De laatste der Mohikanen (6): platenzaken in Nederland De laatste der Mohikanen (6): platenzaken in Nederland

Sounds, Venlo

, Casper Sikkema

De laatste der Mohikanen (6): platenzaken in Nederland

Sounds, Venlo

Casper Sikkema ,

Het gaat niet goed met platenzaken. Concurrentie van downloads, al dan niet legaal, internetwinkels en grote ketens maken dat de echte specialist een uitstervend ras is. Daarom gaat 3VOOR12 langs bij de oude rotten in het vak, platenzaken die het waard zijn om een stukje voor om te rijden. Deze keer is dat Sounds in Venlo.

Sounds, Venlo

Het gaat niet goed met platenzaken. Concurrentie van downloads, al dan niet legaal, internetwinkels en grote ketens maken dat de echte specialist een uitstervend ras is. Daarom gaat 3VOOR12 langs bij de oude rotten in het vak, platenzaken die het waard zijn om een stukje voor om te rijden. Deze keer is dat Sounds in Venlo. 

Al sinds de opening is Sounds een baken van smaak en feilloze muziekkennis. Voordat Geert Driessen en Leo Hagens 26 jaar geleden Sounds oprichten, werken ze al tien jaar samen in een muziekwinkel.  Al is die benaming misschien iets te veel eer voor een zaak waar de LP’s ergens in een hoekje, tussen de wasmachines en de strijkijzers, staan weggemoffeld. Wanneer Hagens dan ook nog eens wordt ontslagen, besluiten de twee collega’s hun droom waar te maken:  in een bescheiden pand beginnen ze Sounds, een platenzaak waar opkomende genres als punk en heavy metal de ruime aandacht krijgen die ze verdienen. Driessen: “Ons eerste pand was echt superklein.  Zo’n 60m2, tot aan de nok toe volgestouwd.”

Ondanks de bescheiden omvang weet Driessen voor de opening een legendarische naam te strikken. “Die dag was er ook een bluesfestival in Panningen waar Bo Didley zou optreden. Toevallig lag onze winkel toen letterlijk op de weg van zijn hotel naar dat festival. Ik heb toen naar zijn hotel gebeld, in de hoop dat ik zijn manager misschien zou kunnen overtuigen.” Na een aantal pogingen nam Didley zelf op. De twee jaar geleden overleden legende, stemde vrijwel direct toe. “Uiteindelijk is hij zo’n twee uur gebleven, hij vond het hartstikke leuk.” Achter de kassa hangt nog steeds een foto van Driessen, Hagens en Didley als bewijs van die memorabele opening.  

Het mag dan slecht gaan met de platenzaken, Driessen benadrukt dat Sounds nog steeds veel cd’s verkoopt. “Dat we zo langzamerhand de enige speciaalzaak in de wijde omtrek zijn, werkt in dat opzicht zeker in ons voordeel. Bullit in Eindhoven is gestopt, net als Music Plus in Maastricht. Veel van hun klanten komen nu naar ons.” Ook de ligging van Venlo, vlak naast het Ruhrgebied, vergroot het afzetmarkt aanzienlijk. “Op zaterdag staat het hier vaak vol met Duitsers. We verkopen daarom ook veel schlagermuziek. Die muziek is in Duitsland echt ongelofelijk populair en wij zijn niet te beroerd onze Duitse bezoekers in hun smaak te faciliteren.”

Een opmerkelijke maar ook verheugdende verschuiving ziet Driessen in het koopgedrag van jongeren. Die hebben vinyl herontdekt, en dat is te merken aan de verkoopcijfers. Inmiddels kopen jongeren bij Sounds meer platen dan cd’s. Driessen, zelf ook fan van vinyl, vindt het mooi om te zien dat jonge mensen nu weer teruggaan naar de LP.  “Vinyl heeft een eigen karakter, het klinkt warmer het is mooier. Het is ook tof om te zien dat jonge mensen niet alleen actuele releases kopen, maar vaak juist ook veel werk van eind jaren zestig, begin jaren zeventig. Bands als Cream en Led Zeppelin worden hier nog steeds geregeld verkocht.” 

Toch kan ook Sounds niet om de gevolgen van het downloadtijdperk heen. Door anders te werk te gaan en andere keuzes te maken, ziet Driessen de toekomst echter nog steeds vol vertrouwen tegemoet. “We hebben net ons huurcontract voor vijf jaar verlengd. Ik geloof namelijk echt dat er altijd mensen zullen blijven die een winkel willen binnenlopen, daar tussen de bakken willen snuffelen en een product willen kunnen vasthouden.” Om te overleven, moet Sounds met de tijd meegaan. Een moeilijk proces, aldus Driessen. “Want hoe speel je in op de ontwikkeling dat mensen tegenwoordig downloaden. Hoe vang je de tijdsgeest? Dat is gewoon supermoeilijk.”

Sounds probeert met de Luisterpost, een actuele topvijf van het personeel en regelmatig instore-optredens relevant te blijven voor zoveel mogelijk mensen. “Het is wel frustrerend dat wanneer speciaalzaken als de onze verdwijnen, het ook echt is gebeurd. Er staat niemand meer klaar om het van ons over te nemen." Driessen doet het samen met zijn collega's echter nog steeds met veel plezier, en met succes. "Ik merk ik dat, net als vroeger, het succes vooral afhankelijk is van je eigen passie. Wij zijn gewoon allemaal enorme liefhebbers, dat stralen we uit en dat voelen de mensen ook als ze bij ons naar binnenstappen. Wij houden van muziek. Dat is onze grootste kracht.”

 

Nu op 3voor12