Sinds de BTW-verhoging op podiumkunsten is doorgevoerd, wordt er minder uitgegeven in de concertzalen, aldus Berend Schans, directeur van Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF). "We kunnen nog niet zeggen of er inderdaad minder kaarten zijn verkocht, maar het is al duidelijk dat er minder wordt uitgegeven zodra bezoekers eenmaal binnen zijn. Als iemand 20 euro bij zich heeft, en de entree wordt 2,50 euro hoger, dan zal hij minder kunnen uitgeven aan drank."
Vorig jaar rond deze tijd werd er moord en brand geschreeuwd om de BTW-verhoging, die de poppodia en festivals de kop zou gaan kosten. Over ticketprijzen wordt per 1 juli 2011 een BTW-tarief geheven van 19%, en niet de voorheen gehanteerde 6%. Eind augustus voorspelde Schans al dat poppodia dat flink zouden gaan voelen in hun portemonnee. "Het gaat inderdaad niet al te best", vertelt Schans nu.
Zowel de bands als de concertzalen doen water bij de wijn om de verhoging op te vangen, aldus Schans. "De prijs wordt niet 1 op 1 doorberekend in de ticketprijs, bij sommige avonden ligt dat heel gevoelig. Als een drum 'n bass-avond haar entree verhoogt met 1,50 euro, kan dat het verschil betekenen tussen slechts 20 man publiek of een uitverkocht huis."
Om het gat op te vangen dat door lagere inkomsten ontstaat, zijn concertzalen vaker genoodzaakt hun zalen ook commercieel te verhuren. Het Hilversumse poppodium De Vorstin heeft twee jaar geleden het ontwerp van de zaal aangepast op deze mogelijkheden en heeft in het eerste jaar de zaal 25 keer verhuurd aan externe partijen (tegenover 90 concerten), P3 in Purmerend stelde dit jaar haar grote zaal op zondagen zelfs beschikbaar als geloofshuis. Partijen van buitenaf zijn tegenwoordig ook eerder geneigd om evenementen te organiseren in poppodia, denkt Schans. "Organisaties die voorheen schouwburgen afhuurden, kloppen nu bij popzalen aan voor evenementen. Dat is vaak relatief goedkoper en flexibeler."
Boekingskantoor Mojo beaamt dat er dit jaar minder grootschalige optredens hebben plaatsgevonden dan het voorgaande jaar. "Dat heeft bij ons echter niet te maken met de BTW-verhoging, maar met het aanbod van grote bands", aldus Marjanne Manders van Mojo. "Er zijn dit jaar gewoon minder grote bands op tour." Ook kan ze nog niet zeggen of de kaartverkoop is teruggelopen door de BTW-verhoging. Mojo rekent de verhoging geheel door in de ticketprijs, de toegang tot Lowlands wordt komend jaar bijvoorbeeld 20 euro duurder (185 euro). "Omdat de voorverkoop voor Lowlands, net als veel van de andere festivals, nog niet is begonnen, is het onmogelijk te zeggen of de prijsverhoging invloed zal hebben."
Case Closed: podiumsector ervaart eerste effecten BTW-verhoging
Minder drankomzet, meer commerciële verhuur
Aan het eind van het jaar blikt 3VOOR12 traditioneel terug op een aantal zaken waarover het laatste woord nog niet gezegd is. Vandaag: de BTW-verhoging op podiumkunsten.