FunX: 'luisteraars genegeerd door lobby commerciële radio' FunX: 'luisteraars genegeerd door lobby commerciële radio'

NPO geeft gebrek aan representatief luisteronderzoek voor urban toe

, Ingmar Griffioen

FunX: 'luisteraars genegeerd door lobby commerciële radio'

NPO geeft gebrek aan representatief luisteronderzoek voor urban toe

Ingmar Griffioen ,

Urban radiozender FunX stelt dat haar luisteraars stelselmatig worden genegeerd in het jaarlijkse Continu Luister Onderzoek van de Nederlandse Publieke Omroep. De NPO geeft dat toe. Volgens FunX komt dat door de lobby van commerciële radiozenders, wat de NPO ontkent. GroenLinks-kamerlid Tofik Dibi heeft vandaag kamervragen ingediend.

NPO geeft gebrek aan representatief luisteronderzoek voor urban toe

Urban radiozender FunX stelt dat haar luisteraars stelselmatig worden genegeerd in het jaarlijkse Continu Luister Onderzoek van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). De NPO geeft dat toe. Volgens FunX komt dat door de lobby van commerciële radiozenders, wat de NPO ontkent. GroenLinks-kamerlid Tofik Dibi heeft vandaag kamervragen ingediend over de kwestie.

De kern van het geschil zit in het vinden van respondenten voor het Continu Luister Onderzoek. Tussen de 9000 ondervraagden zitten nauwelijks stadsjongeren, waardoor het onderzoek aan relevantie inboet. FunX is via de ether alleen te ontvangen in de Randstad en was daar volgens eigen onderzoek in 2009 de best beluisterde zender onder 15- tot 24-jarigen. De zender is wel landelijk via de kabel te ontvangen. FunX-directeur Willem Stegeman is woedend. "We zijn marktleider in Amsterdam maar mogen dat niet zijn. Dit is op zich al jaren oud en dat weet de NPO ook. Het enige verschil is dat het nu letterlijk in het vertrouwelijke meerjarenradiobeleidsplan van de NPO staat."

Volgens Stegeman loopt FunX zo advertentie-inkomsten mis. "Dit gaat niet over kleur, maar over geld. Het Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) is de valuta van de omroepen. Wij leven deels van publieke omroep-gelden, daarvan kunnen we de salarissen betalen, maar er zitten hierdoor geen adverteerders van mediabureas op FunX." Gerard Walhof, hoofdredacteur VPRO Radio, licht de waarde toe: "Hoe hoger het marktaandeel, hoe hoger de advertentietarieven."

Wat de FunX-directeur nog bozer maakt is, dat de NPO aangeeft er nu niks aan te kunnen doen. Gedetailleerde luistercijfers voor FunX zullen volgens de NPO 'mogelijk op z'n vroegst pas in 2012 beschikbaar komen'. "Dat is schandalig. Dat hoor ik al zes jaar. Ze hoeven maar één belletje met Intomart te doen en het is opgelost. Het betekent dat ze niet geïnteresseerd zijn in 15% van de Nederlandse bevolking."

Rob van Stuivenberg, beleidsadviseur en onderzoeker van de NPO, licht toe: "De reden dat FunX niet meegenomen wordt in het reguliere luisteronderzoek is dat het panel met respondenten niet representatief is op etniciteit." Anders gezegd: "Er is wel een goede afspiegeling tussen mannen en vrouwen, maar er zitten te weinig allochtonen in de steekproef. Het blijkt dat die anders reageren op onze vragen. Dat betekent dat er extra moeite moet worden gedaan om ze in de proef te krijgen en dat brengt extra kosten met zich mee." Die kosten vormen het pijnpunt volgens Van Stuivenberg. De vooruitzichten voor het meenemen van FunX in het onderzoek, waren goed, geeft hij aan. "Maar er is nu toch weer een kink in de kabel gekomen."

Stegeman wijt het ontbreken van FunX aan druk van commerciële zenders als Radio 538 en Sky Radio en beweert dat de NPO dat in het radiobeleidsplan erkent. "De KLO wil dat gezeik ook niet, ik kan me voorstellen dat er enorme druk is vanuit de commerciële omroep." Van Stuivenberg gelooft daar niet in. "Commerciële zenders vinden het niet interessant, dat klopt. Maar dat ze het actief tegengaan, lijkt me wel heel ver gaan. Ik heb eerder het idee dat ze er niet aan mee willen betalen. De publieke zenders willen dat wel voor een representatief onderzoek, maar graag de kosten delen."

Geen enkele commerciële omroep heeft daar belang bij, voegt Walhof toe. "Het is de innige wens van de NPO om FunX mee te laten lopen in het luisteronderzoek. Dat is moeilijk, want de commerciëlen zijn in de meerderheid en blokkeren deelname van FunX. En het is extra lastig te onderzoeken, omdat FunX geen landelijke dekking heeft. Daarom zou je inderdaad in de vier grote steden willen meten."

Kamerlid Tofik Dibi pikte de '538fucktfunx radiofittie' ook op en diende vandaag dus een stel kamervragen in. De ChristenUnie zou zich inmiddels op dit punt achter GroenLinks scharen. "Daar is onze hoop op gevestigd", reageert Stegeman op het initiatief van Dibi. De directeur blijft sceptisch: "Vorig jaar wilde minister Plasterk dit ook aanpakken en daarna is er niets gebeurd. Daar waren Tofik en zijn partij ook bij."

Nu op 3voor12