Muziekdienst Rara.com mikt op de mainstream muziekliefhebber

"Veel mensen hebben geen idee wat ze zoeken en willen gewoon iets leuks horen"

Christiaan Walraven ,

Afgelopen week lanceerde de nieuwe muziekdienst RaRa.com in 17 landen, waaronder Nederland. De dienst komt amper een week na de lancering van Deezer, maar volgens directeur Tim Hadley van Rara.com is er nog genoeg ruimte binnen de markt.

"Veel mensen hebben geen idee wat ze zoeken en willen gewoon iets leuks horen"

Afgelopen week lanceerde de nieuwe muziekdienst RaRa.com in 17 landen, waaronder Nederland. De dienst komt een week na de lancering van Deezer, maar volgens directeur Tim Hadley van Rara.com is er nog genoeg ruimte binnen de markt: “Op het moment zijn er 5,9 miljoen betalende gebruikers aangesloten bij een streamingdienst. ABI Research heeft onderzoek gedaan waaruit blijkt dat in 2016 naar verwachting 161 miljoen betalende gebruikers zijn aangesloten. Dat is een enorme groei en daar willen wij een deel van pakken.”

Volgens Hadley richt Rara.com zich ook op een andere doelgroep dan diensten als Deezer, Spotify en iTunes. “We hebben achttien maanden geleden groots onderzoek gedaan naar muziekconsumptie. Daar kwam uit dat slechts twintig procent van de mensen op regelmatige basis betaalt voor digitale muziek. Zestig procent liet zelfs weten nog nooit iets met muziek op internet te hebben gedaan. Zelfs niet via iTunes of Myspace. Dat is een gigantische markt die nog geheel niet is aangeboord. Wij richten ons op deze markt, in tegenstelling tot Spotify, Deezer en iTunes, die allemaal vechten om de twintig procent die wel al actief is.”

De streamingdienst wil dus een breder publiek aanspreken en wil het de gebruiker dan ook zo makkelijk mogelijk maken. Het is een web-based platform, waardoor er geen software gedownload hoeft te worden. Voor Android is wel een app nodig en binnenkort zal er ook een voor het op de iPhone gerbuikte iOS komen. De geluidskwaliteit wordt door meerdere magazines en blogs genoemd als een hoorbaar nadeel van Rara.com tegenover Spotify, maar volgens de dienst is dit met het blote oor niet te horen. Belangrijker vinden zij de user interface die door de website gebruikt wordt.

“iTunes, Spotify en Deezer hebben allemaal dezelfde user interface, met een zoekfunctie en daarachter lange rijen muziek die er uitzien als een Excel bestand”, vertelt Hadley. “Dat schrikt veel consumenten af. Wij hebben daarom besloten een meer beeldende website te maken, met rijke kleuren en veel plaatjes, die leiden naar door curatoren samengestelde afspeellijsten, die een stemming of een stroming weergeven. Mensen die nu Spotify gebruiken zijn de early adopters. Het zijn mensen die veel bezig zijn met muziek en weten wat ze in willen typen om hun favoriete muziek te vinden. Heel veel mensen hebben geen idee en willen gewoon iets leuks horen.”

In tegenstelling tot Spotify en Deezer werkt Rara.com niet met het freemium principe. Er is dus geen gratis variant van de dienst. De eerste drie maanden kost het 99 cent voor online gebruik en 1,99 euro voor mobiel gebruik en na die proefperiode kost het respectievelijk 4,99 en 9,99. “Het freemium-principe is nog altijd zwaar verliesdraaiend. Volgens ons wordt dat ook nooit winstgevend. Daarom kiezen wij voor een model dat in vele andere markten al een succes is gebleken: betalen voor gebruik. Dat vinden consumenten ook helemaal niet erg. Ze betalen ook als ze een cd op Amazon kopen, alleen moeten ze dan wachten tot hij op de mat ligt. Bij ons betaal  je en heb je direct toegang tot tien miljoen nummers. Zeker nu de platenzaak op de hoek is gesloten, hebben mensen behoefte aan direct te verkrijgen muziek.”

Hadley heeft het over 10 miljoen nummers, die komen grotendeels van de vier major labels, waarmee Rara.com een deal heeft. Merlin, de overkoepelende organisatie die Rough Trade, Warp, [PIAS], Sub Pop, Domino en vele andere independents vertegenwoordigd, is nog niet tot een deal gekomen met Rara.com. Daardoor ontbreken nog veel belangrijke artiesten, waaronder bijvoorbeeld Arctic Monkeys, Crystal Fighters en Adele. Charles Caldas, de algemeen directeur van Merlin liet weten: “Het is een feit dat independents een derde van de markt representeren en dat de grootste artiest in de wereld dit jaar door een independent is uitgebracht. Ik ben werkelijk verbluft dat een bedrijf nog zo absurd arrogant en kortzichtig kan zijn om consumenten geld te vragen voor een incompleet product dat inferieur is aan veel die al op de markt zijn.”

Waarom wordt Rara.com dan nu al gelanceerd en worden de deals met de independents niet eerst afgehandeld? Hadley: “We zijn bezig met onderhandelingen, maar wilden de dienst graag voor de feestdagen aan kunnen bieden. 10 miljoen tracks lijkt ons een heel mooi begin en dat zullen er alleen maar meer worden.”