Paul Weller weigert recensenten bij Tivoli-concert Paul Weller weigert recensenten bij Tivoli-concert

Artiest streept accreditaties door op dag van show

, Atze de Vrieze

Paul Weller weigert recensenten bij Tivoli-concert

Artiest streept accreditaties door op dag van show

Atze de Vrieze ,

Vreemde Paul Weller recensie bij onze vrienden van 3VOOR12/Utrecht. Of liever: geen Paul Weller recensie. Na lovende woorden over voorprogramma’s Maurits Westerik en Anne Soldaat is de volgende mededeling te lezen: “Verslag van het optreden van Paul Weller was helaas niet toegestaan.” Geval censuur?

Artiest streept accreditaties door op dag van show

Vreemde Paul Weller recensie bij onze vrienden van 3VOOR12/Utrecht. Of liever: geen Paul Weller recensie. Na lovende woorden over voorprogramma’s Maurits Westerik en Anne Soldaat is de volgende mededeling te lezen: “Verslag van het optreden van Paul Weller was helaas niet toegestaan.” Geval censuur? Cas Boland van Tivoli legt uit hoe het zit. “Op de middag van het concert liet het management van Paul Weller me weten dat alleen door hen geaccrediteerde recensenten toegang kregen tot het concert. Wij waren het daar niet mee eens, maar uiteindelijk is de artiest koning. En dus heb ik verschillende recensenten afgebeld.”

Vrije nieuwsgaring? Wellicht. Toch zijn regels voor muziekjournalisten niet ongebruikelijk. Fotografen klagen de laatste jaren vaker over strenge eisen die artiesten stellen. Zo is inmiddels standaard dat alleen de eerste drie nummers gefotografeerd mag worden, zonder flits. Sommige artiesten gaan nog verder: zij geven fotografen alleen toestemming te fotograferen vanaf de geluidstafel, halverwege de zaal. Peter Bruyn, vermoedelijk de meest ervaren concertrecensent van Nederland, kan zich niet herinneren dat ooit aan recensenten dergelijke eisen zijn gesteld. “In de dertig jaar dat ik over muziek schrijf heb ik dat nog nooit meegemaakt”, zegt hij.

Het komt wel eens voor dat recensenten een dichte deur vinden. “Bij try-outs krijg ik ook wel eens het verzoek niet te schrijven, en dat snap ik wel. Een ander geval maakte ik laatst mee bij Tori Amos. Op verzoek van de artiest was de gastenlijst heel klein gehouden. Artiesten hebben vaak geen bezwaar tegen recensies, maar hebben geen zin om daar gratis kaartjes voor beschikbaar te stellen. Dat is hun goed recht, het geld moet per slot van rekening on the road verdiend worden.” Dat was niet de overweging van Paul Weller, zo blijkt, want de afgebelde journalisten mochten wel gewoon naar binnen, op voorwaarde dat ze geen recensie zouden schrijven. “Van de gekken”, zegt Bruyn.

Voor 3VOOR12/Utrecht was de keuze uiteindelijk: helemaal niet naar binnen of alleen over het voorprogramma schrijven. Omdat dat voorprogramma – met name Maurits Westerik, frontman van de Utrechtse band GEM – wel relevant was, is gekozen voor het laatste. Journalistieke ongehoorzaamheid – dan maar zelf een kaartje kopen en toch een verhaal schrijven – was geen optie, aangezien het concert uitverkocht was.

Muzieksite KindaMuzik heeft wel een recensie van het Weller-concert. Heeft Ronald Besemer meer journalistieke moed dan 3VOOR12/Utrecht? "Nee hoor", zegt hij. "Ik wist van niets. Ik hoor het nu voor het eerst. Ik had wel van mijn fotograaf begrepen dat hij geen foto's mocht maken, maar mij als recensent is niets verteld. Je hoort vaker dat fotografen niet naar binnen mogen, dus daar heb ik me niets van aangetrokken. Een keer eerder heb ik zoiets meegemaakt. Bij een concert van David Byrne in Tivoli mochten wel fotografen, maar geen schrijvers naar binnen. Dat is helemaal de omgekeerde wereld. Iedere bezoeker kan toch een blog maken?"

Nu op 3voor12