Haagse Stadspartij kwaad over ‘snoepreisjes’ SXSW

Festivalorganisator Louis Behre: “Een walgelijk bericht”

Atze de Vrieze ,

De Haagse Stadspartij is verbolgen over vermeende snoepreisjes van ambtenaren en journalisten naar het SXSW festival in Austin, Texas. De partij is vooral kritisch op de journalisten, die 'nietszeggende artikelen en reportages' gemaakt zouden hebben.

Festivalorganisator Louis Behre: “Een walgelijk bericht”

De Haagse Stadspartij is verbolgen over vermeende snoepreisjes van ambtenaren en journalisten naar het SXSW festival in Austin, Texas. De gemeente Den Haag geeft zo’n 100.000 euro uit aan een uitwisselingsproject tussen het Haagse Crossing Border festival en het befaamde Amerikaanse showcasefestival. Van 15 tot en met 20 maart vond in Austin Music City The Hague plaats. Op het evenement presenteerden onder meer zes Haagse bands zich. Stadspartij Den Haag wil weten hoe de subsidie precies besteed wordt en hoeveel kosten er gemaakt zijn voor hotel en vliegreizen. Een blogger van het Tilburgse Incubate festival schreef in een kritisch stuk dat in totaal zo’n zestig personen overgevlogen werden.

Bij de gemeente Den Haag is niemand bereikbaar om op de kritiek in te gaan, maar festivalorganisator Louis Behre wijst de kritiek van de hand. “Een walgelijk stuk”, zegt hij. “De gemeente Den Haag is met iets groots bezig. De gemeente wil zich profileren als popstad. SXSW is een belangrijk platform om jezelf te laten zien. De Haagse Stadspartij doet nu alsof er vijftig ambtenaren over gevlogen zijn. Dat is niet het geval: vier mensen van de gemeente waren in Texas, voornamelijk om mensen van bedrijven te begeleiden die zich mogelijk in Den Haag willen vestigen.”  Het genereren van media-aandacht is cruciaal voor het slagen van het plan, vindt Behre. Volgens de organisator was de eerste editie van het ‘Haagse’ SXSW een succes. “Zes Haagse bands hebben daar vriendschappen voor het leven gesloten. Hopelijk verspreidt dit zich als een olievlek.”

Organisator Frank Kimenai van het Tilburgse Incubate festival denkt daar anders over. Hij schreef in zijn SXSW verslag: “Als festivalorganisator ben ik erg jaloers dat een stad zo veel geld investeert om muziek te promoten in het buitenland. Ik ben echter ook sceptisch. Mijn ervaring uit het verleden is dat dit soort feestjes niet werkt, en dat alleen de organisatoren zelf er op af komen. Den Haag heeft 60 (!) mensen overgevlogen, waaronder zes bands en een camera crew. Bovendien werden een hoop mensen uitgenodigd voor een feestje met gratis bier en eten. Op dat feestje waren precies die mensen aanwezig, de bands en de camera crew. Bijna niemand anders kwam opdagen. Ik bedoel: wat heeft het voor zin om te spelen voor de mensen die je in eerste instantie overgevlogen hebben? Overigens heb ik ook twee shows gezien in de reguliere line-up. The Deaf speelde daar wel degelijk een succesvolle show.” Kimenai nuanceert dit blogstuk nu enigszins. Het genoemde aantal van zestig personen kent hij uit de wandelgangen. Hij vermoedt dat bij dat aantal de muzikanten meegeteld moeten worden. "Dat aantal klopt niet", zegt Louis Behre. "Er zijn 21 bandleden overgevlogen, vier mensen van de gemeente en drie journalisten. De vier medewerkers van het festival zijn net als elk jaar overgevlogen op kosten van Crossing Border."

De meeste felle kritiek van de Haagse Stadspartij valt de journalistieke afvaardiging ten deel. Omroep West (door de Stadspartij overigens RTV West genoemd) en het AD/Haagsche Courant waren aanwezig op het festival. Volgens de Stadspartij leverde dat ‘nietszeggende artikelen en reportages’ op. Bovendien zouden genoemde media de rest van het jaar nauwelijks aandacht besteden aan Haagse muziek. “Pertinent onwaar”, zegt hoofdredacteur Jan van Vegchel van Omroep West, dat met een camjo en een radioverslaggever/blogger aanwezig was. “De Stadspartij zegt bijvoorbeeld dat wij met het programma Stork On Air gestopt zijn. Dat is niet waar. Het is niet meer op de radio te horen, alleen op internet, maar het wordt met hetzelfde budget en door dezelfde mensen gemaakt. Wij kwamen tot de conclusie dat jongeren Omroep West op de radio lastig weten te vinden, het internet wel.” De inhoudelijke kritiek op de verslaggeving wijst Van Vegchel ook van de hand. “Ik ben het daar absoluut niet mee eens. De Stadspartij had zijn oordeel bovendien wel erg snel klaar. Aanstaande donderdag volgt nog een tv-special. Overigens heeft Omroep West zelf ook een financiële bijdrage geleverd aan de verslaggeving.”

Ook Nico Hemelaars van het Algemeen Dagblad vindt de kritiek onterecht. Hij was als enige journalist namens het AD naar SXSW afgereisd. “Alle bands die in Texas speelden zijn al door het AD gesignaleerd, nog voor bekend werd dat ze daar zouden spelen. De Stadspartij mag mijn artikelen slecht vinden, maar ik heb ook enthousiaste reacties gekregen.” De kritische houding van de Stadspartij vindt hij wel terecht. “Ik ben het niet eens met de onderbouwing, maar de kritische blik op zichzelf vind ik terecht. Het is ook een van de vragen die ik mezelf als journalist stelde: is het al dat geld waard? Ik ben zelf geen marketeer, dus die vraag is lastig te beantwoorden. Ik kan me voorstellen dat je eerst moet investeren voor city marketing iets oplevert.”