Buma Rotterdam Beats: Verhitte discussies en dampende beats

“Als Jay-Z op tijd kan zijn, kan jij het ook”

Puna.nl, foto's: Willem de Kam ,

De mannen van Puna.nl hadden het genoegen twee dagen rond te mogen lopen op het eerste Buma Rotterdam Beats festival. Dit initiatief van Buma Cultuur bood de festival bezoekers de unieke kans om meer te weten te komen over het reilen en zeilen van de muziekindustrie in Nederland, door middel van optredens, seminars en paneldiscussies.

“Als Jay-Z op tijd kan zijn, kan jij het ook”

De mannen van Puna hadden het genoegen twee dagen rond te mogen lopen op het eerste Buma Rotterdam Beats festival. Dit initiatief van Buma Cultuur bood de festival bezoekers de unieke kans om meer te weten te komen over het reilen en zeilen van de muziekindustrie in Nederland, door middel van optredens, seminars en paneldiscussies.

Het drie dagen durende festival ging op donderdag van start met een optreden van Typhoon en New Cool Collective. Op vrijdag begon de conferentie aan de Gouvernestraat, waar de hiphop liefhebbers verspreid over zes zalen de verschillende seminars, panel discussies en Q&A’s konden bijwonen. Tijdens een discussie tussen Tim Kuik (Brein) en Vincent Reinders (22 Tracks) kwam de piraterij in de hiphop scene ter sprake. De kloof in denkwijzen van deze panelleden viel erg op. Je kon je niet aan het gevoel onttrekken dat Brein de aansluiting mist met de gedragingen van de ‘consument’ van tegenwoordig. Illegale downloads proberen tegen te gaan, is dweilen met de kraan open en Brein heeft hier op nog geen passend antwoord weten te vinden.

Reinders gaf terecht aan dat de muziekindustrie, de artiesten in grote- en de labels in wat mindere mate, het downloaden juist omarmen. Het zijn vaak de artiesten die tegenwoordig websites/blogs benaderen voor plaatsing van hun muziek. De labels hebben ook het licht gezien en het vinden van verdienmodellen op deze vorm van consumeren liet niet lang op zich wachten na de val van Napster.

Een andere interessante discussie was het A&R gesprek van vrijdag met Jiggy Djé, Farid Benmbarek (TopNotch,Dus Dat) en Vincent Reinders: “16 miljoen artiesten… Hoe vind je de juiste?” De moraal van dat verhaal was dat zelfredzaamheid tegenwoordig dé sleutel tot succes is. De rol van de platenmaatschappij werd daarbij belicht en daarin gaven de panelleden ook aan hoe deze rol aan het veranderen is. Waar platenmaatschappijen van oudsher gericht waren op het verspreiden van het fysieke product (cd of plaat), hebben zij deze dienst steeds verder uitgebreid. Zogenaamde 360 graden deals zijn inmiddels bij veel platenlabels de norm geworden. Daarbij halen ze dus naast de (sterk teruglopende) platenverkoop, hun inkomsten uit endorsement, merchandising, boekingen en management van hun artiesten.

Een belangrijke boodschap van Benmbarek aan aspirant rappers was dan ook dat het alleen in hun voordeel spreekt als ze zoveel mogelijk zelf kunnen. Met een (volgens Farid) overvolle TopNotch stal, is het alleen maar nuttig als je niet constant aan de hand meegenomen hoeft te worden door het label. Met slechts vier werknemers en twee stagiaires hebben ze het druk zat.

Op zaterdag werd de andere kant van het verhaal belicht, tijdens de discussie: “16 miljoen artiesten… Hoe zorg je als artiest dat je opvalt?” Deze levendige discussie waar de Puna crew zelf aan deelnamen, naast Gaetan van de Sande, Yolanda Ulger (PIAS) en Roy Pereira (TopNotch), zat vol interactie tussen de panelleden en de zaal. Wat weer naar voren kwam, was het nut van zelfredzaamheid. Hard werken blijft een vereiste als je kans van slagen wilt hebben in deze ‘game’.

Deze industrie insiders belichtten ook een veel voorkomend probleem in de Nederlandse hiphop scene: het gebrek aan professionaliteit.
Rappers zijn zeer snel in het zich aanmeten van supersterrengedrag, zonder dat ze daar enige aanspraak op maken. Van de Sande merkte terecht op dat er een wezenlijk verschil is tussen rappers en artiesten. “Artiest zijn is meer dan 16’s pennen op je zolderkamer”. Ook het gebrek aan en de rol van geschikte managers werd aan het licht gebracht. Vanuit de labels gaven Pereira en Ulger aan dat het verhaal achter de artiest minstens zo belangrijk is als de muziek, wil je opvallen. De presentatie hiervan is bijvoorbeeld een belangrijk criterium dat gehanteerd wordt om de plaatsing van artiesten op Puna.nl of State Magazine te bepalen.

De eerste editie van Buma Rotterdam Beats was zeer geslaagd. Artiesten, journalisten, platenmaatschappijen, managers en boekers hebben ieder vanuit hun perspectief de kans gekregen te discussiëren, maar vooral ook te netwerken. Het was mooi om te zien hoe na afloop van de conferenties in kleinere groepen werd nagepraat over de onderwerpen. Vanwege het drukke programma, er waren veel interessante conferenties tegelijk, moest iedere bezoeker moeilijke keuzes maken. Hef’s masterclass missen om te zien wat Lange Frans te vertellen heeft? Of  luisteren naar FunX’ presentatie over de commercialisering van artiesten terwijl Saul van Stapele een masterclass hiphop journalistiek geeft? Hele moeilijke keuzes af en toe.

Door de levendige praktijkvoorbeelden hield Saul van Stapele constant de aandacht van zijn masterclass deelnemers. Voor de artiesten, managers etcetera had hij dan ook hele praktische tips over het omgaan met de media. “Als Jay-Z op tijd kan zijn, kan jij het ook”, klinkt simpel en is juist daarom zo doeltreffend. Maar ook van de journalist wordt een professionele instelling verwacht: “Laat zien dat je je echt in de artiest hebt verdiept, maar wees geen groupie”.

Na afloop van twee lange conferentie dagen keerden de bezoekers van Buma Rotterdam Beasts met een karrevracht aan ervaringen weer naar huis. Niemand geeft je de blauwdruk tot een succesvolle carriere in hiphop, op welk vlak dan ook, maar met een juiste instelling en werkethiek kom je al een heel eind.