Ziggo Dome vreest niet voor ingezakte concertmarkt Ziggo Dome vreest niet voor ingezakte concertmarkt

Grootste aandeelhouder Mojo houdt vertrouwen

, Ingmar Griffioen

Ziggo Dome vreest niet voor ingezakte concertmarkt

Grootste aandeelhouder Mojo houdt vertrouwen

Ingmar Griffioen ,

Eind 2011 moet de Ziggo Dome, een compleet nieuwe concertzaal voor 15.600 bezoekers, in Amsterdam Zuid-Oost de deuren openen. De bouw is in volle gang, maar ondertussen is de concertmarkt danig ingezakt en heeft Mojo moeite met het vinden van geschikte grote artiesten. Danny Damman (Ziggo Dome): "De verwachting is dat de crisis zich herstelt en dat het geen invloed heeft op de exploitatie."

Grootste aandeelhouder Mojo houdt vertrouwen

Eind 2011 moet de Ziggo Dome, een compleet nieuwe concertzaal voor 15.600 bezoekers, de deuren openen pal naast de Amsterdam ArenA in stadsdeel Zuid-Oost. De Ziggo Dome, aan de buitenzijde verlicht door 90.000 LED-lampen, moet een van de bekendste Nederlandse landmarks worden. De bouw is in volle gang, maar ondertussen is de concertmarkt danig ingezakt en heeft Mojo moeite met het vinden van geschikte grote artiesten. "Wij hebben nog een jaar te gaan", stelt Danny Damman, commercieel directeur van de Ziggo Dome. "De verwachting is dat de crisis zich herstelt en dat het geen invloed heeft op de exploitatie."

Mojo signaleert dat er minder artiesten touren. Het evenementenbedrijf heeft dit jaar 35% minder concerten georganiseerd en ontsloeg daarom recent elf werknemers. Ook verwacht Mojo geen herstel in 2011. Of er na de beoogde opening eind 2011 wel genoeg artiesten voorhanden zijn om de Dome te vullen, kan Mojo-woordvoerder Marjanne Manders nu moeilijk zeggen. "We moeten wachten wat er de tweede helft van volgend jaar deze kant op komt." Zeker is dat de Ziggo Dome er komt. Het geld voor de bouw, totaal circa € 60 miljoen, is volgens Damman al binnen en op 16 april werd de eerste paal geslagen.

De commercieel directeur heeft de negatieve marktsignalen ook opgepikt. "Het gaat door de crisis niet goed met de industrie. Het moge duidelijk zijn dat als de BTW naar 19% gaat, dat afgewend wordt op de consument, de kaarten dus duurder worden en dat dat niet goed is voor de entertainmentbranche." Toch meent hij dat het perspectief voor de Ziggo Dome niet wezenlijk veranderd is. "Het heeft absoluut invloed, maar of de wereld op zijn kop gaat weet ik niet. Wat ik zie is dat het over de hele linie in evenementenland moeilijk gaat. Maar als je product maar goed is, dan willen mensen toch betalen voor een musical of concert." Daarnaast haalt Damman een overheidsonderzoek aan. "Daaruit blijkt dat in 2004, toen het herstel definitief doorzette, de entertainment-industrie zelfs sneller groeide dan de normale economie. Vandaar mijn optimisme."

Niettemin opent de beleggingsprospectus van de Ziggo Dome nog met hele zonnige perspectieven voor de concertmarkt. Potentiële beleggers krijgen het vooruitzicht voorgeschoteld dat 'artiesten het grootste gedeelte van hun inkomsten uit liveoptredens ontvangen'. "Het aanbod aan liveoptredens van zowel internationale als nationale artiesten is hierdoor de afgelopen jaren toegenomen. Daarmee is tevens de behoefte aan concertlocaties toegenomen." Dat beeld mag nu minder florissant zijn, maar echte problemen voor de exploitatie verwacht Damman niet. "Wij kopen zelf ook niet in. Wij verhuren de locatie aan derden en die zijn zelf verantwoordelijk voor de verkoop van tickets. En bij ons is het risico vele malen minder dan bij een stadionconcert." De Stichting Amsterdam Music Dome heeft bovendien een afnamecontract met Mojo, waarmee de Ziggo Dome verzekerd is van een bepaalde dekkingsgraad. Damman: "We hebben een contract met Live Nation/Mojo voor een bepaald aantal concerten."

Hoe die constructie precies zit, valt ook te lezen in de beleggingsprospectus. Daaruit blijkt dat er een twintigjarig onderhuurcontract is afgesloten met Mojo Concerts/Live Nation voor een minimumhuur van € 2 miljoen per jaar. "Hiermee is Amsterdam Music Dome Exploitatie B.V. verzekerd van een basisaantal evenementen (en daarmee van huur- en cateringinkomsten)." Damman reageert: "Wij gaan ook vele huurcontracten afsluiten met andere partijen, zoals dance-organisatoren, organisatoren van famliy entertainment etc.." Andere belangrijke contracten zijn met de naamgevende businesspartner Ziggo (looptijd tot en met het tiende jaar van de exploitatie) en met Heineken voor de schenkrechten van het bier (looptijd vijftien exploitatiejaren). Volgens de prospectus dekken de drie contracten samen ruim tweederde van de huursom die Amsterdam Music Dome Exploitatie B.V. aan de Stichting betaalt." De totale huur van de concerttempel bedraagt jaarlijks € 6,1 miljoen.

De prospectus leert ook hoe nauw de banden met Mojo en moederbedrijf Live Nation zijn. De Amsterdam Music Dome Exploitatie B.V., die de Ziggo Dome exploiteert als zaal voor (muziek)evenementen, is een dochterbedrijf dat voor 51% in handen is van Live Nation. Black Box Operations B.V., eerder verantwoordelijk voor de bouw en exploitatie van de Heineken Music Hall en Vredenburg Leidsche Rijn in Utrecht, heeft de overige 49% van de aandelen in bezit. De drie sterke mannen van de Black Box-organisatie zijn mr. F.A. Molenaar (CEO en adiviseur voor de belasting- en vastgoedsector), drs. D.J.C. van Zuijlen RC en L.J.M. Ramakers. Dick van Zuijlen is sinds 1994 werkzaam bij Mojo Concerts en sinds 2001 in functie als CEO. Leon Ramakers is sinds 2004 consultant voor onder meer Live Nation/Mojo Concerts en geldt als mede-oprichter van Mojo en Agents After All.

De Ziggo Dome gaat zich met een flexibel indeelbare zaal richten op artiesten die live tussen de 8.500 en 15.600 bezoekers trekken. Artiesten die dus te groot zijn voor de HMH (5.500) en te klein voor GelreDome (34.000), Amsterdam ArenA of de De Kuip (ca. 52.000). Mojo denkt dan (volgens de prospectus) aan artiesten als Madonna, Pink, Beyoncé, John Legend of Coldplay. Volgens Mojo-woordvoerder Marjanne Manders zal de opening van de Ziggo Dome niet automatisch leiden tot minder concerten in Ahoy (10.500 bezoekers) of andere zalen. "Uit onderzoek bleek juist dat er dan meer concerten georganiseerd worden. Bovendien zijn er net als bij de HMH naast Mojo ook andere huurders en heb je de belangrijke zakelijke markt."

nu op 3voor12