Tien opvallende Nederlandse muziek start-ups Tien opvallende Nederlandse muziek start-ups

Nieuwe ideeën op het web

, Atze de Vrieze

Tien opvallende Nederlandse muziek start-ups

Nieuwe ideeën op het web

Atze de Vrieze ,

Donderdagavond worden in Amsterdam de Dutch Startup Awards uitgereikt, prijzen voor internetgerelateerde ondernemingen die een goed idee proberen om te zetten in een succesverhaal. Tijd om eens goed te kijken met welke ideeën Nederlanders het internet op gaan.

Nieuwe ideeën op het web

Donderdagavond worden in Amsterdam de Dutch Startup Awards uitgereikt, prijzen voor internetgerelateerde ondernemingen die een goed idee proberen om te zetten in een succesverhaal. Ons eigen Film It Yourself is genomineerd (stemmen kan nog!), maar ook aantal andere muziekgerelateerde startups. Tijd om eens goed te kijken met welke ideeën Nederlanders het internet op gaan. Opvallend: de tien meest opvallende muziek Nederlandse muziek startups van dit moment worden eigenlijk zonder uitzondering gemaakt door relatief jonge mensen, en niet onder de vleugels van grote, succesvolle bedrijven. Tien digitale Willie Wortels.

Shuffler
Met Twones lukte het niet, maar met Shuffler lijkt Tim Heineke de weg naar de grote jongens gevonden hebben. Zijn startup Shuffler rijgt nominaties op toonaangevende festivals aan elkaar (o.a. Midem, SXSW). Het idee: een player die het gemakkelijk maakt om al die losse mp3’s op je favoriete blogs af te spelen. Zo hoef je ze niet meer een voor een te downloaden, maar kun je gewoon per genre de complete blogosphere doorlopen.

22Tracks
22Tracks heeft zich een hip imago aangemeten, en dat legt de site geen windeieren. Oprichter Venz (Vincent Reinders, ook bekend van Lijn5) meldde gisteren bij DWDD dat de site zo'n 5 miljoen kliks per maand scoort. Het idee is simpel: verschillende smaakmakers uit de (vooral) Amsterdamse muziekscene stellen een playlist van 22 tracks samen. Brutaal begonnen zonder eerst afspraken te maken met platenmaatschappijen, maar inmiddels voorzien van Buma/Stemra’s OK stempel.

Red Light Radio
Sympathiek initiatief van Hugo van Heijningen op de Amsterdamse Wallen: Red Light Radio. Nu de gemeente de rosse buurt steeds meer aan het opschonen is, ontstaat achter de ramen ruimte voor andere bedrijvigheid. Eeinternet radiostation bijvoorbeeld, geworteld in de Amsterdamse scene. Zo wordt de muziek onder andere verzorgd door muzikanten als zZz, Malle Pietje en de Bimbo's en Aux Raus. Red Light Radio bestaat sinds eind 2010. Een al te serieus business model lijkt het voorlopig niet te hebben.

WeTransfer
De afgelopen jaren schoten ze als paddenstoelen uit de grond: cyberlockers, digitale kluisjes op het web waarmee je grote bestanden kunt versturen. Sommige zijn openbaar – en worden in die hoedanigheid gretig gebruikt door muziekpiraten – andere zijn meer een soort maildienst voor grote bestanden. WeTransfer valt in die categorie. Strikt genomen is WeTransfer natuurlijk helemaal geen muziekdienst. Je kunt er immers van alles en nog wat mee versturen (films, foto’s), maar de coole tool van hipsterblogger Nalden wordt nu al veel gebruikt in de muziekindustrie.

Tribe Monitor
Sinds de oprichting vorig jaar hebben we niet zo vreselijk veel meer vernomen van Tribe Monitor, een initiatief van Ard Boer. Maar dat zegt niet zo veel, want het bedrijf richt zich op de achterkant, op de industrie. Het probeert door de cijfers handig te presenteren inzicht te geven in het gebruik van sociale media. Wat werkt wel voor een bepaalde artiest en wat niet? Waar zie je ontwikkeling en moet je dus op inspringen?

Africa Unsigned
Sellaband is inmiddels volledig in handen van een Duitse pornoboer, maar een ander Nederlands fan funding systeem bestaat nog steeds: Africa Unsigned, opgericht door oud-Sellabander Pim Betist. Het idee is min of meer hetzelfde – fans investeren in artiesten en kunnen mogelijk later mee verdienen aan de verkoop van muziek – maar dan specifiek gericht op een werelddeel waar de infrastructuur van de muziekindustrie een stuk minder ontwikkeld is.

Mobowski
Vers van de pers, want nog niet eens gelanceerd, is Mobowski, een dienst die zich toelegt op het maken van apps voor bands en podia. Een beetje iPhone app kost al snel een paar duizend euro, en dat is best veel voor een muzikant. Mobowski doet het voor een paar honderd euro, en regelt vervolgens ook nog alle zaken met Apple voor je. Dit bedrijf is een idee van Alexis Vos, die een verleden heeft als schrijver van muziekwebsite KindaMuzik.

Directlyrics
Tientallen websites met songteksten zijn er op dit moment, en kennelijk is het een lucratieve business. Amsterdammer Yvo Schaap claimde onlangs in Het Financieele Dagblad dat zijn website Directlyrics per maand 20 miljoen bezoekers trekt, wat het een interessante partij voor adverteerders maakt. Geen erg sexy idee dus, maar kennelijk wel succesvol. Deze site mikt zonder gêne op de mainstream muzieksurfer, met songteksten van onder meer Foo Fighters, Britney Spears en David Guetta op de frontpage. Gerelateerd aan Directlyrics is fan commity Fanity, een nieuwe dienst die zijn waarde nog moet bewijzen.

Playlistify
Indrukwekkende dienst, dat Spotify, maar je kunt er ook een heleboel niet mee. Playlists maken kan, maar ze embedden op bijvoorbeeld je blog niet. En muziek uit verschillende muzieksystemen combineren ook niet. Playlistify is een van de vele startups die verder bouwt op de tekortkomingen van grote andere diensten, of gebruik maakt van hun output. Uit de koker van Roeland Landegent.

Shoudio
Foto’s Twitteren of Facebooken is iedereen inmiddels gewend, maar als je op een festival staat wil je eigenlijk ook best een geluidsfragment versturen aan je social media vrienden. Shoudio - voor op je telefoon - moet die mogelijkheid bieden. Ook dit is een initiatief van Roeland Landegent, die ook werkzaam is bij het vooruitstrevende festival Todays Art in Den Haag.

 

Nu op 3voor12