Bruce Springsteen bracht zijn carrière tot een hoogtepunt in de jaren tachtig, niet toevallig het moment dat hij het dichtst bij zijn publiek stond. Born in the U.S.A, Dancing in the Dark, Hungry Heart, het zijn nummers die gaan over het alledaagse leven in Amerika. En Springsteen, die wist wat voor leven dat was. Hij zag en voelde hoe politieke besluiten en de economische crisis van invloed waren op de gewone burger en wist dat te verwoorden in rockanthems.
Brian Fallon, net als Springsteen inwoner van New Jersey, dankt in het cd-boekje van American Slang Jezus op zijn blote knieën dat hij zijn droom heeft kunnen volgen: mensen bereiken met zijn liedjes. Fallon is frontman van The Gaslight Anthem. De in 2005 opgerichte band kent muzikaal sterke gelijkenissen met Springsteen, maar dat is misschien wel de laatste reden waarom The Gaslight Anthem opvalt. Hun belangrijkste troef: oprechtheid. Ze spelen onvervalste rock ‘n roll waar de rauwe, melancholische stem van Fallon perfect bij past. The Gaslight Anthem geloof je. Het nieuwe album American Slang is Album van de Week bij 3VOOR12.
In de kern is er weinig veranderd. Geld, werk en liefde zijn de pijlers waar twintig jaar later het leven nog altijd op rust en die tegelijkertijd de grootste zorgen vormen. Weer zijn we bang voor de gevolgen van de economische crisis voor onze portemonnee. Het is misschien daarom ook wel dat The Gaslight Anthem juist nu zo treffend is. Fallon zingt over het Amerikaanse alledaagse leven van nu; de beslommeringen, de teleurstellingen, het leven van Amerikaanse meisjes (The Queen of Lower Chelsea), de economische onrechtvaardigheden (American Slang). Dat gebeurt met ijzersterke overtuiging en met een attitude zoals we die kennen van The Clash en Elvis Costello, waardoor ze overzees net zo hard aankomen.
Hoewel op American Slang qua geluid nauwelijks wordt afgeweken van de vorige albums Sink or Swim en The ’59 Sound, worden de nummers overtuigender gebracht. Het gevolg: dit album kent haast geen zwak moment. Alle tien de songs voelen puur en rauw en bezitten sterke melodieën, en zonder te veel van hun hoofdgeluid af te wijken, weten ze onderling voldoende van elkaar te verschillen. The Gaslight Anthem schuwt geen ballads en vermengt evenwel reggae en soul in de sound. Door de melancholische stem en pessimistische songteksten van Fallon, zoals in opener American Slang (The fortunes came for the richer men, while we’re left with gallows), blijft de muziek nietig. Toch vraagt American Slang om meegezongen te worden in stadions. En dat is ook wat je ze gunt, dat de American Dream van Brian Fallon uitkomt.
American Slang van The Gaslight Anthem komt uit op Side One Dummy/Suburban en staat nu op de Luisterpaal.
3VOOR12 Bespreekt Album van de Week (23): The Gaslight Anthem
American Slang is onvervalste rock ’n roll voor de nieuwe middenklasse
The Gaslight Anthem kent muzikaal sterke gelijkenissen met Bruce Springsteen, toch is dat misschien wel de laatste reden waarom deze band opvalt. Wat hun belangrijkste troef wel is? Oprechtheid, overtuiging en onvervalste rock ‘n roll. Het nieuwe album American Slang is Album van de Week.