iCloud: zet Apple de muziekindustrie weer op zijn kop?

Nieuwe dienst maakt muziek altijd en overal beschikbaar

Atze de Vrieze ,

Na Amazon en Google heeft nu ook Apple zijn langverwachte cloud-dienst gepresenteerd. Steve Jobs lanceerde op de WWDC conferentie in San Francisco hoogst persoonlijk iCloud, de dienst die het mogelijk maakt bestanden op te slaan op een server van het computerbedrijf, en ze vervolgens op verschillende apparaten te openen. Een revolutie?

Nieuwe dienst maakt muziek altijd en overal beschikbaar

Na Amazon en Google heeft nu ook Apple zijn langverwachte cloud-dienst gepresenteerd. Steve Jobs lanceerde op de WWDC conferentie in San Francisco hoogst persoonlijk iCloud, de dienst die het mogelijk maakt bestanden op te slaan op een server van het computerbedrijf, en ze vervolgens op verschillende apparaten te openen. Een revolutie? Zet Apple de muziekindustrie opnieuw op zijn kop, net zoals het met de introductie van de iPod en downloadwinkel iTunes deed?

Belangrijk inzicht
Volgens Steve Jobs is de introductie van iCloud een radicale verandering van filosofie, een breuk met de afgelopen tien jaar. “Tien jaar geleden hadden we een van onze belangrijkste inzichten: de pc is het belangrijkste knooppunt in je digitale leven. Je zet er je digitale foto’s op, je digitale video’s en natuurlijk je muziek. Je hoeft alleen maar te synchroniseren met je mac. De afgelopen tien jaar werkte het zo, maar in de afgelopen jaren is dat idee afgebrokkeld. Waarom? Omdat apparaten veranderen. Elk apparaat heeft muziek, foto’s en video. Koop ik een liedje op mijn iPhone, dan moet ik het eerst synchroniseren met mijn mac om het op andere apparaten te zetten. Al dat synchroniseren, we worden er gek van. En zo zijn we tot een oplossing en ons volgende belangrijke inzicht gekomen.”

Even op een rijtje: wat doet dat iCloud precies? Simpel gezegd: het zorgt ervoor dat elk bestand en elk programma dat je aanschaft, direct op elk apparaat beschikbaar is. Gratis. Eerder aangeschafte bestanden kunnen opnieuw gedownload worden op andere apparaten, ook zonder extra kosten. Misschien wel het meest revolutionair als business model is iTunes Match, een dienst die het overbodig maakt je andere muziek te uploaden. Het idee: vergelijk je eigen bestanden (van geripte cd’s of uit welke bron dan ook) met de iTunes bibliotheek en krijg toegang tot de bestanden die je al op je computer hebt staan. Apple heeft op dit moment zo’n 18 miljoen tracks beschikbaar. Kosten: $ 24,99 per jaar. Of er een limiet aan het aantal tracks is, heeft Jobs niet bekend gemaakt. Wel gaf hij aan dat 5.000 tracks matchen evenveel kost als 20.000.

Witwassen
Wacht. Voor nog geen 25 euro kun je dus je complete Pirate Bay collectie wit wassen via de iTunes Store? Daar lijkt het wel op, al is nog erg weinig bekend over de precieze invulling van de dienst. Apple spreekt niet over illegaal materiaal, maar focust op netjes aangeschafte muziek uit andere bronnen dan iTunes. Bij concurrenten Google en Amazon kun je ook je complete collectie uploaden, maar wie veel bestanden op zijn computer heeft staan, is daar weken aan kwijt. Of zoals Jobs herhaaldelijk zei: “It just works.” Het is die slogan waarmee Apple zich opnieuw van zijn concurrenten probeert te ontdoen. Opmerkelijk: je kunt de muziekbestanden niet streaming afspelen, rechtstreeks vanuit ‘the cloud’, maar moet ze op ieder gewenst apparaat opnieuw downloaden. Opvallend, omdat streaming gezien wordt als de toekomst. Een ding is zeker: Apple gaat niet rechtstreeks de concurrentie aan met Spotify.

Overigens heeft Apple in tegenstelling tot Google en Amazon naar verluidt wel een deal gesloten met platenmaatschappijen. Jobs zei in zijn presentatie niets over licenties, maar de Amerikaanse website Hypebot weet te vertellen dat het bedrijf deals heeft met de vier major labels – Universal, Sony, EMI en Warner. Zij zouden een voorschot tussen $100 en $150 miljoen dollar krijgen. Hypebot meldt ook dat publishers 12% van de omzet tegemoet kunnen zien, major labels 58% en Apple zelf 30%. Independent labels zouden minder krijgen, namelijk 53%.

Achterbank
Dat neemt niet weg dat de techgigant even rustig afgewacht heeft, en nu met concurrenten Google en Amazon opnieuw de leiding neemt, en de labels niet anders kunnen dan volgen. Op iTunes Match na is de hele iCloud dienst gratis. Dat is opmerkelijk, maar het past binnen de strategie waarmee Apple de laatste jaren steeds heeft gewerkt. Maak de diensten zo goedkoop mogelijk, en gebruik ze als lokkertje richting de hardware. Apple’s iCloud moet het aantrekkelijk maken om zowel een iPhone, een Mac én een iPad aan te schaffen. Muziek is slechts een klein onderdeel van de totale visie. Het zou een eye-opener moeten zijn voor de muziekindustrie: verder te kijken dan de eerstvolgende dienst, maar muziek te zien binnen een meer veelomvattende en niet te stoppen technologische ontwikkeling. Al zal de conclusie zijn dat ze hoe dan ook op de achterbank plaats moeten nemen.

Wanneer de dienst beschikbaar komt in Nederland is onbekend. iCloud is per direct beschikbaar in de Verenigde Staten, maar alleen als beta versie, zonder iTunes Match. Hetzelfde geldt voor Google Music en Amazon Cloud Music.