Joost van Bellen: “Het luie varken Rauw krijgt een grote beurt”

Licentie met Melkweg, weg bij Meubel Stukken en af van concept

Fiona Fortuin ,

Na zeven jaar gaat Rauw, het feest van Joost van Bellen, op de schop. “Rauw behoort misschien wel tot de top van de post-electro feesten. Maar het wordt ook een lui varken, dat contact met de realiteit verliest.”

Licentie met Melkweg, weg bij Meubel Stukken en af van concept

Al iets langer dan een jaar bekruipt Joost van Bellen het gevoel: het klopt niet meer. Dat gevoel gaat over zijn kind Rauw, het feest dat zeven jaar geleden begon in 11, in 2007 verhuisde naar de Melkweg en een kopie kreeg in Tivoli. “Rauw behoort misschien wel tot de top van de post-electro feesten. Maar het wordt ook een lui varken, dat contact met de realiteit verliest.”

Daarom gaat met de start van een nieuw decennium Rauw op de schop, zowel aan de voor- als aan de achterkant. Rauw stapt uit Meubel Stukken, organisator van onder meer OWAP, Valtifest en Manifesto, en zal door Van Bellen voortaan vanaf de keukentafel ingevuld worden. Met de Melkweg is een licentie gesloten. “Ik hoef geen winst meer te maken. Dat geeft vrijheid in het boeken.” De samenwerking met Tivoli verloopt al op deze manier.

Deze samenwerking moet Van Bellen de ruimte bieden om zijn bezoekers weer te kunnen verassen. Nieuwe grote namen in de dop, zoals Erol Alkan, Justice en Goose dat in het begin ook waren, moeten weer een plek krijgen. “In de Melkweg kunnen zo’n 2000 man. Het is al ongelooflijk dat je zoveel mensen trekt, maar ik hoop dat ook te kunnen met minder voor de handliggende namen. De ADE avond met Ed Banger en Boys Noize was te gek. En alle respect ook voor iedereen die meewerkte, maar het was wel een schot voor open doel. Ik wil weer namen gaan maken, het avontuur opzoeken.” 

Van Bellen zegt een deel van zijn publiek te zijn verloren doordat het de spanning in het programma miste. “Natuurlijk, mensen worden ook oud, in tegenstelling tot mijzelf. Anderen zijn niet fan van de Melkweg als locatie, maar ik hoop het toch voor een paar van hen weer aangenaam te maken.”

De afwisseling van bands en dj’s op één avond is niet meer heilig. “Die combinatie was zes jaar geleden grensverleggend. Er is nu zoveel leuks aan de hand, dat wil ik neerzetten. De enige criteria die vanaf nu gelden zijn lef, originaliteit, innovatie en een goeie dosis rock ‘n roll attitude.”

De Oude Zaal is ook niet langer meer de vaste plek voor Sex Machine, maar moet deze delen met andere organisaties en acts. Er komt ook een decor. “De zaal moet aangenamer worden, meer de uitstraling van een club krijgen.” En verder is er een nieuw logo, artwork en nieuwe site gemaakt: rauwrauw.nl. “We stappen af van de ruige maar o zo uitgemolken semi-Berlijnse zwart/grijs-fotokopietjes-stijl.”

Alleen de naam blijft behouden. “Rauw bestaat al zeven jaar, dat is ongelooflijk. Het is zonde om dan de naam die je hebt opgebouwd weg te gooien. Ik voel de drang nog niet om iets compleet nieuws te doen, maar een grote beurt is hard nodig. Met Rauw heb ik ook een soort van rust gevonden, hoewel ik daar niet naar op zoek ben. Maar ik ben er ook zeker nog niet klaar mee.”

In februari start Rauw nieuwe stijl met Riton, Treasure Fingers, LeLe, Joost van Bellen, Vage Gasten, L-Vis1990, HenzelundDisco en Elroy vanderLey.