Ticket Service gebruikt transactiekosten om marge te vergroten

Oorsprong van kostenpost onduidelijk

door Tomas Delsing ,

Wie online een kaartje koopt bij ticketgigant Ticket Service, krijgt een steeds langere lijst gepresenteerd bij de afrekening. Stonden daar al standaard de transactie-, en mogelijke lidmaatschapskosten op, nu worden ook iDEAL-gebruikers geconfronteerd met de kosten van hun transactie. Volgens Currence, het bedrijf achter iDEAL, rekent slechts vier procent van alle Nederlandse webwinkels deze kosten door aan de klant.

Oorsprong van kostenpost onduidelijk

Wie online een kaartje koopt bij ticketgigant Ticket Service, krijgt een steeds langere lijst gepresenteerd bij de afrekening. Stonden daar al standaard de transactie-, en mogelijke lidmaatschapskosten op, nu worden ook iDEAL-gebruikers geconfronteerd met de kosten van hun transactie. Een opmerkelijke zet, want volgens Currence, het bedrijf achter iDEAL, schaart Ticket Service zich hiermee bij de vier procent van de Nederlandse webwinkels die deze kosten doorschuiven naar de klant.

Het gaat hier weliswaar slechts om 3,5 procent van de totale transactie, maar opvallend genoeg ligt het eindbedrag vaak beduidend hoger dan de daadwerkelijke kosten. Geen van de aangesloten banken rekent per transactie meer dan een euro, waar de ticketboer vaak het dubbele vraagt. Currence is niet blij met de in rekening gebrachte kosten, al benadrukt woordvoerder Bob Goulooze dat bedrijven dit zelf kunnen bepalen: “Wij leveren een dienst aan banken die per transactie tussen de dertig en tachtig cent kost. Of en hoeveel daarvan uiteindelijk bij de klant terechtkomt is niet aan ons. We zijn er in ieder geval geen voorstander van, je krijgt dan hetzelfde gedonder als in de begindagen van de pinpas, toen winkeliers ook van alles in rekening brachten. iDEAL is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de creditcard, zo goedkoop en efficiënt dat dit doorrekenen helemaal niet nodig is.”

Merkwaardig genoeg is ook bij Ticket Service niet duidelijk waar de kostenpost precies vandaan komt. Wel weet Roberto Traxel, interim-manager bij het bedrijf, dat dit per concertorganisator verschilt: “Tegenwoordig wordt veel meer door de organisator bepaald. Sommigen nemen de kosten van het betaalverkeer op in de servicekosten, anderen doen dat niet. Dat gaat dan ten koste van onze marge.” Ook over de hoogte van het bedrag bestaat onduidelijkheid. Traxel: “Helemaal zeker ben ik er niet van, maar voor creditcards gold vroeger een standaard van 3,5 procent van het totaalbedrag. Dat is achterhaald, maar het kan zijn dat dit ook voor iDEAL geldt.”

Wel duidelijk is dat er op niet al te lange termijn veel kan gaan veranderen in de online ticketwinkels. “We zijn op dit moment met meerdere Europese partijen aan het kijken of er één internationale standaard kan worden opgezet voor betaalverkeer. In Nederland wordt er nu veel met iDEAL betaald, maar in het buitenland werken ze weer met andere systemen. Het kan dus over een paar jaar weer allemaal anders zijn.”