Lucky Fonz III: “De overgang van akoestisch naar elektrisch is veel groter dan van Engels naar Nederlands” Lucky Fonz III: “De overgang van akoestisch naar elektrisch is veel groter dan van Engels naar Nederlands”

3VOOR12 geeft een-op-een-sessies weg

, Sander Kerkhof

Lucky Fonz III: “De overgang van akoestisch naar elektrisch is veel groter dan van Engels naar Nederlands”

3VOOR12 geeft een-op-een-sessies weg

Sander Kerkhof ,

Op zijn ‘vierde debuutplaat’ Hoe je honing maakt schakelt Lucky Fonz III over op Nederlands én hij gaat elektrisch. In gesprek met de Amsterdamse singer-songwriter over showbizztrucjes en authenticiteit. ‘Ik voelde me altijd al beroemd.’

3VOOR12 geeft een-op-een-sessies weg

Op zijn ‘vierde debuutplaat’ Hoe je honing maakt schakelt Lucky Fonz III over op de Nederlandse taal én hij gaat elektrisch. In gesprek met de Amsterdamse singer/songwriter over showbizztrucjes en authenticiteit. ‘Ik voelde me altijd al beroemd.’

'Ik ben nog niet echt geland.’ Otto Wichers, alias Lucky Fonz III, is net terug uit Zuid-Afrika, waar de 29-jarige singer/songwriter in totaal negentien shows speelde. Het was zijn vierde tournee in het land van de vuvuzela en hij heeft daar inmiddels echt wat opgebouwd. Kwamen er eerst tien man naar een club, tegenwoordig zijn het er al snel 200. Op de b-kant van de vinylsingle van ‘Ik heb een meisje’, de eerste single van Hoe je honing maakt staat zelfs een Afrikaanse versie van het nummer. 

‘Ik doe live in Zuid-Afrika dan een soort showbizz-truc. Ik zeg dan dat ik het Afrikaans ga zingen terwijl ik het eigenlijk niet zo goed kan. Dan moet iemand op het podium komen. Hopelijk een meisje. Die moet dan het tekstvelletje voorhouden. Het wordt dan een soort serenade aan haar.’ Inmiddels kent hij de tekst uit zijn hoofd en wordt het Afrikaans ook steeds smoother. ‘Nu moet ik het een beetje faken om toch die charme te houden, om mensen toch nog die ervaring te geven. Ik doe wat me dommer voor dan ik ben.’ Wichers grinnikt er bij. ‘Ik heb daar geen moeite mee. Dat is sowieso mijn hele stijl.’

Lucky Fonz III, hij ziet zichzelf meer als showman dan als artiest. Met drie Engelstalige albums won hij de harten van iedereen – van tienermeisjes tot verstokte folkfans. Zijn gitaarspel is niet briljant, zijn stem hier en daar onvast. Wie naar een van zijn optredens is geweest, weet dat hij met zijn charme toch iedereen voor zich kan winnen. Beklemmende folksongs met daartussendoor slimme grapjes die de nodige lucht en relativering brengen.

Drie jaar geleden sloot Wichers zijn show tijdens het Noorderslag festival in Groningen af met ‘Ik heb een meisje’. Zingen in het Nederlands is dus niet nieuw voor hem. Kees de Koning, labelbaas van het oorspronkelijk op hiphop gerichte TopNotch, stelde voor om met hem een Nederlands album te maken. ‘Ik heb een meisje’ moest daar zeker op. Maar in de studio voelde de oorspronkelijke versie, met akoestische gitaar, niet goed. ‘Ik dacht: ik ben nu een historische opname aan het maken. Niet echt creatief. Ik vroeg producer Ro Halfhide om te drummen. En daar kwam bas bij.’ 

De afspraak met TopNotch was dat hij een heel sobere folkplaat zou maken. ‘Twee maanden leverde ik het album in en zei: sorry het is wel een soort halve punkplaat geworden.’ De helft van de nummers bestaat uit bewerkingen van songs die hij in zijn theatershow Ik ben een idioot maar ik spoor niet speelde. De rest is nieuw, sommige liedjes zelfs geschreven in de studio. ‘Zoals rappers doen.’ Hij ziet zichzelf in eerste instantie als live-artiest. Een album is een noodzakelijk kwaad om het wiel te laten draaien. ‘Albums opnemen is moeilijk. Vooral omdat er geen publiek is. Terwijl ik altijd surf op die energie. Nu had ik gelukkig de band om voor te spelen.’

De muze stuurde hem tijdens de opnames in de richting van de elektrische gitaar. ‘De overgang van akoestisch naar elektrisch is een veel grotere verandering dan van Engels naar Nederlands. Het heeft een fysiek effect. Het geluid van de distortion en het feit dat als je iets aanslaat, dat het dan voor eeuwig doorklinkt, associeer ik met mijn helden als Kurt Cobain of Joe Strummer. Een enorme kick.’ Het is ook de eerste keer, dat vindt hij ook van belang. ‘Ik houd van de beginnersmind. Ik klink als een tiener die voor de eerste keer elektrische gitaar speelt.’

Verder heeft hij nog wel steeds die folkmentaliteit. Het gaat om de teksten en de melodie natuurlijk. Over het autobiografische gehalte van de nummers blijft hij in interviews altijd vaag. Het belang daarvan vindt hij ontzettend overschat. Er is in ieder geval een duidelijk verschil tussen de persoon Otto Wichers en de figuur Lucky Fonz III. Tekstueel gaat het op Hoe je honing maakt veel over de jeugd, over jongens van zestien, over speelse verliefdheid en, op serieuze, soms kille toon, het naderende einde daarvan. Voor het eerst ook veel gezongen vanuit de eerste persoon enkelvoud. Hij houdt zich opnieuw op de vlakte. ‘Ik besef me dat nu ook pas, er zit geen intentionele coherentie in. Je bent als een soort vakman bezig, je puzzelt een beetje.’

In Ranking The Stars zul je Lucky Fonz III voorlopig niet zien, toch is hij inmiddels een bn’er. Vooral vanwege zijn vaste optredens in De wereld draait door. Toch voelt hij weinig verandering met vijf jaar geleden. ‘Eigenlijk voelde ik me altijd al een beetje beroemd. Lady Gaga zei het laatst ook: fame is on the inside.’ Het enige dat hij probeert te voorkomen is dat iemand die hem op straat voorbij loopt eigenlijk heel erg van Lucky Fonz zou kunnen houden maar hem nooit te horen krijgt of nooit over hem leest. ‘Van alle slechte eigenschappen is ijdelheid dan weer een van de beste. Zeker als je artiest bent.’ Hij is misschien ook wel ijdeler geworden omdat hij merkte dat het werkt. ‘Als ik op het podium sta wil ik shinen en als ik met een interview in een blaadje sta vind ik belangrijker dat het entertaining is dan dat het allemaal klopt.’

Om de muziek inhoudelijk staat een grote muur. ‘Die is ook niet aangetast. Ik heb dingen gedaan die geslaagd zijn en die minder geslaagd zijn. Maar ik heb niks gemaakt waarvan mensen zeggen: je kan echt zien dat hij een marionet was. Ik heb wel vaak op het randje gestaan, mijn geloofwaardigheid misschien hier en daar op het spel gezet.’ Bij De wereld draait door is dat niet gebeurd, vindt Wichers. ‘Het was best dapper dat de Vara daar een mafkees als ik daar op zo’n mainstream plek neer heeft gezet. Vaak ging dat ook goed, soms vond ik het moeilijk. Dan was ik aan het koorddansen en jongleren tegelijk.’ Hij weet ook precies hoe veel mensen er bij zijn shows waren die er niet zouden zitten als hij niet bij DWDD had gezeten. ‘Eén op zes. Dat heb ik gevraagd. Het is dus toch goed geweest.’

Sommige mensen hebben inmiddels een diepe emotionele band met zijn repertoire. Hij is bang om die via televisieoptredens of reclames te verstoren. Wichers heeft ook wel eens een nummer geschreven met zo’n killer-melodie dat het niet meer uit zou maken wat voor veelzeggende tekst hij er bij zou zingen. Daar voelt hij zich schuldig over. ‘Heel slick geproduceerd, echt met het idee van nu gaan we eens een hit scoren. Er zit gelukkig nog een sprankje inspiratie in de melodie, maar als dat er niet was dan had ik echt mijn ziel verloren.’ Hij wil niet zeggen welk nummer het is. Het is ook geen hit geworden. ‘Een enorme geruststelling, natuurlijk.’

Lucky Fonz III: Hoe je honing maakt (TopNotch/Universal) verschijnt 8 oktober. 3VOOR12 geeft in de nieuwsbrief van woensdag een bijzondere prijs weg: Lucky Fonz III zal maandagmiddag en -avond 27 september een aantal een-op-een-sessies geven voor fans. Jij en een vriend vs hij en zijn band dus. Meer daarover in de nieuwsbrief.

nu op 3voor12