Storingen dimmen de lichten van Dimlite

Experimentele beatmaker opgestropt door eigen elektronica

Tekst en foto's Christiaan Walraven ,

Genregenoten als Flying Lotus en Hudson Mohawke maakten de muziek de afgelopen jaren zeer populair, maar Dimitri Grimm alias Dimlite uit Zwitserland vist al veel langer in de vijver die tegenwoordig de beatscene heet. Zijn laatste volle album stamt al weer uit 2006, maar met zijn eerder dit jaar uitgekomen mini-album Prismic Tops is zijn komst op Le Guess Who? toch meer dan gerechtvaardigd.

Experimentele beatmaker opgestropt door eigen elektronica

Genregenoten als Flying Lotus en Hudson Mohawke maakten de muziek de afgelopen jaren zeer populair, maar Dimitri Grimm alias Dimlite uit Zwitserland vist al veel langer in de vijver die tegenwoordig de beatscene heet. Zijn laatste volle album stamt al weer uit 2006, maar met zijn eerder dit jaar uitgekomen mini-album Prismic Tops is zijn komst op Le Guess Who? toch meer dan gerechtvaardigd.

GEZIEN:

Dimlite, Tivoli de Helling, Le Guess Who?, 27-11-10

MUZIEK:
Gefreakte, op hiphop en dubstep leunende beats, aangekleed met de meest uiteenlopende geluiden. Zo nu en dan komt er ook een microfoon aan te pas, maar meer dan hoge, zwaar vervormde kreten komen er niet uit de boxen.  

PLUS:
De muziek is zeer experimenteel en Dimlite gaat onbetreden paden niet uit de weg. Zijn set is bij vlagen zelfs zeer riskant te noemen, met geluiden die op het eerste gehoor verre van de dansvloer thuis horen. Toch krijgt hij het voor elkaar om het tot een dansbaar geheel te breien. Sterker nog, het is vrijwel onmogelijk niet mee te deinen op de geflipte sounds van deze Zwitser.

MIN:
Zowel de laptop als het keyboard van Dimlite hebben kuren tijdens de set, wat ervoor zorgt dat de muziek tot drie keer toe abrupt stopt. Nu weet je in de beatscene nooit of de abrupte stilte deel van de geplande show is, maar de heftige vloek die uit de mond van Dimitri Grimm komt verraadt het ergste en mondt zelfs uit in een vroegtijdig einde van zijn set. Het moet gezegd dat hij het redelijk opvangt door een stel computergestuurde strijkers in de strijd te gooien (en nee, dat klinkt niet gigantisch kitsch), maar het doet erg af aan de opbouw van de set.

CONCLUSIE:

Dimlite heeft zeker zijn geluid goed kunnen laten horen op Le Guess Who?, maar technische problemen doen de opbouw van de set de das om. Desalniettemin weet Dimlite de heupen (of bij dit soort muziek eigenlijk meer de ruggen en nekken) los te krijgen en het publiek een aantal keer te laten zien waarom hij best in één adem genoemd mag worden met de eerdergenoemde genregenoten. De potentie voor een hoger cijfer is er namelijk absoluut.

CIJFER:

8

Alles over Le Guess Who? op de speciale festivalsite.