Worldticketshop: “Onterecht afgeschilderd als malafide ticketbedrijf” Worldticketshop: “Onterecht afgeschilderd als malafide ticketbedrijf”

Consumentenautoriteit roept vier Nederlandse bedrijven tot de orde

, Atze de Vrieze

Worldticketshop: “Onterecht afgeschilderd als malafide ticketbedrijf”

Consumentenautoriteit roept vier Nederlandse bedrijven tot de orde

Atze de Vrieze ,

De Consumentenautoriteit legde vorige week vier online tickethandelaren een dwangsom op, omdat zij niet aan de Europese richtlijnen voldoen. Worldticketshop maakt nu bezwaar tegen het persbericht van de Consumentenautoriteit. “Wij zijn juist een van de meest transparante tickethandelaren van Nederland. Ik hoop deze week zelfs de Thuiswinkel certificering binnen te hebben."

Consumentenautoriteit roept vier Nederlandse bedrijven tot de orde

De Consumentenautoriteit legde vorige week vier online tickethandelaren een dwangsom op, omdat zij niet aan de Europese richtlijnen voldoen. Het gaat om de bedrijven achter 4alltickets.nl, Tickets4events.nl, Budgetticket.nl, Onlineticketshop.nl en Worldticketshop.nl. Marlies Hoedemaker van Worldticketshop maakt nu bezwaar tegen het persbericht dat de Consumentenautoriteit naar buiten bracht. “Daarin staan verschillende overtredingen vermeld, maar er staat niet wie wat fout heeft gedaan. Het lijkt nu alsof wij alles fout doen, maar dat is niet zo. Wij zijn juist een van de meest transparante tickethandelaren van Nederland. Ik hoop deze week zelfs de Thuiswinkel certificering binnen te hebben. Wij worden onterecht afgeschilderd als malafide ticketbedrijf.”

Hoe Worldticketshop en Budgetticket, twee sites van hetzelfde bedrijf, dan toch op de lijst met boosdoeners terecht gekomen is, weet Hoedemaker niet. “Feit is wel dat wij marktleider zijn. Wij zijn al een tijdje in gesprek met de Consumentenautoriteit. We hebben ook al een aantal aanpassingen gedaan op onze website, maar kennelijk niet goed genoeg. Inmiddels zijn we er van overtuigd dat onze sites aan alle eisen voldoen.” De Consumentenautoriteit viel onder meer over het niet vermelden van extra kosten, zoals verzendkosten. “Dat is voor ons geen enkel probleem”, zegt Hoedemaker. “Tegelijkertijd is het wel een vreemde eis: Bol.com vermeldt die kosten bijvoorbeeld ook niet op zijn homepage, maar pas als je verder klikt. We hebben inmiddels bezwaar gemaakt, maar de imagoschade is reeds geschied.”

De Consumentenautoriteit deed mee aan een Europees onderzoek, waarin 414 sites onderzocht werden. Tien daarvan waren Nederlands, en bij alle tien werden onregelmatigheden geconstateerd. “Wij zijn als Consumentenautoriteit al langer bezig met tickethandelaren”, legt woordvoerder Saskia Bierling uit. “Voor dit onderzoek is een gezamenlijke checklist gemaakt. We hebben de bedrijven gekozen waar ons de meeste klachten over bekend zijn.”

Volgens de Consumentenautoriteit maken de Nederlandse sites zich schuldig aan een aantal overtredingen. Zo melden ze niet altijd dat het gaat om doorverkochte tickets en informeren ze hun klanten niet goed over de mogelijke risico’s die ze kunnen lopen. Ook vermelden ze de prijs niet op de juiste manier of ontbreken gegevens over het bedrijf dat achter de website zit. De tien onderzochte bedrijven bleken wel allemaal gevestigd te zijn in Nederland. In andere landen komt het nog wel eens voor dat een bedrijf lokaal lijkt, maar in werkelijkheid in Oost-Europese landen gevestigd is.

Deze onregelmatigheden zijn wel minder ernstig dan in andere landen, waar onder meer geconstateerd werd dat bedrijven tickets verkochten voor niet-bestaande evenementen of weigerden geld terug te geven als een concert afgelast was. Toch is Marlies Hoedemaker zeer teleurgesteld door het persbericht dat de Consumentenautoriteit de wereld in stuurde. “Wij zijn zelf een van de initiatiefnemers van branchevereniging EUSTA, die gedragsregels voor ticketshops heeft opgesteld.”

nu op 3voor12