Eat Concrete: eigenwijs platform voor elektronische gelijkgestemden

"Ik wil niet iedereen uitleggen waarom iets moet"

Sander Kerkhof ,

Teun de Reeper, a.k.a. Pete Concrete, werkt op geheel eigenwijze manier aan een prachtige collectie releases op zijn Eat Concrete label. Volgende week verschijnt hierop het nieuwe Aardvarck album Choice. “Ik maak me totaal niet druk over hip of hedendaags.”

"Ik wil niet iedereen uitleggen waarom iets moet"

Teun de Reeper, a.k.a. Pete Concrete, werkt op geheel eigenwijze manier aan een prachtige collectie releases op zijn Eat Concrete label. Volgende week verschijnt hierop het nieuwe Aardvarck album Choice.

Het label is in 2006 opgericht vanuit een diepe liefde voor elektronische muziek. Inmiddels is het project een internationaal platform voor gelijkgestemden geworden. Het viel De Reeper op dat er in de breedte in Nederland weinig te beleven viel.

De Reeper, zelf al 18 jaar dj, begon met het uitbrengen van EP’s in eigen beheer. Compilaties met elektronische, maar totaal uiteenlopende muziek van onder meer Orgue Electronique, Mononom en Aardvarck. De Reeper ziet Eat Concrete meer als een project dan een label, een eenpersoonsproject dat uit de hand is gelopen. “Maar een label is nu eenmaal een goed platform om je mee te profileren.” Hij noemt zichzelf stronteigenwijs in zijn benadering. “Ik maak me totaal niet druk over hip of hedendaags.” Rond de vijfde EP werd Eat Concrete opgepikt door het Amsterdamse Rush Hour.

De criteria voor releases op zijn label waren, zijn en blijven puur persoonlijk. “Ik heb altijd mijn autonomie behouden en van tevoren duidelijk aangeven bij partners dat ik dingen zou gaan doen waar ze niks mee kunnen. Ik wil niet iedereen uitleggen waarom iets moet.” De oplages blijven laag, tussen de 300 en 1000 exemplaren. “Vinyl wordt steeds moeilijker. Ik constateer wel dat ik per release platen blijf verkopen, terwijl om me heen steeds meer dingen omvallen. Als je kwalitatief bezig bent, wordt dat gewaardeerd.”

Hij is trots op iedere release, zoals die van Funckarma en Aardvarck, maar was wel heel blij toen hij Blipvert uit San Fransisco wist te strikken. “Dat is zwaar radicale muziek. Ik ben heel lang bezig geweest om iets met hem te doen.” Meestal gaat zo’n proces heel organisch. “Voor de hele bevalling staat gemiddeld 9 maanden. Je moet aftasten wat de artiest wil, voor mij is het de normaalste zaak van de wereld dat de artiest alle vrijheid krijgt. De Reeper ziet Eat Concrete zich verder ontwikkelen naar een label met een kleurrijke catalogus, een ecologie, met verschillende stromingen en substijlen. “Ik wil al mijn muzikale interesses verwezenlijken.”

De eerstvolgende release op Eat Concrete is Aardvarck’s nieuwe album Choice. Het is zijn tweede album op Eat Concrete (na 'Titi'). Het is een kleurrijk album dat moeiteloos Aardvarck's voorkeuren combineert en biedt zowel dubstep en ragga als filmische soundscapes, zwoele vocalen en gebroken beats. “In mijn optiek is het één van de meest complete Aardvarck releases tot nog toe. Hoewel zijn stijl altijd al zeer eclectisch is geweest waren releases vaak in een bepaalde stijl. Hier is dat dus allemaal naast elkaar te vinden. Het album luistert als een mix en is schetsmatig maar erg verfrissend.”

De Reeper kent Aardvarck nog uit Den Bosch. “Toen ik begin jaren negentig begon als dj waren er niet zoveel gelijkgestemden in zo'n kleine stad. Ik was vooral into Detroit Techno en Mike draaide onder andere de tofste platen op dat vlak. Ik ben zijn muziek jaren terug vooral gaan waarderen vanwege de link met oude Detroit. Zijn stijl is wel verbreed, net als de mijne.” Tracks van het nieuwe Aardvarck album zijn al opgepikt door Thom Yorke van Radiohead, die ze in zijn studiofavorietenlijstje zette.“Een geweldig compliment, voor Mike zelf, maar ook voor het label natuurlijk. Ik denk dat Eat Concrete nog tamelijk onbekend is. Dit soort erkenning kan hopelijk meer mensen nieuwsgierig maken.”

Pete Concrete maakte speciaal voor 3VOOR12 de "Introducing Skiphop' mix. Luister de mix hier en bekijk de tracklist hier.