Rotterdamse Erasmusbrug helpt Machinefabriek aan muziek

“De brug klinkt vrij donker, zeker wanneer er een tram overheen rijdt"

Fiona Fortuin ,

Voor muziekstukken voor het Filmfestival Rotterdam gebruikt Machinefabriek de Erasmusbrug en de Nieuwe Maas als instrumenten. Zijn vakantie naar Slowakije geldt als inspiratiebron. Hij besloot in plaats van een fotocamera zijn taperecorder mee te nemen. Van de daar opgenomen omgevingsgeluiden komt later deze maand de EP Slovensko uit.

“De brug klinkt vrij donker, zeker wanneer er een tram overheen rijdt"

Morgen gaat Machinefabriek voor een tweede keer met zijn opnameapparatuur richting de Rotterdamse Erasmusbrug. Geluidskunstenaar Rutger Zuydervelt is bezig met muziekstukken voor het Rotterdams Filmfestival in februari, welke voor en na de film van New Yorker Jim Jennings te horen zullen zijn. Voor deze stukken maakt Machinefabriek enkel gebruik van zelf opgenomen geluiden van de Erasmusbrug. “Hoewel bewerkt, gaat het puur om omgevingsgeluiden”, vertelt hij.

Daarbij maakt Zuydervelt dus geen gebruik van een elektrische gitaar of andere instrumenten. Tijdens een eerste bezoek aan de brug viel het hem al op. “De brug klinkt vrij donker, zeker wanneer er een tram overheen rijdt. Dan kraakt hij. Een prullenbak aan de reling zit niet helemaal vast. Die begint op zo’n moment te trillen. Van dat soort geluiden moet je het hebben.” Natuurlijk hoopt hij ook dat de brug open gaat wanneer hij daar staat. “Maar of ik daar echt op ga wachten? Het is koud buiten hoor.”

Ook zal hij geluiden van de Nieuwe Maas die onder de brug stroomt opnemen. Daarvoor ontvangt hij speciale onderwatermicrofoons. Die hoopt hij een dezer dagen binnen te krijgen. De opnames, met de titel Breathing Water/Breathing Bridge, brengt hij naar alle waarschijnlijkheid later dit jaar ook uit.

Deze nieuwe manier van geluidscollages maken komt niet uit de lucht vallen. Vorig jaar september besloot hij op vakantie naar Slowakije in plaats van zijn fotocamera zijn taperecorder mee te nemen. Van de daar opgenomen omgevingsgeluiden komt later deze maand de EP Slovensko uit. “Deze manier van werken heeft me zeker geïnspireerd. Twee uur aan materiaal heb ik teruggebracht naar een abstract verhaal van 14 minuten. Ik hoop dat de muziek luistert als een reis, niet wetende wat er bij de volgende hoek zal gebeuren. Het is een EP, toch voelt het als een album omdat het een compleet iets is.” 

Dat Machinefabriek iets met omgevingsgeluiden heeft, is overigens niet iets nieuws. Onlangs kwam er een boek van hem uit, Take A Closer Listen, waarin alledaagse geluiden worden omschreven. Bijdrages worden geleverd door onder meer Nate Wooley en Simon Scott. Als laatste vertelt hij over zijn eigen favoriete geluid. “Het omslaan van een pagina. Het geluid verschilt per formaat en soort, maar het is altijd gedetailleerd en warm. Met dit boek hoop ik dat mensen getriggerd raken om hun oren wijder te openen, dat mensen beter gaan luisteren naar al bestaande geluiden.”

Aanstaande woensdag opent Zuidervelt het nieuwe jaar van De Verdieping, de kelder van de Amsterdamse club Trouw. Daar zal weinig natuur aan te pas komen. “Ik doe een voor mij doen normaal optreden met gitaar en effecten.”