Cultuursector met eigen consumentenorganisatie de barricades op

'Publiek' moet cultuurliefhebbers een stem geven

Ingmar Griffioen ,

De cultuursector moet ook een eigen consumentenorganisatie krijgen om zo liefhebbers van kunst en cultuur een stem te geven. Dat vinden de werkgevers in de sector. Publiek moet het licht zien op 20 november, tegelijk met een grote protestactie van de cultuursector tegen de kabinetsplannen.

'Publiek' moet cultuurliefhebbers een stem geven

De cultuursector moet ook een eigen consumentenorganisatie krijgen om zo liefhebbers van kunst en cultuur een stem te geven. Dat vinden de werkgevers in de sector. Voorzitter Hans Onno van den Berg van de Federatie Cultuur bevestigde tegenover BNR Nieuwsradio dat de consumentenorganisatie in oprichting is.

Het ANP meldt dat de oprichting van de consumentenorganisatie verband houdt met de door het nieuwe kabinet aangekondigde bezuinigingen op kunst en cultuur. "De automobilist heeft de ANWB, de huiseigenaar heeft de Vereniging Eigen Huis, maar de stem van de kunstliefhebbers hoort niemand", aldus Van den Berg. Werktitel van de nieuwe consumentenorganisatie is Publiek.

Het idee is dat de nieuwe cultuurwaakhond kunstconsumenten gaat verenigen en probeert invloed uit te oefenen op het beleid, zoals de ANWB dat doet ten behoeve van de automobilist. Publiek moet het licht zien op 20 november, tegelijk met een grote protestactie van de cultuursector tegen de kabinetsplannen.

BNR Nieuwsradio schrijft dat de werkgevers in de cultuursector aan een alternatief bezuinigingsplan werken, dat ze aan de nieuwe staatssecretaris van Cultuur Halbe Zijlstra willen aanbieden. Het gaat volgens Van den Berg om toekomstbestendige voorstellen die de cultuursector zullen versterken. Van den Berg, tevens directeur van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties, is fel gekant tegen de kabinetsplannen om het BTW-tarief voor kunst van zes procent naar negentien procent te verhogen en om 22 procent (200 miljoen) te korten op het totale cultuurbudget.