Muziekdienst Twones ondergaat eind deze maand een complete make-over. Tot nu toe was het een sociaal netwerk dat bij hield welke muziek je op internet speelde. Niet alleen de muziek op je eigen computer, maar ook op YouTube, op MySpace, op de 3VOOR12 Luisterpaal, etc. Leuk idee, maar het werkte niet, vindt oprichter Tim Heineke inmiddels zelf ook. Twones 2.0 is een bookmarktool van muziek op internet. Geen site waar je heen moet, maar een extra service in je browser.
Het belangrijkste idee achter Twones: mensen spelen niet meer alleen muziek op hun eigen computer, overal op het internet is het te vinden. Verspreid op grote videosites als YouTube, maar ook op vele duizenden blogs, vaak zeer specialistisch. Twones wilde een mogelijkheid bieden die enorme hoeveelheid muziek te stroomlijnen. Je eigen favorieten samenbrengen op je persoonlijke pagina, en afspelen in een Twones-player. "Anders dan Last.fm maakten wij geen statistieken van wat je draait, alleen een feed, vergelijkbaar met Twitter. We keken naar die informatie en dachten: wat moet je er eigenlijk mee? Bovendien liepen we tegen het technische probleem op dat we veel content niet in onze eigen speler konden afspelen."
Voor de nieuwe Twones hoef je niet meer naar een speciale site. Terwijl je surft is de dienst altijd bij de hand in een inschuifbare sidebar, precies zoals je bookmarks. Speel je een mp3 af op een blog of een liedje in 22Tracks, dan kun je dat in de bescheiden Twones pop-up direct bookmarken. Ook kun je via Twones meteen informatie vinden over de artiest in kwestie, door middel van koppeling met o.a. Google, Last.fm en Twitter. Twones werkt straks op zo'n 70.000 blogs.
De kracht van Twones is vervolgens dat je de muziek kunt ordenen door middel van tags (bv 'disco' of '60s') en ze zo eenvoudig terug kunt vinden. Een goede zoekfunctie zal in de eerste versie nog niet zitten, maar volgens Heineke wordt daar aan gewerkt. Ook een volgorde aangeven in de gebookmarkte songs is ook nog niet mogelijk (wel in een update), wel is het mogelijk een afspeellijst op shuffle te zetten, tracks te skippen en te scrobblen naar Last.fm. De Twones tool opent vervolgens de site waar het bestand oorspronkelijk staat. Voor mp3's op blogs komt zelfs automatisch een play-knop te staan. Een cruciaal idee, want aangezien de bestanden niet door Twones zelf afgespeeld worden, zijn deals met Buma/Stemra en SENA niet nodig. Ook de hoge streamingkosten die bv Spotify maakt, bespaart Twones zichzelf op deze manier.
Toch is er wel degelijk geld nodig om het bedrijf te runnen, volgens Heineke zo'n 20.000 euro per maand. Voorlopig draait Twones op een start-up investering van MOJO Concerts. Die is halverwege dit jaar op, schat Heineke. Heineke zoekt op dit moment naar nieuwe investeerders. Op termijn moet Twones ook zelf geld gaan verdienen, al heeft dat op dit moment geen prioriteit. Over mogelijke verdienmodellen wordt wel gefilosofeerd. Zo zou er een betaalde versie van de applicatie kunnen komen, met daarin extra features. Een gratis versie zou reclame kunnen bevatten. Verder zou Twones gebruik willen maken van de grote hoeveelheid data die het registreert. "De vorige keer zijn we direct met allerlei partners gaan praten", zegt Heineke. "Daar hebben we van geleerd. Nu willen we eerst iets lanceren waarvan we zeker weten dat mensen het leuk vinden. De rest komt later."