De strijd tegen de zwarthandel van tickets verplaatst zich vanaf deze week naar de straat. Niet dat er controleurs of streetteams met sandwichborden worden ingezet, het gaat om voorzichtige stappen. De door Mojo, poppodia en artiesten opgezette publiekscampagne Weet Waar Je Koopt wordt zichtbaar dankzij tweeduizend A0 posters en twintigduizend flyers. "We willen graag meer naar buiten, maar dat is ook een kwestie van budget", laat Lian van Leeuwen namens Mojo weten. De campagne werd op EuroSonic 2010 gelanceerd en toen al door 160 partijen ondersteund. Sindsdien is de steun volgens de woordvoerder gestaag opgelopen. "We merken dat ontzettend veel mensen actief deelnemen, het logo op hun site plaatsen en steeds meer partijen zich aanmelden. Het belangrijkste is dat steeds meer consumenten begrip tonen voor de actie én in de gaten hebben dat er verkoopplekken zijn waar je teveel moet betalen."
Volgens Arne Dee, beleidsmedewerker van de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF), was het oorspronkelijk al de bedoeling dat er ook een outdoor campagne zou komen. "Die is redelijk laat op gang gekomen. We hadden ook wat weinig budget voor de campagne, maar met flink lobbyen hebben we flyers en posters kunnen laten drukken." Dee is overtuigd dat de campagne veel mensen kan bereiken dankzij de medewerking van grote artiesten. "Dit is voor het publiek toch een redelijk indrukwekkende lijst met namen en uiteindelijk komt de boodschap het beste over als die van de artiesten zelf komt."
Van Leeuwen en Dee zijn erkentelijk voor de kosteloze medewerking van drukkerijen en buitenreclamebedrijven. Dee: "Ongeveer vijftig poppodia en festivals hebben materiaal ontvangen. EKKO heeft een paar honderd flyers, Watt een paar duizend en ook Pinkpop heeft een paar A0 posters aangevraagd." De medewerking van grote festivals is van groot belang, vindt Dee. "We willen ook een publiek bereiken dat niet zo vaak naar concerten gaat, omdat die juist vaak bij handelaren terechtkomen. Daarom moeten die posters ook op stations en festivals hangen."
"We zouden nog zoveel meer doen als er meer budget zou zijn", vertelt Van Leeuwen. "Het zou natuurlijk te gek zijn als we net als de overheid reclamespotjes op televisie en radio kunnen inzetten. Dan bereik je nog meer mensen." Dee: "Tv- en radiospotjes zijn onbetaalbaar, zo'n Postbus 51-spotje kost miljoenen. We hebben alle partijen gevraagd om een bijdrage en er als branchevereniging zelf, evenals Mojo, ook wat ingestopt. Maar dan gaat het om een paar duizend euro." Van Leeuwen benadrukt dat het qua budgettering niet alleen aan Mojo is. "Dit wordt door meerdere partijen gedragen en we kijken wat er mogelijk is." De woordvoerster bestrijdt dat de campagne voor Mojo niet de hoogste prioriteit zou hebben: "Er wordt zoveel wel gedaan en dat is meer waard dan heel groot buiten hangen."
De bewustwording is voor de initiatiefnemers de grote winst en ook hetgene waar de campagne op mikte. Precieze resultaten kan Van Leeuwen niet overleggen. "We hebben wel onderzoek gedaan naar de effecten van de campagne. Wat we vooral merken is dat er veel meer begrip en kennis bij het publiek is." Daarnaast neemt Mojo ook meer stringente maatregelen. "We blokkeren af en toe ook nog illegale tickets, zoals afgelopen weekend bij Mika. En het draait niet om alleen deze campagne, er is door de Tweede Kamer ook een wetsvoorstel aangenomen tegen de doorverkoop van tickets. Het is de bedoeling dat die wet nog voor de verkiezingen door de Eerste Kamer komt."
Met de volgende stap moet Weet Waar Je Koopt een nog breder publiek bereiken. Dee: "Er was sprake van dat in de tweede of derde fase ook de KNVB en Schaatsbond meedoen. Dan moet je denken aan posters met voetballers tijdens het WK." Of dat doorgaat is nog onzeker. "Voorlopig is dit het begin. Daarna kijken we of we doorzetten naar een tweede fase. Misschien dat we wat op de festivals gaan doen, of zoals gezegd rond het WK. Als de wet ook door de Eerste Kamer komt, is de boodschap wel iets minder relevant", meent Dee. "Nu is kaarten doorverkopen immers nog legaal."
Weet Waar Je Koopt gaat bescheiden de straat op
Postercampagne dankzij kosteloze steun reclamebedrijven
De strijd tegen de zwarthandel van tickets verplaatst zich nu naar de straat. Niet met controleurs of streetteams met sandwichborden; de publiekscampagne Weet Waar Je Koopt wordt zichtbaar dankzij tweeduizend A0 posters en twintigduizend flyers. Mojo: "We willen graag meer naar buiten, maar dat is ook een kwestie van budget."