Programmeur Rudy Röss heeft tot en met maart programma staan en hoopt de zaak in ieder geval tot half januari open te houden. In een brief aan de raad (onderaan dit artikel) schrijft Wethouder van Cultuur Laan "zorg te dragen voor een volledige, gezonde en goed functionerende Rotterdamse popsector" en de functie van Exit daarbinnen.
"Het faillissement is inderdaad aangevraagd en het is duidelijk dat het klaar is met Exit", reageert programmeur Röss. "Dat is heel spijtig. We hebben heel hard gewerkt met een nieuw team en het gekke is dat we een heel goed jaar hebben gehad. Maar met zo'n klein zaaltje kun je de schulden uit 2010 en 2009 niet wegwerken. Zoals het sowieso moeilijk is om zo'n klein zaaltje rendabel te krijgen. We komen ook dit jaar niet rond, maar ditmaal is het verlies niet rampzalig." Oud-programmeur Leen Steen zag het debacle naar eigen zeggen al lang aankomen. "Twee maanden nadat ik weg was hebben ze de huur al niet meer betaald. De belastingdienst heeft ze genekt; als je geen loonbelasting meer betaalt, is het snel gebeurd. Maar volgens mij was het niet nodig geweest, het begrotingstekort is net zo groot als het altijd is geweest."
Het podium aan de Mauritsstraat in centrum Rotterdam kent sinds de (her-) opening in 2005 een roerige geschiedenis. Zo balanceerde Exit in 2008 al op de rand van de afgrond, toen de gemeente met een subsidiestop dreigde. Uiteindelijk redde de gemeente Exit wel. "Nu kan en wil de gemeente ons niet verder helpen", meldt Röss. Dat heeft volgens hem ook met deze zware economische tijden te maken. De programmeur erkent dat er in Rotterdam niet veel over blijft, nu kort na elkaar Heidegger en Exit wegvallen. "Er is inderdaad niet veel meer, Rotown en Baroeg zijn de enige podia."
De vraag is dan ook waarom Rotterdam Exit niet meer wil helpen. Ex-programmeur Steen vindt het onbegrijpelijk. "Sowieso is het in Rotterdam tamelijk slecht gesteld met cultuur, maar juist dan is Exit echt een koopje voor de gemeente. We kregen 60.000 euro per jaar, met het aanzuiveren van het begrotingstekort heb je het dan over 90.000. Daarvoor heb je wel drie avonden per week concerten en vijf man personeel van de straat. Het gekke is dat hier in deze stad gewoon niks beslist wordt. Maak er dan officieel beleid van en streep de hele cultuur weg, dan snap je tenminste wat er aan de hand is. Het is dat WORM weer open is", verzucht Steen. "Niet dat de gemeente daar zoveel aan betaald heeft."
Brief van cultuurwethouder Laan
Wethouder van Cultuur Antoinette Laan heeft de Raadscommissie JOCS op 21 december geïnformeerd over de situatie bij EXIT. Ze schrijft onder meer dat het bestuur van Stichting Exit Live Stage (die Exit exploiteerde) op 19 december in een gesprek bij de Dienst Kunst en Cultuur aangaf dat "de financiële situatie zich zodanig heeft ontwikkeld dat een faillissement waarschijnlijk onafwendbaar is". "Er bestaat een reële kans dat poppodium Exit op korte termijn zal ophouden te bestaan", concludeert ze in het schrijven.
De VVD-wethouder beschrijft verder haar voornemen "om zorg te dragen voor een volledige, gezonde en goed functionerende Rotterdamse popsector. De functie die Exit daarbinnen vervult zal worden gewaarborgd. Maar niet per se door de huidige exploitatiestichting en op de huidige locatie. Of en door wie er in geval van faillissement activiteiten ontwikkeld worden op deze locatie,, is onder meer afhankelijk van belangstelling van andere (cultureel) ondernemers."
Poppodium Exit failliet
Schuldenlast nekt Rotterdams podium, waarschijnlijk in januari dicht
Poppodium Exit is failliet. De gemeente Rotterdam wil Exit niet langer financieel steunen. Het podium wordt genekt door schuldenlast uit het verleden en moet vijf parttime medewerkers ontslaan. Exit (Eksit) is in 1970 opgericht als Poptempel en is daarmee Rotterdams oudste podiumcafé. Het is nog onduidelijk wat er met het programma gebeurt, de programmeur hoopt dat de zaak dan ook zo lang mogelijk open kan blijven.