Clubs trekken aan de bel over verhoogd tarief Buma/Stemra Clubs trekken aan de bel over verhoogd tarief Buma/Stemra

Nieuwe regel geldt niet voor poppodia

, Atze de Vrieze

Clubs trekken aan de bel over verhoogd tarief Buma/Stemra

Nieuwe regel geldt niet voor poppodia

Atze de Vrieze ,

Opnieuw opwinding over auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra. Het bedrijf heeft een nieuwe afspraak gemaakt met Koninklijke Horeca Nederland over afdracht van auteursrechten door organisatoren van evenementen. Als de line-up meer dan 1.000 euro kost, moeten organisatoren 5 tot 7 procent van hun omzet afdragen. Tot 1 januari hoefde dat pas als het gezamenlijke gage meer dan drieduizend euro was.

Nieuwe regel geldt niet voor poppodia

Opnieuw opwinding over auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra. Het bedrijf heeft een nieuwe afspraak gemaakt met Koninklijke Horeca Nederland over afdracht van auteursrechten door organisatoren van evenementen. Als de line-up meer dan 1.000 euro kost, moeten organisatoren 5 tot 7 procent van hun omzet afdragen. Tot 1 januari 2011 hoefde dat pas als het gezamenlijke gage meer dan 3.000 euro was. Bas Erlings van Buma/Stemra is blij met de deal. “Dit is goed nieuws voor de auteurs”, zegt hij.

Kritische uitbaters zeggen echter dat de aanpassing desastreus kan zijn voor het nachtleven. Dagblad Spits citeert een ‘laaiende’ Mario Martinez, directeur van de Rotterdamse dance-organisatie Herr Zimmerman. “Zelfs met een line-up met relatief onbekende dj’s kom je namelijk al gauw boven deze lage grens van 1.000 euro uit, en val je dus buiten de licentie. Buma kan hierdoor enorm veel extra clubnachten achteraf gaan factureren.” De extra afdracht zou ten koste gaan van de consument, die ook al de verhoogde BTW op tickets doorberekend krijgt.

Poppodia uitgezonderd
Het Spits-bericht bevat een aantal passages die meer vragen oproepen dan dat ze beantwoorden. Zo meldt de krant dat de regeling clubs en dance-organisaties, maar ook poppodia zal treffen. Directeur Dick Pakkert van Rotown spreekt er in de krant schande van dat hij van de regeling niet op de hoogte is. Dat beeld klopt niet helemaal, stelt Bas Erlings. “Het gaat om de achterban van Koninklijke Horeca Nederland, en daar valt het clubcircuit (Erlings doelt hier op de poppodia, red.) niet onder. Voor hen verandert dit jaar niets.” Dat bevestigt Berend Schans van de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals. “Ik wist dat dit eraan zat te komen, en in de wandelgangen heb ik steeds te horen gekregen dat het voor poppodia niet geldt. Wij zitten helaas niet zelf aan de onderhandelingstafel, omdat Buma het niet goed voor de transparantie vindt om met te veel partijen te onderhandelen. Wij laten ons vertegenwoordigen door MKB Nederland.”

Vraag blijft vervolgens waarom clubs kennelijk niet op de hoogte waren van deze nieuwe regel. De ondernemers in Spits richten de beschuldigende vinger op Buma, maar de meest logische instantie om de afspraak te communiceren is Koninklijke Horeca Nederland, dat immers de deal sloot voor zijn achterban. Volgens woordvoerder Joost Prinssen hebben leden van de belangenorganisatie bij hun laatste factuur een briefje met uitleg gekregen. “Voor de meeste ondernemers die bij ons zijn aangesloten zal de nieuwe regel geen verschil maken”, zegt hij. Koninklijke Horeca Nederland vertegenwoordigt ook veel cafés en gelegenheden die niet of nauwelijks met live muziek werken. “Dit maakt deel uit van een totaalpakket aan afspraken. Wij vragen leden die hun rekening fors zien oplopen zich bij ons te melden. We hebben met Buma afgesproken over dergelijke gevallen in gesprek te gaan.”

Kat in de zak
Tot slot wordt uit het Spits-artikel niet duidelijk of Herr Zimmerman wel lid is van Koninklijke Horeca Nederland. Het bedrijf is immers geen uitbater van een horeca-gelegenheid, maar huurt een locatie af om een evenement te organiseren, in dit geval club Factory 010 in de Maassilo in Rotterdam. In dat geval zou geen drempel van 3.000, geen drempel van 1.000, maar een van 0 euro bestaan. “Ik weet wat je bedoelt”, zegt Martinez. “Volgens de regels zou ik zelf als organisator moeten betalen, maar in de praktijk laat Buma organisatoren die enigszins vast op een locatie programmeren, gewoon meedoen in de deal. Dat is ook wel zo realistisch, want vrijwel geen enkele club programmeert al zijn avonden zelf.” 

Martinez is er inmiddels van overtuigd dat Koninklijke Horeca simpelweg een kat in de zak heeft gekocht met de nieuwe Buma-deal. “Ze hebben een korting bedongen, en de kleine lettertjes niet goed gelezen. Veel horeca-ondernemers houden zich inderdaad niet bezig met programmeren, dus het is nu net alsof je tegen de bakker zegt: oh ja, de prijs van gehakt gaat wel omhoog.”

Daar verkijkt de belangenclub zich op, denkt Martinez. Vooral de kleine en middelgrote club zullen met deze aanscherping te maken krijgen. “Hun programmering zit vaak juist tussen de 1.000 en 3.000 euro. Buma/Stemra wist mij overigens altijd feilloos te vinden als ik een avond in het jaar over de grens ging. Dan ligt er direct een rekening op de mat. Het moet voor hen een kleine moeite geweest zijn om clubs ook hierover in te lichten. En waar gaat het geld vervolgens heen? Ze zijn helemaal niet op de hoogte van ons repertoire. Dit is voor mij echt een brug te ver. Het systeem dat ze hanteren rammelt aan alle kanten.”

nu op 3voor12