Nieuw op de Eurosonic Noorderslag Conference: iedere bezoeker kreeg een chip in de vorm van een hartje, gekoppeld aan een online profiel. Handig om online conferentiebezoekers met elkaar te verbinden. Na panels konden bijvoorbeeld bezoekers met een stemtool laten weten wat ze ervan vonden. Leuk, modern, hip, maar er klonken ook andere geluiden: ‘ik heb helemaal niet om zo’n profiel gevraagd’, en ‘wie weet wat de organisatie allemaal voor informatie inzamelt met zo’n chip’. “Privacy is een belangrijke kwestie die we niet moeten onderschatten”, zegt Willem van Veldhoven van Mediamatic, het bedrijf dat de techniek leverde voor de chips.
Mediamatic werkt met RFID chips, dezelfde techniek die ook in de OV-chipkaart gebruikt wordt. “Het is een chip die alleen op zeer korte afstand werkt. Een bezoeker moet zijn chip tegen een apparaat houden om gescand te worden. “Je kunt er dus niet mee spioneren, en dat lijkt me heel verstandig”, zegt hij. “Veel mensen willen dat niet. Er zijn wel andere chips in omloop, die bijvoorbeeld in bibliotheken gebruikt worden om boeken te beveiligen. Die chips reageren als je door een poortje loopt.”
Toch biedt de digitale techniek wel interessante mogelijkheden voor festivalorganisatoren, realiseert Noorderslag-directeur Peter Smidt zich. “Je zou als moderator van een panel direct kunnen zien wie je publiek is. Waar komen mensen vandaan, zijn het agenten? Managers?” Wel heeft Noorderslag dit jaar een pilot gedaan met polsbandjes waarin een chip verwerkt is. Deze zijn gebruikt door buitenlandse boekers.
Ook het volgen van publieksstromen is voor festivalorganisatoren buitengewoon interessant. Concreet voorbeeld voor Noorderslag: de organisatie zou graag willen weten of buitenlandse gasten ook op zaterdag nog aanwezig zijn op het festival, als alleen nog maar Nederlandse acts op het festival staan. Ook voor de logistiek van het festival zou concrete informatie over publiek handig zijn. “Wij werken bijvoorbeeld met diverse publieksgroepen, waarvoor we per zaal verschillende capaciteiten hanteren”, zegt Peter Smidt. “Voor ETEP-boekers houden we altijd een bepaalde capaciteit beschikbaar. Dat gaat nu vooral op gevoel, maar je zou bij de ingang van een zaal scanners kunnen gebruiken. Op MIDEM en SXSW wordt al met zulke technieken gewerkt. Wij zijn op dit moment aan het inventariseren hoe we precies met dit soort technieken om willen gaan.”
Daar zit direct een addertje onder het gras. Nu kunnen bezoekers hun profiel ontoegankelijk maken als ze niet mee willen doen aan het multimediaproject, maar als in de toekomst bepaalde privileges verbonden zijn aan een digitale registratie heeft een professional weinig keuze. Een onverstandig idee, vindt Willem van Veldhoven. “Een ouderwetse, domme manier van denken”, zegt hij. “Mensen hebben tegenwoordig mogelijkheden te over om zelf te laten weten wat ze leuk en interessant vinden. Op deze manier je publiek in kaart brengen is een typisch 20e eeuwse marketingovertuiging.”