Media Markt voor twee jaar sponsor van Top 40 Media Markt voor twee jaar sponsor van Top 40

Erik de Zwart: "Dat was vroeger ondenkbaar geweest, nu zijn we volwassener"

, Tekst en foto's Ingmar Griffioen

Media Markt voor twee jaar sponsor van Top 40

Erik de Zwart: "Dat was vroeger ondenkbaar geweest, nu zijn we volwassener"

Tekst en foto's Ingmar Griffioen ,

De Media Markt is de komende twee jaar naamgevend sponsor van Top 40 op Radio 538. Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Nederlandse Top 40, reageerde vandaag uitgebreid in een seminar over de toekomst van hitlijsten: "Met een winkel die geluidsdragers verkoopt, dat was vroeger ondenkbaar geweest. Nu zijn we volwassener."

Erik de Zwart: "Dat was vroeger ondenkbaar geweest, nu zijn we volwassener"

De Media Markt is de komende twee jaar naamgevend sponsor van Top 40 op Radio 538. Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Nederlandse Top 40, reageerde vandaag uitgebreid in een seminar over de toekomst van hitlijsten: "Met een winkel die geluidsdragers verkoopt, dat was vroeger ondenkbaar geweest. Als we toen met de Free Record Shop Top 40 waren gekomen, had ik meteen de Music Store aan de lijn gehad. Nu zijn we volwassener."

Niettemin is het een opvallende stap dat een bedrijf dat zelf muziek verkoopt, sponsor is van de Top 40. De Zwart zei nog geen protesten gehoord te hebben. "Ik heb Hans van Breukhoven ook nog niet gehoord, maar ik kan me voorstellen dat hij na het gedoe met Trijntje een spreekverbod heeft gekregen van zijn eigen personeel." Uit het publiek kwam de vraag wat de sponsor aan de deal heeft. "Zij willen zich graaag associëren met een lijst met muziek, dat past bij de belevingswereld van hun klanten. Ik vind het stoer dat ze dat in deze moeilijke tijd aandurven." De tweejarige deal met de Media Markt, met een optie voor een verlenging, maakt veel mogelijk. "Dat geeft ons wat meer ruimte. We gaan ook met een Album-, DVD- en Game Top 40 komen. We hebben een website met 500.000 bezoekers en ik hoop ook een tv-kanaal achter de decoder te krijgen."

Vanaf komende week is het gedrukte exemplaar van de Top 40 in iedere Media Markt winkel te vinden. De Zwart ziet zijn kindje uiteraard als 'de enige, echte Nederlandse hitparade'. De grootste gemene deler in het panel van vandaag was juist, dat hitlijsten niet dood zijn, maar hitlijsten op basis van verkoop wel. Het is tegenwoordig moeilijk om een betrouwbare hitlijst te realiseren. Er worden simpelweg niet genoeg singles verkocht om zo'n Single Top 100 enige geloofwaarigheid te geven, zo menen panelleden Basyl de Groot (3FM), Menno Visser (3VOOR12) en Ard Boer (New Music Labs).

Zo kon Dries Roelvink ook zijn eerste nummer 1 hit scoren in die Single-charts. In navolging van Gerard Joling kocht ook (het boekingsbureau van) de volkszanger die primeur, zo klonk het ook uit de mond van presentator Sieb Kroeske. Zelf beweerde Roelvink dat zijn droom uitkwam na een oproep op twitter om zijn single te kopen. Volgens De Zwart bewijst die actie zeker niet het failliet van de hitparade.    "Het is net als met de Eredivisie voetbal; mensen willen toch weten wie er op 1 staat. Dat Dries volkomen onterecht op 1 staat, omdat hij niet zijn alimentatie betaalt en wel zijn eigen singles koopt, is een incident. Dat is in de Mega Top 50 wel, maar in de Top 40 niet gelukt."

De reden dat het moeilijker is om in die Top 40 en andere hitlijsten als die van Q-music te komen, is dat de zenders mede bepalen wat er in hun lijsten komt. Daar klonk enige kritiek op. Volgens Basyl de Groot van 3FM komt de eigen Mega Top 50 voort uit verkoopcijfers en airplay. Dat 3FM zelf de eigen airplay bepaalt en zo die lijst beïnvloedt, vind hij logisch. "Het hangt er vanaf wat voor chart je wil maken. Ik heb vanuit 3FM niet veel met hoeveel singles iemand verkoopt, maar vind het interessanter hoe populair die is. De singleverkoop was een manier om iemands populariteit te meten, maar dat heb je nu niet meer."

Presentator Kroeske viel hem bij door te memoreren dat de hitlijst zijn oorsprong vindt op de radio. Zo startte Willem van Kooten in 1965 de Veronica Top 40 nadrukkelijk las een radioprogramma. "Later is dat overgenomen door de industrie."

Ard Boer maakt voor 3FM een Serious Talent chart op basis van social media gegevens. Daarbij wordt geteld hoe vaak iemands clip op YouTube wordt bekeken en ook hoeveel volgers op Twitter of vrienden op Hyves of Facebook die heeft. Hij vroeg zich af hoe een plaat op de radar komt bij 538 en 3FM. De Zwart: "Daar hebben we samenstellers voor, die hebben ook oren aan hun hoofd en daar vertrouw ik op."

Basyl de Groot: "Social media vind ik nog te veel appels met peren vergelijken. We moeten dat wel onderzoeken, daarom werken we met Ards bedrijf. Hij wilde dat ook voor de Mega Top 50 doen, maar daar vind ik het niet betrouwbaar genoeg voor. Ik vind het wel goed voor Serious Talent. Hoe zet je jezelf in de markt, dat is zo belangrijk voor die bands!" De Groot vatte het panel samen: "Iedereen is het er over eens dat hitlijsten op basis van pure verkopen weg kunnen. Onduidelijk is nog wat wel het ideale model is."

Nu op 3voor12