Radio Soulwax app: 24 mixen van een uur gratis op de iPhone

Stephen Dewaele: “Ik wil niet eens weten hoeveel geld we er precies in gestoken hebben”

Atze de Vrieze ,

Meer dan twee jaar werkten de gebroeders DeWaele eraan: de Radio Soulwax app. Een speciale tool voor de iPhone, waarin het duo zijn verzamelmanie omzet in 24 mixen van een uur. De komende maanden komen ze een voor een beschikbaar. Een monsterproject, waar Stephen Dewaele graag toelichting op geeft.

Stephen Dewaele: “Ik wil niet eens weten hoeveel geld we er precies in gestoken hebben”

Meer dan twee jaar werkten de gebroeders DeWaele eraan: de Radio Soulwax app. Een speciale tool voor de iPhone en Android smartphones, waarin het duo zijn verzamelmanie omzet in 24 mixen van een uur. De komende maanden komen ze een voor een beschikbaar, gratis en voor niets, te streamen en te downloaden. En dat is nog niet alles: de sets zijn voorzien van visuals, gebaseerd op hun platenhoezen. Een monsterproject, waar Stephen Dewaele graag toelichting op geeft. “We hebben dit helemaal zonder commercieel doel gedaan, puur uit liefde voor muziek.”

Dat klinkt als een ouderwets rock ’n roll cliché, maar in dit geval is het echt waar: van het financiële plaatje achter het project deugt niets. De broers bouwden een eigen app, investeerden in visuals, betaalden een flinke rekening aan Sabam (de Belgische versie van Buma/Stemra) en staken er vooral verschrikkelijk veel manuren in, en nu geven ze alles gratis weg. “Mensen vroegen ons nog een Radio Soulwax mix te maken, maar daar voelden we niet zo voor, dat hadden we al gedaan. Liever wilden we iets nieuws doen, al wisten we heel lang niet wat we nu precies aan het maken waren.

Je moet je voorstellen: toen we hiermee begonnen was de App Store nog niet zo’n hype. Onze platenmaatschappij vroeg: maar hoe gaan we hier geld mee verdienen? Ja, niet dus. Want in vergelijking met de tijd dat onze Radio Soulwax mix uitkwam, is het nog veel lastiger geworden om alle rechten te regelen. Alleen al de eerste mix – Introversy – bevat 420 tracks. Dat is ondoenlijk. Hoe meer ik je erover uitleg, hoe meer ik me realiseer dat dit een heel dom plan was. Ik wil niet eens weten hoeveel geld we er precies in gestoken hebben.”

Pin-ups
Bijna alle mixen zijn nieuw, maar Introversy maakte 2 Many DJ’s al een tijdje terug voor de BBC. Het is een mix van alleen maar intro’s van tracks. Nerdstuff dus, popquiz anno 2011, zeker aangezien je met de visuals erbij precies kunt zien wat je hoort. “Alle LP-hoezen die je in de app ziet, hebben we zelf”, vertelt DeWaele. “We wilden het gevoel terug brengen van die visuele kant. Die cultuur is kwijt. Ik weet nog dat ik heel vroeger in een platenwinkel kwam en geïntimideerd kon raken door een hoes. Soms kocht ik ook LP’s puur op basis van het artwork. Ik vond het ook altijd mooi als een dj in een club de hoes neerzette van de plaat die hij op dat moment draaide. David en ik waren laatst in een bar in Tokyo genaamd Grandfathers, waar een wat norse oudere dame AOR platen stond te draaien. We hebben er Steely Dan en Donald Fagen aangevraagd.”

Het artwork is de rode draad in een van de 24 mixen, genaamd Pin-Ups. “Vanaf ongeveer 1974 wilde ineens iedereen een sexy hoes hebben, tot het belachelijke aan toe. Met een mooie vrouw erop, soms halfnaakt, soms alleen de lippen, soms SM, soms Denim shorts. Het is eigenlijk een soort nawee van de seksuele vrijheid van de hippiebeweging. We hebben een mix gemaakt op basis van die hoezen. We hebben enorm veel vinyl gekocht de laatste jaren. Sinds we met dit project zijn begonnen, zijn we in overdrive gegaan. We hebben zelfs een gast aangenomen om al ons vinyl te digitaliseren, zodat we de beschikking hebben over een enorme database.”

Cherry Moon On Valium
Het is een vorm van obsessief platenverzamelen in 2.0 variant. De broers verdiepten zich in een typisch Belgische stijl elektronische muziek die net voor de gabber op kwam, razend snel en met eigen dansjes. In hun mix Cherry Moon On Valium vertragen ze alles naar 115 bpm. En er is een mix met alleen maar slechte raps, uit de tijd dat iedere popster mee wilde liften op het opkomende nieuwe genre (“Nederlanders zijn daar verbazingwekkend goed in”). Er is ook nog een mix met enkel muziek uit de Benelux (“de enige mix waar niet al onze favorieten in pasten, wellicht volgt een deel 2”).

Het is het soort obsessief graven in de popgeschiedenis dat de Britse schrijver Simon Reynolds omschrijft in zijn nieuwe boek Retromania. De Gentse broers zijn een typisch voorbeeld van dj’s die zo diep in de geschiedenis duiken dat de toekomst steeds verder uit beeld raakt. Het archiveren en ordenen van de muziekcollectie is voor hen een spel geworden. “We zijn eens geïnterviewd door Simon voor The Guardian, toen hebben we daar ook uitgebreid over gesproken. We luisteren ook naar muziek van nu, maar ik merk dat ik van weinig nieuwe muziek zo wild ben als van oude muziek. Wat dit project me ook geleerd heeft is dat muziek een tijdopname moet zijn. Ook als het niet helemaal gelukt is, heeft het waarde.”

Nieuw album
Die wijsheid zette de band op het spoor van nieuwe, eigen muziek. Het laatste Soulwax-album Any Minute Now is alweer zeven jaar oud. Daarna verscheen nog een nachtversie van hetzelfde album en speelden ze hun remixen voor anderen live. De afgelopen jaren stonden de broers als publiekstrekkers op de grootste festivals, als dj’s en als band. De vrije tijd ging naar dit tijdrovende project. “We hebben er vorige week een streep onder gezet, nu gaan we een nieuwe plaat maken. Het is heel exciting, voor het eerst in lange tijd hebben we de instrumenten weer opgepakt. We weten nu dat we niet meer drie jaar aan een album willen werken. We geven onszelf drie maanden. Hoe we het uit gaan brengen, weten we nog niet, maar dit hebben we ook onconventioneel gedaan, dus wie weet!”