Een seminar over Digital Music Business Models met vertegenwordigers van Buma/Stemra, Spotify en Nokia (Music Store) leverde weinig vuurwerk op. Of het moet het door veel muziekliefhebbers lang gehoopte nieuws zijn dat Spotify voornemens is zo snel mogelijk een Nederlandse tak op te zetten. Niklas Ivarsson liet namens de online muziekdienst weten ons land echt als prioriteit te zien. "Nederland is erg interessant, met een sterke advertentiemarkt en goede breedband-dekking."
De in Nederland twee maanden geleden gestarte muziekdienst Nokia Music Store kon nog niet echt indrukwekkende cijfers overleggen. Europees zijn er nu 100.000 gebruikers. De rol van de twee vertegenwoordigers van de telecom-gigant bestond vooral uit het uitleggen van het eigen model (users kunnen kiezen voor een à la carte of onbeperkt abonnement) en het uitspreken van veel plannen. Een seminarbezoeker uit Oostenrijk vond het voorstel om klanten een jaar vooraf te laten betalen niet aantrekkelijk. Per maand of per song betalen lijkt verstandiger. Gezien de korte looptijd was de suggestie van Nokia om de balans over een jaar op te maken, dan ook een zinnige.
Projectleider Matthijs Bobeldijk leek vooral afgevaardigd om nog eens te benadrukken hoezeer Buma/Stemra achter de realiteit aanloopt. De beeldvorming van een moeizaam bij de snelle digitale ontwikkelingen aanklampende organisatie werd al bij de introducties bevestigd: na de flitsende, overzichtelijke slideshows van Nokia en Spotify hield Bobeldijk het bij een kort praatje en zo bleef van Buma vooral het beeld hangen van een gebrekkig Engels stamelende projectleider. Wel duidelijk werd dat hij, als beheerder van een grote catalogus auteursrechten namens 22.000 Nederlandse componisten, verantwoordelijk is voor overleg met spelers als Nokia en Spotify die een licentie-overeenkomst willen.
Ivarsson gaf toe met Buma/Stemra in gesprek te zijn over precies dat. De vraag van de door Amsterdamse dj's opgezette jukeboxsite 22Tracks wanneer Spotify nu eindelijk in Nederland lanceert, deed de Zweed breed glimlachen. "En het kostte jullie 55 minuten om die vraag te stellen, maar het is wel een goede vraag. We zijn actief in Scandinavië, Spanje, Frankrijk, de UK en we kijken constant naar uitbreidingsmogelijkheden. We hadden Spotify ook in twintig landen tegelijk kunnen opzetten en het dan slecht doen in achttien landen. Maar we vinden het belangrijk om het goed aan te pakken, dus met een kantoor, helpdesk, alles. Nederland staat op onze prioriteitenlijst dus: stay tuned for more." 22Tracks antwoordt gevat: "Or you could talk to us."
Bobeldijk geeft toe dat Buma's service niet perfect is. "We kunnen soms niet zo snel leveren als we zouden willen. We kijken naar ons business-model en weten dat we flexibeler moeten worden." De vertraagde Nederlandse introductie is volgens Ivarsson niet te wijten aan de licentiedeals. "We zijn daarover in goed gesprek met Buma, dus nee. Maar alles bij elkaar krijgen kost tijd en die gesprekken ook, maar gaat om het hele pakket dat we willen bieden." Presentator Lykle de Vries (New Music Labs) vraagt hem of de Nederlandse markt ondanks de voordelige technologische verspreiding wel groot genoeg is. "Jazeker, Noorwegen is relatief klein (4,8 miljoen inwoners, red.) en ook een goede markt. En jullie hebben toch 18 miljoen inwoners?" Ivarsson mag er dan twee miljoen naast zitten, Nederland lijkt er gezien de reacties meer dan klaar voor.
Spotify: "Nederland prioriteit, nog dit jaar online"
Online muziekdienst in gesprek met Buma/Stemra over licenties
Weinig vuurwerk in het seminar over Digital Music Business Models met Buma/Stemra, Spotify en Nokia. Of het moet zijn dat Spotify zo snel mogelijk een Nederlandse tak op wil zetten. "Nederland is erg interessant, met een sterke advertentiemarkt en goede breedband-dekking."