Hoe wordt tegenwoordig een artiest gebroken?

Thuis beginnen en langzaam uitbouwen of groots inzetten?

Tekst en foto's Christiaan Walraven ,

Hoe wordt tegenwoordig een artiesten gebroken? Op de eerste conferentiedag staat een tweetal seminars gepland waarin deze vraag centraal staat. In eerste instantie de Nederlandse kant van de medaille, met The Caro Emerald Case. Daarna de andere kant, met The UK and Europe - Break On Through To The Other Side.

Thuis beginnen en langzaam uitbouwen of groots inzetten?

Hoe wordt tegenwoordig een artiesten gebroken? Op de eerste conferentiedag staat een tweetal seminars gepland waarin deze vraag centraal staat. In eerste instantie de Nederlandse kant van de medaille, met The Caro Emerald Case. Daarna de andere kant, met The UK and Europe - Break On Through To The Other Side.

In The Caro Emerald Case spreekt Gijsbert Kamer met Bert Meyer en David Schreurs, die beide deel uitmaken van het team achter Emerald. David Schreurs, het creatieve brein achter het succes, vertelt het verhaal van Caro Emerald, vanaf het schrijven van Back It Up tot het verkopen van ruim 250.000 exemplaren van debuutalbum Deleted Scenes From The Cutting Room Floor in Nederland en de kansen in de rest van Europa.

Volgens Schreurs is de tactiek rondom de doorbraak geweest om alles zorgvuldig op te bouwen. Geen shows waar 'het merk Caro Emerald' niets te winnen heeft. Geen buitenlandse contracten voordat er in Nederland voldoende gedaan is, geen uitzendingen waarin de muziek niet centraal staat. Volgens Schreurs gaat het om de kunst van het 'nee' zeggen.

Volgens de Britten in het tweede panel, waaronder managers en boekers, gaat het over het algemeen totaal anders. Er moet veel gedaan worden om de fans te bereiken; via social media, door het bieden van gratis tracks en het geven van intieme concerten. In Engeland switchen fans makkelijk van band en daardoor is het belangrijk ze dicht bij je te houden. Voor bands van buiten Engeland geldt dit net zo goed als voor acts uit het land zelf. Neem Mumford & Sons, een act die nergens veel op de radio is geweest, maar overduidelijk fans heeft weten te bereiken over de hele wereld.

Verder moeten de toonaangevende muziekbloggers volgens het panel niet onderschat worden. Zij kunnen een band maken of kraken. Er moet volgens het panel vooral gekozen worden om op doelgroepen te richten in plaats van continenten. Wereldwijd een bepaalde groep liefhebbers op internet aanspreken is volgens hen over het algemeen veel doeltreffender dan het uitbrengen van een album per land.

Daarmee geven de twee seminars een tegenovergesteld beeld van de gang van zaken in het breken van een act. Aan de ene kant het Nederlandse succesverhaal van Caro Emerald, waarin heel duidelijk is gekozen voor een aanpak per land. Aan de andere kant de Britse managers die unaniem van mening zijn dat je met een brede inzet op een bepaalde doelgroep over het algemeen veel verder komt. Maar bovenal is de conclusie van de dag dat er per act gekeken moet worden naar de aanpak. Kies de juiste partners uit en bepaal goed hoe het aangepakt moet worden.