BREIN: "Geen enkele reden om individuele gebruikers gerust te stellen"

Piraterijbestrijder sluit schadeclaims niet uit

Atze de Vrieze ,

Stichting BREIN sluit niet uit dat het in de toekomst schadeclaims eist van individuele gebruikers van The Pirate Bay. De piraterijbestrijder heeft zich de afgelopen jaren altijd gericht op tussenpersonen - beheerders van torrentsites, usenetproviders, ISP's - maar hoorde gisteren van de rechter in de zaak tegen Ziggo dat de gebruiker de aangewezen persoon is om op het matje te roepen.

Piraterijbestrijder sluit schadeclaims niet uit

Stichting BREIN sluit niet uit dat het in de toekomst schadeclaims eist van individuele gebruikers van The Pirate Bay. De piraterijbestrijder heeft zich de afgelopen jaren altijd gericht op tussenpersonen - beheerders van torrentsites, usenetproviders, Internet Service Providers (ISP's) - maar hoorde gisteren van de rechter in de zaak tegen Ziggo dat de gebruiker de aangewezen persoon is om op het matje te roepen. "Wij zullen handhaven tegen illegaal gebruik", aldus Tim Kuik van BREIN. "Als de rechter vindt dat dat door het vervolgen van gebruikers moet, dan sluiten we niet uit dat we dat dan zullen gaan doen. Het lijkt ons een gebrek aan logica dat een site die door de rechter verboden is door ISP's niet ontoegankelijk gemaakt hoeft te worden, maar als de rechter liever heeft dat we ons tot gebruikers richten, moeten we dat overwegen." 

Aanpakken van individuele gebruikers heeft niet de voorkeur van BREIN, zo herhaalde Kuik tot nu toe regelmatig. Met zo'n aanpak roept de stichting ongetwijfeld nog meer de woede van de publieke opinie over zich af. Ook de politiek is geen voorstander van het opjagen van up- en downloadende burgers. In het buitenland, met name in Amerika, hebben rechtzaken tegen burgers de afgelopen tien jaar voor veel opschudding gezorgd. 

"Sommige mensen zul je door schadeclaims kwaad maken en zo juist wegdrijven van legale alternatieven, maar de meeste consumenten maken een economische afweging. Ze zijn op zoek naar de laagste prijs, en dat is gratis. Dan moet je een andere economische balans maken, en dat kan door middel van schadeclaims. In Duitsland gebeurt dat al jaren. Je ziet dat daar de ontwikkeling van legale alternatieven ver voor loopt op Nederland. Tegenstanders beginnen dan altijd over arme meisjes met vlechtjes, maar we hebben het hier over mensen die welbewust inbreuk maken." 

Hoe en wanneer BREIN gebruikers zou kunnen aanpakken wil Kuik nog niet al te concreet zeggen. "Ik ga nu geen termijn noemen, maar er is ook geen enkele reden om welbewuste inbreukmakers gerust te stellen."

Maar zullen ISP's gemakkelijk meewerken aan die weg? In het vonnis van maandag was te lezen: "Brein zou onder omstandigheden de NAW-gegevens van de betreffende abonnee bij Ziggo kunnen opvragen, iets waarvan Ziggo ter zitting ook heeft aangegeven daartoe in beginsel bereid te zijn." Woordvoerder Erik van Doeselaar nuanceerde die opmerking later tegenover 3VOOR12. "Wij doen dat in beginsel juist niet. Het is wat te sterk in het vonnis terecht gekomen", aldus de woordvoerder. "Alleen als wij daartoe gedwongen worden zijn we daar in principe toe bereid." In het artikel van Tweakers lijkt hij de deur echter weer wat meer open te zetten. Daarin noemt hij 'vervolging van individuele abonnees juridisch gezien een betere, meer houdbare weg' dan het blokkeren van The Pirate Bay.

Uit zijn opmerkingen lijkt vooral te destilleren dat Ziggo de NAW-gegevens van zijn klanten niet koste wat kost wil verdedigen, in de vorm van lang slepende en dure rechtzaken. Die overtuiging heeft ook XS4ALL, dat zich vrijwillig aansloot bij Ziggo in de zaak tegen BREIN. Woordvoerder Niels Huijbregts zegt tegen Tweakers: "We doen het liever niet. We vinden het beter om de partijen met elkaar in contact te brengen. Maar als uit eerdere zaken blijkt dat NAW-gegevens moeten worden verstrekt, heeft het geen zin om daar opnieuw een rechtszaak over te voeren." "Ik snap dat wel", zegt Kuik. "ISP's weten ook dat wij in principe recht hebben op die NAW-gegevens, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. In 2006 hebben we een zaak gevoerd tegen UPC, waarin we de gegevens van drie torrentgebruikers wel degelijk gekregen hebben. We hebben alleen de afgelopen jaren voor een andere weg gekozen. Maar als sites die buiten de wet opereren niet door providers geblokkeerd worden, zit er weinig anders op."