Black Hole duikt in de dubstep met nieuw label Rub A Duck

Eerste release van Britse act Freestylers

Atze de Vrieze ,

Nederland is een dubsteplabel rijker. Het grote Black Hole, tot 2009 nog de thuisbasis van Tiësto, lanceert een nieuw sublabel Rub A Duck. De eerste release is 15 augustus een nieuwe single van het Britse act Freestylers, getiteld Frozen.

Eerste release van Britse act Freestylers

Nederland is een dubsteplabel rijker. Het grote Black Hole, tot 2009 nog de thuisbasis van Tiësto, lanceert een nieuw sublabel Rub A Duck. De eerste release is 15 augustus een nieuwe single van het Britse act Freestylers, getiteld Frozen. Hugo de Graaf van Rub A Duck hoopt in de toekomst ook een album van de act uit te mogen brengen. Verder wordt gewerkt met de Engelse grime producer MRK1, de jonge Nederlander Jelle Boon, de Indiase act Piyush Bhatnagar en de Engelse Hectic . “In Engeland zijn dubstep en drum ’n bass veel groter dan hier, is het zelfs bijna mainstream. Een DJ Fresh scoort daar gewoon een nummer 1 hit. Als ik over een paar jaar een album als dat van Chase & Status kan uitbrengen, ben ik zeer tevreden.”

Het is een nieuwe stap in de opmars van dubstep in Nederland. In de underground is het genre al jaren een vaste waarde, maar ook het grote publiek begint steeds meer interesse te krijgen. Grote festivals als Mysteryland en Solar ruimen tenten in voor het genre, en ook op 3FM komt steeds meer dubstep langs, vaak in cross-over met pop. Ook aan de onderkant is nog veel ontwikkeling. Zo lanceerde het Amsterdamse platform Oi ook onlangs een eigen label en vond deze maand onder die naam een festival plaats. “Rub A Duck richt zich vooral op toegankelijke dubstep, veelal vocaal, maar we brengen ook tracks uit die nooit op de radio gedraaid zullen worden, puur geschikt voor de underground. We richten ons vooral op Engeland, omdat ze daar nu eenmaal voor lopen.”

Black Hole heeft op dit moment vooral verstand van de meer four to the floor genres als trance, house en techno. De Graaf realiseert zich dat die ervaring niet een op een vertaald kan worden naar dubstep. “Het dubsteppubliek is erg jong. Je ziet veel kids van 16, 17 jaar. Die zijn niet gewend om cd’s te kopen, zoals bijvoorbeeld het trancepubliek. Wij zullen niet zo snel overgaan tot het persen van cd’s, maar mensen eerder via streaming platforms als Spotify kennis laten maken. We brengen nu eerst een aantal singles uit, en dan vermoedelijk een labelcompilatie.”