Radiozender 100% NL is niet bang voor concurrentie van Radio 2. De Tweede Kamer nam zojuist een motie aan waarin staat dat Radio 2 minimaal 35% Nederlandstalige muziek moet draaien. VVD, SP, CDA en PVV stemden voor het plan, dat uit de koker van PVV’er Martin Bosma komt. Eerder deze week ontraadde minister Van Bijsterveldt de motie al. Volgens 100% NL directeur Herbert Visser kan ze hem zelfs niet eens uitvoeren, omdat het plan in strijd is met de Mediawet. “Daarin staat dat maar een orgaan mag bepalen wat de omroep uitzendt, en dat is de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep.”
100% NL ligt qua profiel het dichtst bij de mogelijke toekomst van Radio 2. De zender draait muziek van onder meer Alain Clark, Ilse DeLange, Jan Smit en Caro Emerald. Mochten de plannen toch doorgaan, dan zal de concurrentiepositie van het commerciële station onder druk komen te staan. Een andere commerciële partij, TV Oranje, verwacht geen schade te ondervinden. “Er is een verschil tussen Nederlandstalige muziek en Hollandse muziek”, zegt Nico Silvius van TV Oranje. “100% NL en Radio 2 draaiden voornamelijk het eerste, wij het tweede, het volkse repertoire. De liefhebber van die muziek zit niet te wachten op eerst The Bee Gees en Anouk, en daarna een liedje van zijn favoriete artiest Frans Bauer. Radio 2 kan het op allerlei manieren invullen. Ook Frank Boeijen en cabaretiers als Claudia de Breij maken Nederlandstalige muziek. Onze zenders zijn helemaal geprogrammeerd op liefhebbers van het Hollandse genre, Corry Konings, Jannes. Ik verwacht er geen luisteraar minder door te krijgen.”
Voor het Nederlandse repertoire is het plan goed, denkt Silvius. “Het promoten van Nederlandse muziek is een publieke taak. Maar ik vind het geen goede zaak om zoiets op te leggen.” Ook Frank Helmink van Buma Cultuur reageert gematigd enthousiast. Zijn organisatie en zijn voorganger Conamus maakt zich al jaren hard voor een quotum, zoals dat in sommige andere Europese landen ook van kracht is. “Onze missie is primair de promotie van het Nederlandse copyright”, zegt directeur Frank Helmink van Buma Cultuur. “Niet voor niets hebben wij vorig jaar het nieuwe evenement Buma NL gelanceerd. In die zin kan ik natuurlijk alleen maar enthousiast zijn. Maar de timing is raar. Net op het moment dat commerciële jongens in het gat duiken dat de publieke omroep jarenlang heeft laten liggen, komt dit plan. Voor de muziek en de luisteraar is het goed, voor die nieuwe partijen ontstaat oneerlijke concurrentie.”