoud van gelden in de plannen van Zijlstra.” Davidse vertelt dat zusteronderneming het Theaterinstituut een week vantevoren is ingelicht  over het schrappen van hun subsidie. “Dat was enorm schrikken, maar tegelijkertijd ontstaat dan wel het gevoel dat je aan de goede kant van de streep zit.”

MCN laat het niet zitten bij de plannen en heeft diverse acties ingezet. Davidse: “De staatssecretaris hebben we eerlijk gezegd al opgegeven. Hij is helder en meedogenloos in zijn plannen. We richten ons nu op de Tweede Kamer die nog enigszins ontvankelijk lijkt om op details aanpassingen te eisen. Wij zijn pas drie jaar geleden ontstaan uit een fusie en dus pas drie jaar iets aan het opbouwen.” Davidse is niet bang dat alle medewerkers nu keihard zullen solliciteren en alle kennis toch al verloren is. “Zoiets gebeurt niet binnen drie dagen. Maar feit is dat we de komende anderhalf jaar, die we nog zouden hebben, rekening moeten houden met een flinke leegloop.”

MCN erkent dat het pas onlangs is gestart met een actief communicatie- en pr-beleid. “Toen we drie jaar geleden ontstonden was er feitelijk geen communicatiebeleid. We hadden daar ook weinig verstand van en zijn meer van aanpakken dan borstkloppen. Inmiddels zijn we ingehaald door de werkelijkheid. Maar je moet ook concluderen dat het succes van een instituut en van subsidies in het algemeen in de plannen niets uitmaakt. Zo’n eigen visitatierapport wordt blijkbaar ook niet serieus genomen.” Inmiddels heeft de ad interim-directeur van MCN al een eerste afspraak gehad met een lobbyist in Den Haag. Davidse: “Het is vervelend, je zou willen dat kwaliteit voor zich spreekt, maar wat moet dat moet.”

MCN is een online petitie gestart. Daarnaast gaat het vanaf vandaag het in het land bij concerten en evenementen op handtekeningenjacht en stuurt het nu dagelijks persberichten met elke dag de focus op een ander onderdeel van het instituut. Op de achtergrond is MCN druk om getuigschriften van mensen met naam en faam in binnen en buitenland te vergaren. Aanstaande maandag 20 juni heeft MCN ruimte gekregen om kort te spreken in de Tweede Kamer. Daar zullen enkele getuigschriften worden voorgelegd. De petitie zal langer door blijven lopen.

De afgelopen tijd zette MCN al diverse quotes uit de nationale en internationale muziekwereld over MCN op haar website. Hier enkele opvallende namen en uitspraken:

“Net nu we als Nederland eindelijk een deuk in een pakje boter beginnen te slaan, nu we eindelijk wereldwijd succes beginnen te krijgen, nu Caro Emerald, Tiesto, Armin, Within Temptation en André Rieu links en rechts de hitparades bestijgen en overal volle zalen trekken, nu is het dé tijd om vol in te zetten op het brede Nederlandse muziektalent, om de zuigkracht van bovenstaande acts te benutten. En wat gebeurt er? Het absolute tegendeel! Doodzonde!”
Leon Ramakers, oud-directeur Mojo Concerts

“Door de samenwerking van onze club- en live muzieknacht Rauw met MCN's Plastic Dreams hebben we tal van Nederlandse artiesten een podium kunnen geven in Berlijn en Barcelona. Die artiesten hebben daardoor een basis gelegd voor hun buitenlandse carrières; ze hebben contacten gelegd, ervaring opgedaan en zijn ontdekt door de buitenlandse muziek-  en uitgaansindustrie. Zonder MCN was dit onmogelijk geweest en was Nederland alleen schraal vertegenwoordigd door voor de hand liggende commerciële eenheidsworst.”
Joost van Bellen, Dj en director van Rauw, Amsterdam

“Dankzij het MCN heeft C-Mon & Kypski kunnen bestaan. Pionieren in een klein landje als Nederland zal met het wegvallen van instanties als MCN nog veel moeilijker worden.”
Simon Akkermans, C-mon & Kypski

“Het Nederlands popcircuit (podia en festivals) is er vooral om Nederlands talent een speelplek te geven. Het is er o.a. om artiesten zich te laten ontwikkelen en een publiek op te bouwen. Dat Nederlandse talent wordt niet door welke overheid dan ook gefinancierd. Het club- en festivalcircuit ontvangt maar mondjesmaat financiering, gemiddeld verdient het meer dan 85% van zijn eigen inkomsten. Tegelijkertijd ligt het gemiddelde inkomen van de Nederlandse popmuzikant ver onder het minimum loon. Deze regering betitelt de popwereld regelmatig  als lichtend voorbeeld. Laat ze dat kleine beetje ondersteuning dat er is, o.a. door het MCN niet de nek omdraaien. Het is penny wise pound foolish.”
Berend Schans, directeur VNPF

“Het MCN is een belangrijk centrum voor de ondersteuning en het propageren van Nederlandse muziek in de gesubsidieerde, maar veel meer nog, de ongesubsidieerde sector. Met het opdoeken van het MCN zou een onmisbare schakel in de keten van nationale muziekproductie en -export wegvallen.”
Prof. dr. Tom ter Bogt, Hoogleraar Populaire muziek en jeugdcultuur, Universiteit Utrecht

“Zonder MCN, had ik niet de Europese fanbase kunnen opbouwen die ik nu heb. MCN is van extreem belang om sterke en eigenzinnige artiesten vanuit deze kleine markt te helpen een welverdiende internationale carrière te bewerkstelligen. Of in Hip Hop termen: deze shit is een fokking schande.”
Pete Philly, rapper

Nu op 3voor12