Flexibiliteit in rechten: Buma/Stemra presenteert Flexgo

Auteursrechtenorganisatie wacht een lange ledenvergadering

door Atze de Vrieze ,

Vorig jaar werd tijdens Eurosonic Noorderslag Conference flink met de vuist op tafel geslagen. De opkomst van internet en de veranderingen in muziekgebruik vragen om veel meer flexibiliteit in het auteursrecht, luidde de stelling. Vandaag presenteert Buma/Stemra Flexgo, een set nieuwe producten die in 2012 gelanceerd moet worden.

Auteursrechtenorganisatie wacht een lange ledenvergadering

Vorig jaar werd tijdens Eurosonic Noorderslag Conference flink met de vuist op tafel geslagen. De opkomst van internet en de veranderingen in muziekgebruik vragen om veel meer flexibiliteit in het auteursrecht, luidde de stelling. Eensgezind werd de meeting vorig jaar afgesloten met de belofte dat een jaar later progressie geboekt zou worden. Vandaag presenteert Buma/Stemra Flexgo, een set nieuwe producten die in 2012 gelanceerd moet worden.

Een van de belangrijkste ideeën is het maken van een zogenaamde opt out mogelijkheid voor online beheer. Rechthebbenden moeten de mogelijkheid hebben hun rechten op internet zelf te regelen, ook als hun materiaal wel bij Buma is aangemeld. Zo is het voor bijvoorbeeld sound designers mogelijk zelf een deal te sluiten met een opdrachtgever en tegelijk afspraken met radio- en tv-zenders door de collectieve beheersorganisatie te laten regelen. Anders dan in de creative commons pilot geldt deze opt out mogelijkheid voor alle werken van een auteur, niet voor specifieke werken.

Ook de interne verdeling van rechten moet flexibeler kunnen. Op dit moment geldt een standaard verdeling, een derde voor de songschrijver, een derde voor de tekstschrijver en een derde voor de uitgever. De verhouding van de eerste twee moet door artiesten zelf bepaald kunnen worden. "Misschien vindt een band tekst wel minder belangrijk dan muziek, of wordt er maar weinig tekst gebruikt. In dat geval zou de tekstschrijver bijvoorbeeld 10 procent kunnen krijgen, de schrijver van de muziek 90%."

Verder moet het gemakkelijker worden om je muziek ten gehore te brengen op je eigen website, zonder daarvoor een factuur van Buma/Stemra te ontvangen. Het product dat daarvoor ontwikkeld wordt, heet Royalty Free. Ook wordt gewerkt aan een zogeheten iDepot, waarmee je online muziek aan kunt melden bij Buma/Stemra.

In de loop van het panel bleek al wel dat aan de regeling nog oneindig veel haken en ogen kleven. Wordt de administratie eenvoudiger of juist moeilijker? Kan een individuele muzikant wel afspraken maken met grote partijen als iTunes of Spotify? Het zijn vragen die beantwoord moeten worden tijdens de ledenvergadering in mei. Het lijkt bovendien nog maar het begin van een nog veel omvangrijker moderniseringproces.

De producten zijn het resultaat van gesprekken door het jaar heen met een aantal kritische volgers van Buma/Stemra, waaronder advocaat Hans Bousie, artiestenmanager Martijn Crama, muzikant Pim van de Werken en marketeer/manager Niels Aalberts. De ontwikkeling is nog in volle gang. In mei moeten de ideeën voorgelegd worden aan de ledenvergadering van Buma/Stemra, daarna aan het Ministerie van Justitie. Tijdens Noorderslag 2012 hoopt Buma/Stemra definitieve producten te lanceren.