Eigenaar Plato ziet nog wél toekomst in de retailverkoop

“De maatschappij die alleen Lady Gaga en hitsingles verkoopt heeft het lastiger”

Jochem Boom ,

De branchevereniging voor muziekwinkels, NVPI bracht dinsdag de cijfers over 2010 naar buiten. Daaruit blijkt dat de omzet van de retail muziekwinkels met zestien procent is gedaald. Naar aanleiding van dit nieuws vroeg 3VOOR12Radio een reactie aan Dick van Dijk. Hij is eigenaar van muziekwinkel keten Plato.

“De maatschappij die alleen Lady Gaga en hitsingles verkoopt heeft het lastiger”

De branchevereniging voor de entertainment industrie, NVPI bracht dinsdag de cijfers over de cd verkoop in 2010 naar buiten. Daaruit blijkt dat de omzet van de retail muziekwinkels met zestien procent is gedaald. Naar aanleiding van dit nieuws vroeg 3VOOR12RADIO een reactie aan Dick van Dijk. Hij is eigenaar van muziekwinkel keten Plato. Die keten beheert onder andere de Plato winkels en Concerto in Amsterdam. Van Dijk zit al meer dan dertig jaar in het vak en heeft alle ups en downs in de muziekverkoop meegemaakt.

De teruglopende verkoop lijkt automatisch te betekenen dat er minder plek is voor de ouderwetse muziekwinkel. We zien al jaren dat de kleine platenzaken één voor één omvallen. Van Dijk: "Er is becijferd dat er ruim dertig procent minder platenzaken zijn dan tien jaar geleden. Daarbij is er ook een opwaardering van winkeltjes met leuke wierookstaafjes en een klein hoekje met cd's met klassieke muziek die nu ook platenzaken worden genoemd. Die werden vroeger niet meegeteld. Dus ik denk dat als je dat doortrekt er zelfs de helft minder platenzaken zijn."

Dat de opkomst van digitale media en vooral Spotify een oorzaak kunnen zijn van de sterke krimp, daar gelooft Van Dijk niet in."Ik heb wel het idee dat Spotify dé manier is waarop we in de toekomst digitaal muziek kunnen kopen en luisteren. Maar of dat nu een kentering in de retailverkoop oplevert, kan ik hier nog niet merken."

Van Dijk ziet de markt veranderen: "De cd en daarvoor de lp waren ooit het massamedium. Maar dat is al lang niet meer zo. Voor de massa is gebruiksgemak veel belangrijker. Je zou ook gek zijn als je de mogelijkheden om onderweg even makkelijk muziek op te zetten op de i-Pads en i-Pods niet zou gebruiken."

"De cd is nu meer een product voor de echte liefhebber die de bandjes kent en geniet van het in de handen houden van een mooi product en het ook waardeert om muziek te luisteren op een kwaliteitsniveau dat hoger ligt dan de gemiddelde mp3. Dat zijn ook degene die speciale edities met boekjes en dergelijke kopen. Die mensen zijn er en zullen er ook blijven. Maar als je het als maatschappij moet hebben van Lady Gaga en hitsingles is de retailverkoop natuurlijk veel lastiger."

Consumenten wijken door de hoge winkelprijzen in Nederland al snel uit naar (web)winkels in het buitenland. Omdat die simpelweg goedkoper zijn. "Maar veel Nederlandse platenzaken komen de consument nu ook al tegemoet in de prijzen," aldus Van Dijk. "Wij bieden zestig tot zeventig procent van het assortiment aan voor tussen de vijf en tien euro. De nieuwe cd's zouden nog wel goedkoper kunnen. Daar zijn de platenmaatschappijen nog te terughoudend in. Wij proberen deze cd's wel met een hele strakke prijs in de winkel te leggen, maar dat lukt ook niet altijd. Dus daar zit nog wel een stukje ruimte in."