Eurosonic gaat bezoekers digitaal volgen

In- en uitchecken voor elk optreden en conferentie

Ingmar Griffioen ,

Eurosonic gaat dit jaar nog een stapje verder met de elektronische registratie. Alle bezoekers krijgen in hun polsbandje een chip die precies vermeldt welke mate van toegang ze hebben. Bezoekers moeten bij elke zaal en conferentie in- en uitchecken. Voordeel voor de organisatie is dat ze zo kunnen zien wanneer Grand Theatre vol is en hoeveel mensen in de Vera zijn.

In- en uitchecken voor elk optreden en conferentie

Eurosonic gaat dit jaar nog een stapje verder met de elektronische registratie. Alle bezoekers krijgen in hun polsbandje een chip die precies vermeldt welke mate van toegang ze hebben. "Toegangscontrolesysteem" heet het op de Noorderslag-site. Bezoekers moeten bij elke zaal en conferentie in- en uitchecken. Voordeel voor de organisatie is dat ze zo kunnen zien wanneer Grand Theatre vol is en hoeveel mensen in de Vera zijn.

Vorig jaar introduceerde het festival een chip in de vorm van een rood hartje, waarmee iedere conferentiebezoeker een online profiel kon verkrijgen. Na een seminar kon je er bijvoorbeeld mee stemmen. Dat leidde tot redelijk wat weerstand, maar die protesten neemt Eurosonic niet ter harte. "Dit werkt met een vergelijkbare techniek en het wordt heel boeiend. Hiermee kunnen we bezoekersstromen reguleren, maar het ook op de conferentie inzetten", legt Noorderslag-directeur Peter Smidt uit. "Zo kan een moderator bijvoorbeeld zien hoeveel boekers er in de zaal zitten. Het grote voordeel is dat de security niet meer tien kleuren polsbandjes uit het hoofd hoeft te leren."

De registratie bij zalen zal veelal automatisch via poortjes geschieden en anders met de scanner. Festivalbezoekers hoeven volgens Smidt niet bang te zijn dat hun naam geregistreerd wordt in de nachtkroeg of elders. "Het publiek is anoniem. De koop van een kaartje en je bandje zijn niet aan een naam gekoppeld." Professionals krijgen de keuze. "Je kunt bij het afhalen aan de balie zeggen: 'ik wil niet dat het persoonlijk is'. Het bandje werkt dan verder hetzelfde, maar registreert niet dat jij het bent."

Professionals stellen het volgens de directeur vaak juist wel op prijs geregistreerd te worden en bepaalde informatie te verkrijgen. "De discussie rond persoonsregistratie is heel boeiend. De meeste mensen zitten ook op Facebook, maar als jij anoniem door het leven wil, niet wil dat mensen weten waar je bent, dan kan je een anonieme chip kiezen. Het kan wel zijn dat je dan geen biertje of ander voordeel van ons krijgt. Ik denk dat dit de toekomst wordt, dat je op een festival straks geen zes verschillende bandjes meer hebt." Voor organisatie en bezoekers kan het ook interessant zijn om te zien waar het vol is. "Wij kunnen straks zien en bijvoorbeeld twitteren dat het in Huize Maas vol is en waar nog wel plek is. Wij krijgen zo meer inzicht in publieksstromen, kunnen zeggen hoe laat mensen komen en hoe lang ze waar blijven. Daar kunnen we later met logistiek en materiaal op inspelen."

De organisatie gaat volgens Smidt dit jaar volop met het systeem experimenteren. "Het wordt heel leuk: je kunt er ook drankjes op zetten. Zo kun je bijvoorbeeld iedere bezoeker van je seminar een gratis drankje bieden. Of jij kunt in één keer iedereen van 3VOOR12 in Vera een biertje aanbieden. En je kunt straks in feite zien of de persoon die jij zoekt ook op dezelfde borrel is. Voor de conferentie vind ik het een voordeel dat het interactiever wordt." Bezoekers moeten voor ze de zaal verlaten ook uitchecken. "Net als de OV-chipkaart, anders kun je de andere zaal niet in." Dat zou tot chaotische taferelen kunnen leiden. Als je bij Huize Maas vergeet uit te checken, de halve binnenstad doorsteekt om bij Simplon te komen, is het niet zo handig als je eerst terug moet. "Misschien moeten we het verplicht uitchecken maar niet aanzetten", beaamt Smidt.

En wat als het systeem uitvalt, er een computerstoring is bij Vera? "We werken dit jaar ook nog wel met de kleurencodes, om op terug te kunnen vallen." Vorig jaar werkte Eurosonic (voor de hartjes) met Mediamatic. Dat beviel volgens Smidt prima, maar dat bedrijf schrok terug voor de grote investering (zoals poortjes bij alle 32 Eurosonic locaties). "We zijn heel lang op zoek geweest naar een nieuwe sponsor. Voor Intellitix zijn wij zo interessant omdat bij ons tientallen festivals op bezoek komen."