N-Vitral: “Ik hoop dat hardcore over een paar jaar een cultgenre is”

Producer zet twee jaar lang alles opzij voor de muziek

Atze de Vrieze ,

Producer Stefan Busker alias N-Vitral spaarde zijn hele studie lang geld om zich vervolgens minstens twee jaar volledig op de muziek te kunnen storten. Dat moment is nu aangebroken, met zijn hardcore debuut I Audioassault U. Het is alles behalve standaard hardcore. "Ik heb in elke track basiselementen van hardcore gebruikt, maar ze vervolgens op een andere manier benaderd."

Producer zet twee jaar lang alles opzij voor de muziek

Er zijn mensen die na hun studie in een zwart gat terecht komen. Het plotselinge besef dat er nu geen deadlines meer zijn en dat je het helemaal zelf moet doen. Het tegenovergestelde is waar voor Stefan Busker, alias producer N-Vitral. Hij worstelde zich door zijn scriptie, met aan het eind van de tunnel een helder licht. “De diploma’s liggen er, ik heb bewezen dat ik het kan, nu ga ik voor mezelf beginnen. Ik heb mijn hele studie lang veel gespaard. Nu geef ik mezelf twee jaar de tijd om de muziek te exploreren. Er zit veel meer in dan er tot nu toe uit gekomen is.”

Die twee jaar begint N-Vitral goed, met zijn debuutalbum I Audioassault U, dat verschijnt bij DJ Promo’s label The Third Movement. Het is een spijkerharde plaat geworden. “Met veel frustratie, maar ook ontlading”, zegt Busker. “Tijdens het schrijven van mijn scriptie heb ik mezelf steeds moeten tegenhouden als er weer een idee in me opborrelde. Ik moest me focussen om het af te krijgen. Daarna heb ik me volledig op het album gericht.”

Volgens Busker vormt hardcore de basis, maar is het alles behalve een doorsnee hardcoreplaat. “Ik heb in elke track basiselementen van hardcore gebruikt, maar ze vervolgens op een andere manier benaderd. Zo is Made Free, de laatste track op het album, zo’n 200 BPM, maar lang niet zo hard als de meeste hardcore. Andersom is Ghettocore wel hard, maar slechts 140 BPM. De evolutie in de hardcore zit voornamelijk in de geluidskwaliteit. Technisch gezien wordt het steeds beter, maar de basis – de beats, de breaks – blijft vaak hetzelfde. Dat vind ik jammer. Als geestverwanten zie ik mensen als Promo, Outside Agencies en DJ Producer.”

Busker legde als het ware de standaard hardcore op een onderzoekerstafel, om het vervolgens helemaal uit elkaar te trekken. Maar het moest niet te moeilijk worden. “Er staan ook een stuk of vier normale hardcoretracks op. Zeker op de dansvloer willen mensen toch gewoon los gaan. Ze kopen een kaartje om uit hun plaat te gaan, niet om alleen maar moeilijke shit te horen. Dat geldt voor mezelf ook. Je moet het mondjesmaat voeren.”

Met zijn experimenten hoopt hij hardcore ook voor een nieuwe doelgroep interessant te maken. Hij zag dat het kon tijdens 5 Days Off, twee jaar geleden. “Ik stond daar in de bovenzaal op een Third Movement avond. In de grote zaal stond Venetian Snares. Daar liepen hippe mensen met zonnebrillen en sjaaltjes, punkers met dreadlocks en rugzakken, hardcorepubliek, alles door elkaar. Het was fantastisch. Hardcore is op dit moment een subsubsubcultuur, maar het is een genre met veel ruimte. Het kan snel zijn of langzaam, met veel melodie of weinig. Ik hoop dat het over een paar jaar uitgegroeid is tot een cultgenre.”

I Audioassault U van N-Vitral verschijnt op The Third Movement en is tijdelijk te beluisteren op de Luisterpaal.