NVPI: Muziekverkoop neemt 15,6% af in 2010

Tweede halfjaar rampzalig voor muziekwinkels

Atze de Vrieze ,

Nederlanders kochten in 2010 opnieuw minder cd’s, zo meldt branchevereniging NVPI. De totale muziekretail liep met 15,6% terug in omzet naar 218,4 miljoen euro. De verkoop van fysieke album daalde met 16%, fysieke singles zelfs met 39,12%. Een lichte groei in digitale verkopen maakt het verlies niet goed.

Tweede halfjaar rampzalig voor muziekwinkels

Nederlanders kochten in 2010 opnieuw minder cd’s, zo meldt branchevereniging NVPI. De totale muziekretail liep met 15,6% terug in omzet naar 218,4 miljoen euro. De verkoop van fysieke album daalde met 16% (een daling van bijna 2 miljoen stuks), fysieke singles zelfs met 39,12% (nog slechts 300.000 stuks). Een lichte groei in digitale verkopen maakt het verlies niet goed. NVPI heeft gemeten dat Nederlanders in totaal ruim 17 miljoen euro uitgaven aan downloads. Volgens de NVPI wordt in het onderzoek rekening gehouden met verkopen via buitenlandse internetwinkels als CD Baby en Amazon. Exacte cijfers zijn daarvan niet bekend, maar onderzoeksbureau GfK (ook bekend van de charts) maakt een schatting op basis van consumentenonderzoek.

Het slechte jaar volgt op een relatief goed 2009. Toen tekende de NVPI een terugloop van slechts 4,6% op. Dat gaf winkeliers hoop op een stabiele markt. Die hoop leek terecht in het eerste halfjaar van 2010, toen nog slechts een kleine min genoteerd werd. Het slechte tweede halfjaar zorgt voor de grootste daling van de muziekmarkt in jaren. Ook de verkoop van games daalde in 2010, met maar liefst 9,4%.

De cijfers van NVPI geven een redelijk beeld van de tendens in de Nederlandse muziekretail, maar ze zijn verre van compleet. Uitgaven aan digitale platforms als Last.fm en Spotify zijn bijvoorbeeld in de cijfers niet meegenomen. Welk effect de lancering van de laatste dienst in mei 2010 voor effect heeft gehad op de verkopen, is dan ook lastig te zeggen. Spotify zelf is voorzichtig met het naar buiten brengen van cijfers, waardoor op dit moment niet duidelijk is hoeveel betalende abonnees de Zweedse dienst in ons land heeft. 

Ook is het mogelijk dat de gratis variant met reclame voor gebruikers in de plaats komt van cd's of downloads. Veel consumenten grijpen naar gratis toegankelijke platforms als YouTube en Vimeo, die weliswaar voor enige inkomsten zorgen bij platenmaatschappijen, maar dan door reclame. Het onderzoek van NVPI richt zich op consumentenbestedingen. De opbrengst van digitale licenties is op dit moment nog een groot grijs gebied.

Verkoop bij grote concerten verloopt veelal via winkels als Free Record Shop en Concerto, die hun verkopen doorgeven aan GfK. Dat geldt uiteraard niet voor bands die muziek rechtstreeks uit hun gitaarkoffer verkopen. Deze verkopen worden volgens de NVPI wel door de onderzoekers gecorrigeerd. Tweedehands cd’s die via Marktplaats of eBay van eigenaar verwisselen zijn niet meegenomen. Ook ringtones en games die via Apple’s App Store verkocht worden, worden niet geregistreerd.