22 Tracks gaat binnen enkele maanden van start in Brussel en hoopt in 2011 ook nog in Londen op te starten. Meer goed nieuws dus van de vanuit Amsterdam opererende jukeboxsite, die gisteren al de Interactive Award ophaalde. Dat bleek in het panel social media update, waar de muziekprofessional zeven nieuwe concepten in een uur kreeg voorgeschoteld.
De initiatoren kregen daar ieder drie minuten voor, wat resulteerde in een razende vloed aan informatie. Niet alle initiatieven waren even wereldschokkend of innovatief, maar het moge duidelijk zijn dat er een hoop moois gebeurt en de mogelijkheden toenemen. Erwin Blom (eigenaar The Crowds) ondervroeg alle sprekers en focuste daarbij op één hoofdvraag: "De belangrijkste vraag bij start-ups is geld, waarmee ga je dat verdienen?" Blom was ook benieuwd welke ontwikkelingen Ard Boer (New Music Labs) voorziet. Boer: "Ik denk dat Facebook echt heel groot gaat worden, ook de grootste voor muziek. Terwijl het er niet eens voor ingericht is, zoals ReverbNation of MySpace. MySpace gaat weg. Alle artiesten zitten al op FaceBook, daar zul je als artiest echt rekening mee moeten houden."
Een overzicht:
Jonathan Bouman van List & Play was de eerste die ondervond, dat ook in een panel over social media een vlotte internetverbinding geen zekerheidje is. Nog een primeur: drie minuten is echt heel kort en als je dat niet goed plant dan kan zomaar het belangrijkste erbij inschieten: laten zien hoe List & Play, met inmiddels zo'n vijfhonderd Nederlandse bezoekers nu eigenlijk werkt. Helaas was de site zo snel niet meer via google te vinden.
Tribe Of Noise is al sinds 2008 actief en heeft nu zo'n 12.000 actieve leden, waarvan 8.000 muzikanten en componisten. Nu gaat het over het vandaag (zaterdag) gelanceerde Beam, een volgens chef Hessel van Oorschot nieuw bestandsformaat voor muziekalbums, waarmee artiesten muziek en nieuwtjes kunnen uitwisselen met fans. Songwriter Tommy Ebben is de eerste die het probeert met zijn album Dreamless Slumbers. Een artiest betaalt eenmalig 300 euro voor het digitaliseren van het album, daarna zijn alle inkomsten voor de maker of rechthebbende.
De start van 22 Tracks kwam vorig jaar aan bod in een seminar in de Oosterpoort. Een jaar later winnen ze de Interactive Award en daarmee 5000 euro. Na het luide applaus vraagt presentatrice Monique van Dusseldorp wat ze daarmee gaan doen. Vincent Reinders (alias Venz): "Wij betalen daar auteursrechtenlicenties van en een fles wodka, maar die is er gister al doorheen gegaan." 22 Tracks is een online jukebox, waarin 22 dj's de beste nieuwe muziek presenteren. In 22 nummers dus. Sterkste troef volgens de makers (en volgens de award-jury): Je kunt die nummers eenvoudig delen via Twitter en FaceBook. Sinds afgelopen week is het genre metal ook present en er is dus meer nieuws. Reinders: "We gaan het ook in andere landen doen. Nu hebben we allemaal dj's in Amsterdam, maar de smaak is in Berlijn, Londen en Brussel weer anders. Over een paar maanden starten we 22 Tracks Brussel en aan eind van het jaar hopen we 22 Tracks Londen te lanceren.
Rechten?
Met 3 miljoen bezoekers en 42 miljoen beluisterde tracks is de vraag gerechtvaardigd of er deals zijn over de rechten. Erwin Blom: "Spotify heeft vorig jaar 44 miljoen euro overgemaakt aan labels. Jullie zeggen dat er een deal met Buma is, maar hoe zit het met de grote labels?" Venz: "Labels zeggen het eerlijk. Als we voor de lancering waren gekomen, dan hadden ze het afgeschoten. Nu willen ze graag samenwerken. Nu zijn we zover dat we denken dat het niet eens zo erg zou zijn als er eentje niet mee wil doen. Maar ik ga er stiekem vanuit dat we er met alle labels uit gaan komen.
Ard Boer van New Music Labs vertelt vervolgens over Tribe Monitor, wat doet wat de naam suggereert: Het verzamelen van allerlei social media gegevens voor je. Gegevens van Facebook, Google, last.fm, Hyves, Twitter, YouTube etc. worden vergaard. Boer: "We willen een desktop aanbieden, waarmee iedereen eenvoudig kan zien hoe groot de online populariteit van artiest is. En we willen in 2011 een grotere chart maken." Voor 20 euro heeft een act een account en ontvangt alle airplay en social media info. Boer: "Plus een alert als je nummer gedraaid of filmpje bekeken wordt, zodat je meteen op in kan springen." Blom: "Wat moet je daar dan mee?" Boer: "Klanten kunnen nog een keer bellen en dan leggen we dat graag uit. Als je zoals Within Temptation 700.000 FaceBook likes hebt, heeft het wel zin om zo een nieuwsbrief te versturen."
Tijd voor Roeland Landegent van Playlistify, die ondanks de zware nacht de vermakelijkste presentatie houdt. "Ik heb gister teveel gedronken en 150 slides, dus ik ga een wedstrijd tegen mezelf doen. Ik heb een website rondom playlisten. Net zoals 22 Tracks, maar dan niet met 22 maar met 4000 djs, die allemaal hun playlist online zetten bij mij. Zo hebben we 30.000 artiesten en 150.000 tracks. Die kan je van tien verschillende platforms uploaden. FaceBook is groot maar dit is epic." Landegent wil er voor de bezoekers nog wel een gratis url-verkorter tegenaan gooien. "En ik denk dat Erwin nu wil vragen hoe ik geld ga verdienen." Dat probeert hij door playlists te maken voor festivals als TodaysArt en Lowlands (kosten 75 euro per maand). De vraag hoe het met afdracht van rechten zit, doet hem toch schutteren. "Ik hoop binnenkort ook een keer met Buma te gaan zitten."
Als de aanwezigen zijn uitgelachen is Tim Heineke aan de beurt, niet meer van Twones maar tegenwoordig van Shuffler.fm. Vier maanden geleden lanceerde het team de nieuwe muziekdienst, die muziekblogposts omzet tot radiostations. Volgens Heineke heeft Shuffler nu 250.000 unieke bezoekers en 1,8 miljoen pageviews per maand. "Je hebt enorm veel blogs waarvan de meeste mensen niet eens weten dat ze bestaan, maar die wel miljoenen bezoekers trekken. Bloggers zijn net als radio-dj's; ze cureren, filteren en voegen een stukje content toe." Inmiddels zijn er meer dan 200 kanalen en haalt Shuffler zo'n 2000 blogs binnen. Eerst selecteerde Heineke ze zelf. "Ik heb me een maand opgesloten. Toen we de lucht in gingen kwamen ze allemaal naar ons toe." Volgens de Guardian is Shuffler de beste muziekdienst na Spotify. Geld moet verdiend worden door plays te verkopen. Blom: "Het idee van de site is bloggen. Als je dan plays gaat verkopen dan bijt dat elkaar toch?" Heineke: "Daar moeten we inderdaad voorzichtig mee zijn."
Laatste pitch is voor Mobynow, dat eveneens alle social media aggregeert. De site is gebouwd op het eigen Mobypicture en de gegevens worden binnengeharkt door zoekopdrachten op verschillende namen. Oprichter Mathys van Abbe vertelt dat Ilse DeLange in de eerste maand via Mobynow acht keer zoveel bezoekers op haar site kreeg. "Ze uploadt bijvoorbeeld een foto en kan dat dan in een keer op FaceBook, Twitter, Hyves en dergelijke plaatsen. We willen vooral proberen sharen zo eenvoudig mogelijk te maken." Artiesten als Ilse DeLange betalen daar uiteraard geld voor. "De set-up is 15.000 euro en dan nog 25.000 per jaar om het draaiende te houden. We hebben het afgelopen jaar twintig platforms gelanceerd."
En daarmee hebben we er zeven gehad. Doe er uw voordeel mee en schroom vooral niet om zelf wat beters te bedenken.
22 Tracks start ook in Brussel en Londen
Ard Boer: "MySpace gaat weg, FaceBook wordt grootste, ook voor muziek"
22 Tracks gaat binnen enkele maanden van start in Brussel en hoopt in 2011 ook nog in Londen op te starten. Meer goed nieuws dus van de jukeboxsite, die gisteren al de Interactive Award ophaalde. Verder verklaarde Ard Boer in het panel social media update MySpace dood en FaceBook de grote winnaar.